Ga naar inhoud

Voedingsschema


Ot&Sien

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik ben benieuwd op welke tijdstippen jullie de konijnen altijd voeren en wat ze dan krijgen. 

Ot en Sien krijgen nu rond 9.00 uur de eerste helft van hun biks, vers water en vers hooi en rond 18.00 uur de tweede helft van hun biks met vers hooi en kruiden, vers water en dan een uurtje later hun groenten. 

Ze doen het hier prima op, maar ik vroeg me af of het beter is om alle biks in één keer te geven in de ochtend? En dan 's avonds de groenten. Lees hier weleens dat mensen dat doen. Wel beide keren vers water en vers hooi. Kun je dat zo ineens veranderen of moet dat geleidelijk gaan? Ze zijn altijd gewend om hun biks verdeeld over 2 porties te krijgen...

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het zelf in een keer, maar het kan geen kwaad om het in meerdere porties te verdelen hoor. Het is beide net zo goed en ook net wat de konijnen gewend zijn. En natuurlijk ook wat het makkelijkst is voor de eigenaren 😉 Dus wat mij betreft hoef je dit schema niet om te gooien en kun je het lekker zo houden 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 's morgens als ik slaapdronken mijn bed uit kukel de moppies gelijk een klein beetje biks en gedroogde kruiden/bloemen met een hand groene haverhooi en een pluk gewoon kruidenhooi in de ruif van de toiletbak. Dan als ik terug kom van de honden uitlaten een pluk verse kruiden zoals dille, selderij, koriander, kervel, peterselie (in de zomer krijgen ze vers geplukt en gewassen gras, weegbree, paardenbloemen, kamille, goudsbloemen etc.) en de kruidenschaal vul ik wat aan (nu met o.a. gedroogde bloemen en planten die ze anders vers krijgen). Als het uitkomt dan doe ik aan het eind van de middag als ze weer wakker worden spelletjes dus dan krijgen ze weer wat brokjes weegbree, biks en lijnzaadbrokjes. Voor ik naar bed ga, krijgen ze groenten en hooi. Waterbakje ververs ik 's morgens en 's avonds. Tussendoor krijgen ze weleens een pompoenpitje of blauwe bes of zoiets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mieter altijd alles in een keer er in want anders vreten ze mij nog een keer op 🤣🤣

 

Nee, vaak in de avond is hier het voermoment. Dat is zo gegroeid op een gegeven moment. Ze zijn ook snachts aardig actief. Spelen en doen, als ik namelijk snachts bij mijn dochter op de kamer ben dan kijk ik uit op de ren en dan hoor en zie je ze druk zijn. Af en toe lekker wat knabbelen en doooorrr. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer ook in 2 keer, in de ochtend zo rond 5 uur en in de avond rond half 7. Tegenwoordig gooi ik eerst groenvoer in de ren om ze af te leiden, dan kan ik redelijk ongestoord brokjes in de voerbak gooien. Anders heb ik namelijk kans dat er al een konijnenkop in de voerbak zit die vervolgens een brokjesdouche krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik om 7 uur beneden kom, krijgen de konijnen vers hooi en de helft van hun biks en haal ik alvast hun groente uit de koelkast. Die geeft mijn vriend voor hij naar zijn werk vertrekt rond half 9. 

Als ik 's middags rond 5 uur terugkom krijgen ze wat kruiden en het restje van mijn stuk fruit. En dan in de loop van de avond krijgen ze nog een keer de helft van hun biks, vers hooi en vers water.

In de zomer en herfst voerde ik ze vaak rond de schemer, omdat ze dan lekker actief waren, maar dat is me nu te vroeg. Nu wisselt het, soms is het al om 7 uur als we net klaar zijn met eten, soms pas om 10 uur voor we weer naar boven gaan. 

In het weekend krijgen ze hun ochtendmaaltje vaak wat later.

Ze krijgen echt eten op tijden dat het voor ons handig uitkomt, en ik wijk er ook best wel eens van af als dat handiger is, maar ik houd wel in ieder geval twee voermomenten aan omdat ze dat nu eenmaal zo gewend zijn en ik dan ook meteen even kan kijken of alles in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .