Spring naar bijdragen
tam86

Cavia piept hard

Recommended Posts

Vorige maand ben ik met mn cavia naar de dierenarts geweest, omdat haar nageltje eraf was. Dit is goed gegaan en het ziet er rustig uit nu. Mijn cavia was nooit bang en kwam altijd naar mij toe tot dat moment dat we bij de dierenarts zijn geweest. Ze is heel schrikachtig en rent van me weg. Sinds een week begint ze ook hard te piepen naar mn andere cavia als zij te dicht in de buurt komt (één lange harde piep is het). Vandaag ook naar mij gepiept toen ik een blaadje andijvie wilde geven. Het lijkt alsof ze bang is. Kan het zijn dat ze een soort trauma heeft opgelopen van het dierenarts bezoek of kan er iets anders aan de hand zijn? Vinden ze elkaar plots niet meer aardig (vrouwtjes, twee jaar samen)? Ze eet, drinkt, poept en plast goed. Ze maakt ook nog vrolijke geluidjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat ze pijn heeft. Ze beweegt goed en maakt soms vrolijke geluidjes. Ook ligt ze lekker op haar zij te chillen. Er is eigenlijk niets anders behalve dat ze bang voor mij is en dat ze een luide piep laat als haar zus in haar buurt komt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei tam86:

Ik denk niet dat ze pijn heeft. Ze beweegt goed en maakt soms vrolijke geluidjes. Ook ligt ze lekker op haar zij te chillen. Er is eigenlijk niets anders behalve dat ze bang voor mij is en dat ze een luide piep laat als haar zus in haar buurt komt. 

Oke. Maar had je ze allebei mee naar de dierenarts? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze kan wel pijn hebben, zomaar piepen als er niks gebeurt, doet een cavia niet voor niks.

Ik heb hier 6 cavia's. Maar nooit piepen ze vanuit t niks.

Dus ik zal er toch eens na laten kijken. En dat ze gewoon lekker ligt, zegt weinig. Het is net als konijnen prooidieren, dus laten heel laat pas zien als ze wat mankeert....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je ze niet allebei mee hebt genomen naar de dierenarts dan ruikt je cavia anders. De cavia die niet mee is gegaan zal nu in gevecht gaan met de ander. De kans is groot dat ze zich nu heel erg bedreigt voelt. Wellicht kan je ze even apart zetten (24 uur) en kijken of dat gedrag zo blijft. Als dat zo is heeft ze gewoon nog pijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-12-2019 at 22:22 zei Hallo Hoi:

Oke. Maar had je ze allebei mee naar de dierenarts? 

Nee, alleen de gewonde is naar de dierenarts geweest. Dit was 20 november. Zal dat nu nog meespelen? Het piepen is pas sinds anderhalve week. 

Op 28-12-2019 at 00:16 zei Konijnenliefhebber1993:

Ze kan wel pijn hebben, zomaar piepen als er niks gebeurt, doet een cavia niet voor niks.

Ik heb hier 6 cavia's. Maar nooit piepen ze vanuit t niks.

Dus ik zal er toch eens na laten kijken. En dat ze gewoon lekker ligt, zegt weinig. Het is net als konijnen prooidieren, dus laten heel laat pas zien als ze wat mankeert....

Daar heb je gelijk in. Op mijn werk hebben ze vier cavia's en die piepen ook nooit op deze manier. Ik vind het lastig, want ze ziet er goed uit, maar toch langs de dierenarts denk je?

Wat wel gek is, is dat ze alleen piept als ze in een huisje zit. Samen hooi of kruiden eten gaat prima. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei tam86:

Nee, alleen de gewonde is naar de dierenarts geweest. Dit was 20 november. Zal dat nu nog meespelen? Het piepen is pas sinds anderhalve week. 

Daar heb je gelijk in. Op mijn werk hebben ze vier cavia's en die piepen ook nooit op deze manier. Ik vind het lastig, want ze ziet er goed uit, maar toch langs de dierenarts denk je?

Wat wel gek is, is dat ze alleen piept als ze in een huisje zit. Samen hooi of kruiden eten gaat prima. 

Ik denk eigenlijk wel dat het nog meespeelt. Het is een lastig verhaal om te vertellen over de app. Juist de huisjes zijn heel bezittelijk. Daar gaan ze ruzie maken over ruimteverdeling. Neem ze in het vervolg allebei mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik denk eigenlijk wel dat het nog meespeelt. Het is een lastig verhaal om te vertellen over de app. Juist de huisjes zijn heel bezittelijk. Daar gaan ze ruzie maken over ruimteverdeling. Neem ze in het vervolg allebei mee. 

Ik zal morgen de dierenarts bellen om te overleggen of langskomen handig is. Ik zal voor nu wat meer open huisjes in het hok zetten dat ze makkelijker weg kan. Misschien helpt dat. Bedankt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei tam86:

Ja, ik denk dat ik het toch na zal laten kijken. En de volgende keer toch allebei meenemen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei tam86:

Ik zal morgen de dierenarts bellen om te overleggen of langskomen handig is. Ik zal voor nu wat meer open huisjes in het hok zetten dat ze makkelijker weg kan. Misschien helpt dat. Bedankt! 

Ik heb er hier 6, maar nooit maken ze ruzie om de huisjes hoor. Dus ik denk echt niet dat dat het probleem is

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben terug van de dierenarts. Nagel zag er goed uit. Ze ging echter piepen toen de dierenarts aan haar buik zat (andere deed dat niet). Dierenarts voelde niets geks. Urine is bekeken en ze bleek suiker in haar urine te hebben. Maandag is de dierenarts weer open en ga ik nogmaals urine brengen. Als het nog steeds hoog is, heeft ze wellicht suikerziekte.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei tam86:

Ik ben terug van de dierenarts. Nagel zag er goed uit. Ze ging echter piepen toen de dierenarts aan haar buik zat (andere deed dat niet). Dierenarts voelde niets geks. Urine is bekeken en ze bleek suiker in haar urine te hebben. Maandag is de dierenarts weer open en ga ik nogmaals urine brengen. Als het nog steeds hoog is, heeft ze wellicht suikerziekte.... 

Suikerziekte komt veel voor bij cavia's. Dus dat zal inderdaad goed kunnen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Suikerziekte komt veel voor bij cavia's. Dus dat zal inderdaad goed kunnen

Ben je daarmee bekend? Wat mogen ze wel en wat niet? Ik lees op internet dat science selective minder goed voor ze is Ivm meer koolhydraten. Hugho caviavoer schijnt beter te zijn? 

verder krijgen ze voldoende hooi, gedroogd gras (bunnybunch), Gedroogde kruiden, groenten (andijvie, witlof, tomaat, komkommer, paprika, radijs, selderij