Ga naar inhoud

SPOED voedster heel bang voor rammetje


Leona

Aanbevolen berichten

Hoi! Sorry het is een heel verhaal, maar ik weet op dit moment niet meer wat het beste is. Ik heb 2 konijntjes die sinds vorig jaar september bij elkaar zitten Ruby( rammetje) en Kiki (voedster). De koppeling ging niet super maar uiteindelijk leken ze het wel gezellig met elkaar te hebben. Het Ruby was toen ongeveer 7 maanden en Kiki rond de 3 jaar. Toen Ruby ouder werd merkten we dat hij dominant werd tegenover kiki. Ze hebben toen echt een behoorlijk gevecht gehad waardoor kiki bang is geworden voor ruby. Toen het duidelijk werd dat ruby "de baas" zou zijn werd het weer rustiger. Maar sinds dit jaar laat ruby het af en toe weer merken dat hij de baas is door achter kiki aan te rennen en te bijten. Zij is hierdoor weer bang geworden voor het ruby en weet durft gewoon niet meer in zijn buurt te komen. Tijdens de zomervakantie zijn ze een weekje naar de opvang gegaan, en bij terugkomst zag ik dat Kiki een ernome wond had bij haar geslachtsdeel. Waarschijnlijk is dit gedaan door Ruby. Na herstel van de wond weer opnieuw gekoppeld en ging weer beter, maar nog steeds 1 keer per maand achter Kiki aanrennen en bijten. Dus geen stabiele relatie. Afgelopen week at Kiki niet meer door haakjes op haar kiezen. Hier is ze aangeholpen en heeft toen een paar dagen binnen bij ons gezeten (het zijn buiten konijnen). Sinds vandaag is Kiki weer buiten, omdat het beter met haar leek te gaan en ze at weer wat zelfstandig. Maar nu ging Ruby weer achter haar aan met bijt bewegingen, kiki vloog naar het nachthok, wil niet meer eten en Ruby mocht haar zelfs niet meer wassen. Ik vind deze situatie erg lastig, want ik wil niet dat Kiki zoveel stress ervaart ( wat nu wel gebeurt) maar binnen kan (neem ik aan) ook niet omdat ze een wintervacht heeft. Daarnaast was Ruby afgelopen dagen eenzaam, ook hij wilde eigenlijk alleen eten wanneer je bij hem zat en liet zich aaien( waar hij normaal gesproken een hekel aan heeft). Dus hem daar alleen laten zitten tijdelijk vind ik ook niks. Mijn vraag is nu hoe jullie deze situatie zouden omschrijven en wat de beste oplossing is. Kiki zou bij mij weer binnen kunnen wonen, maar weet niet of dat goed is vanwege haar winterwacht. Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke situatie. Op zich hoort bepalen wie de baas is er gewoon bij, maar niet zo erg dat er verwondingen ontstaan en een konijn bang is voor de ander. Ik neem aan dat je ram gewoon gecastreerd is? 

 

Ik geloof dat ik ervoor zou kiezen om ze definitief uit elkaar te halen, en ze allebei een nieuwe partner te geven door ze te laten speeddaten bij een goede opvang. Heb je daar ruimte voor? 

 

Je kunt Kiki wel naar binnen halen, maar dan moet je dat in stapjes doen. Nu is het inderdaad veel te warm voor haar. Je zou haar bijvoorbeeld eerst in een onverwarmde schuur of bijkeuken kunnen zetten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met @Marjoleink. Een koppel moet niet steeds van die heftige periodes hebben. Dan is er waarschijnlijk gewoon niet echt een klik. Ik heb hier twee koppeltjes zitten en die kibbelen soms wat rondom etenstijd, maar vechten, bijten en bang voor elkaar is er niet bij.

Ik zou er dus in jouw geval voor kiezen om ze te scheiden en ze allebei een nieuw, passend maatje te laten kiezen bij een goede konijnenopvang. Eentje waar gewoon (direct) een klik mee is. Zeker een konijn wat buiten woont heeft in de winter snel weer een maatje nodig; als gezelschap en als 'levende kruik'. Misschien kan het andere konijntje binnen een vriendje krijgen?

Natuurlijk kan er binnen een goede relatie ook wel eens wat mis gaan bij bijvoorbeeld ziekte van een van de twee, maar een passend stelletje heeft over het algemeen veel meer rust onderling.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! De konijnen wonen bij mijn ouders en zij willen niet dat er er nog 2 konijntjes bij komen helaas. Dit betekent dan dat een van hen weg zou moeten, maar die keus vind ik erg lastig. Ik wil namelijk ook graag dat wanneer een een ander huisje moet zoeken dit ook een geschikt huisje is waar ze gelukkig kunnen zijn en dat weet je niet wanneer ze in een opvang terecht komen. Ik ken helaas ook niet iemand die nog opzoek is naar een leuk konijn. Ik weet in iedergeval nu dat ruby en kiki bij elkaar gewoon niet gelukkig zullen zijn 😥. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een lastige beslissing.

Ik denk dat juist als je een konijn naar een opvang brengt, hij of zij de beste kans heeft op een goed thuis. Een konijn bij een opvang kopen doe je niet in een impuls, dus het zijn altijd mensen die echt weten waar ze aan beginnen. En de opvang stelt zelf eisen aan de nieuwe eigenaren. Maar het blijft moeilijk, dat snap ik. Aan de andere kant is zeker Kiki nu duidelijk niet gelukkig, en zo kun je ook niet verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ben ik weer. Ik heb geen idee of iemand mij kan helpen, maar na bovenstaande gebeurtenis hebben we Kiki weer naar binnen gehaald. Het leek beter met haar te gaan, omdat ze weer wat brokjes at maar dat doet nu niet meer. Ze eet te weinig en daarom ben ik haar nu nog aan het dwangvoeren terwijl het morgen een week geleden is dat ze geholpen is aan haar gebit. Ze eet af en toe wel wat loof van wortels of een takje selderij en gedroogde kruiden maar daar blijft het dan ook bij. Ze oogt verder wel goed, ze is actief en onderzoekt de kamer maar zit daarnaast ook wel veel in een hoek. Ook heb ik haar al 2 keer zien om rollen wat duid op tevredenheid. Haar signalen zijn dus heel tegenstrijdig. Mijn ouders denken dat ze het misschien te warm heeft hier (haar oortjes waren wel warm maar nu niet echt meer) of dat ze gewoon naar oude omgeving mist, buiten. Ze gaat wel gewoon naar de wc als ze gegeten heeft maar plast soms wel op de grond. Ik weet op dit moment gewoon eigenlijk niet wat ik moet, omdat ze in eerste instantie niet ziek lijkt maar ze eet wel veelste weinig. Herkennen jullie dit gedrag? Alvast bedankt voor de tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ze wat uit haar doen is. Er is nogal veel gebeurd de afgelopen week.

Ik zou haar niet teveel dwangvoeren als ik jou was, want daardoor heeft ze niet de behoefte om zelf te gaan eten.

Wat je zou kunnen proberen is om het dwangvoer aan te bieden in een schaaltje of op een lepeltje, dan eet het wel makkelijk maar houdt zelf de regie. Of wat brokjes van een ander merk, die sterker ruiken. Ze hoeft niet veel te eten, als haar darmen maar niet stilvallen.

Het plassen kan afbakenen van haar territorium zijn. Als ze vaak op dezelfde plaats plast kun je daar een extra toiletbak neerzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie! Dat plassen kan daar inderdaad wel mee te maken hebben, ik was alweer bang dat het iets medisch zou zijn! Gisteren had ze zo goed als de hele dag niks gegeten en is ze pas aan het eind van de dag voor het eerst weer naar de wc geweest. Haar keutels waren toen eerder korreltjes te noemen dus ben ik weer gaan dwangvoeren. Dat de keutels eerder op korreltjes lijken dan bolletjes is dus niet heel erg? Ik dacht dat dit duide op dat de darmen te lang hadden stil gelegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er weinig ingaat, komt er weinig uit. De spijsverteringscyclus van een konijn duurt net geen 24 uur.

Het is heel belangrijk dat de darmen niet stilvallen, dat kan gebeuren als een konijn 24 uur niet eet. Dus het is goed om erop te letten dat ze in elk geval regelmatig een klein beetje eet.

Hou wel in de gaten dat ze weer gaat eten. Bij twijfel zou je misschien morgen of overmorgen even met je dierenarts kunnen bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Lief dat je het vraag! Ze is er inmiddels weer helemaal bovenop gekomen en eet weer volledig zelfstandig gelukkig! Nieuw probleem is echter weer ontstaan, omdat Ruby en Kiki dus geen goede match zijn en een van hen naar een opvang moet. Nu hebben we gekozen om Kiki naar de opvang te brengen. Deze opvang castreerd voedsters altijd en Kiki is op dit moment nog niet gecastreerd. Kiki is alleen in december nog onder narcose geweest vanwege de haakjes op haar kiezen en daarom ben ik heel bang dat wanneer ze straks weer onder narcose gaat er iets mis gaat. De opvang wil niet te lang wachten met castreren en een andere opvang wil ik liever ook niet, omdat deze opvang strenge eisen stelt aan de huisvesting. Kiki is op dit moment 4 of 5 jaar oud dus ook niet de jongste meer. Hoe denken jullie hierover? Kan het kwaad om Kiki zo snel weer te laten behandelen?  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is stellen alle opvangen eisen aan een nieuw huis. Ik heb konijnen van 2 opvangen, en ik moest bij allebei foto's van het verblijf meenemen.

Ik weet niet wat er bij jou in de buurt zit, maar ik denk dat het de moeite waard is om in elk geval eens te gaan praten bij een andere opvang. En Kiki houden en Ruby naar de opvang?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opvang waar wij Kiki destijds vandaan hebben gehaald voor Ruby stelde geen eisen aan de huisvesting. Ik vond het ontzettend moeilijk welke van de twee we naar de opvang zouden doen, we hebben toen dus uiteindelijk voor Kiki gekozen omdat we Ruby als eerste hadden. Natuurlijk is het ook het ook een mogelijkheid om Ruby naar de opvang te brengen, hij is namelijk al wel gecastreerd en is een stukje jonger en zal vast en zeker een goed huisje krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week nog een achtjarig konijn onder zeil gehad voor haakjes terwijl hij een maand daarvoor nog behandeld was onder narcose. Zat meteen toen hij thuis was weer te vreten als een bootwerker. Aan de narcose zal het bij een gezond konijn (en een kundige da) niet per se liggen, het is wel een zware ingreep waar ze even van bij moeten komen.

Castratie kan een behoorlijk verschil maken in het gedrag, mijn voedsters waren hun krengigheid en dominantie daarna kwijt en waren daardoor veel stabieler in het koppel, terwijl er daarvoor echt wel onrust was, maar geen vechten zoals bij jou. Het zou kunnen dat het bij jou ook gaat schelen, je zou dan nadat ze een tijdje uit elkaar zijn geweest een herkoppeling kunnen overwegen, maar het geeft nooit garanties natuurlijk. Ik heb ook gehoord van voedsters die juist ergere krengen werden, je weet het nooit. Het zou nog een optie kùnnen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .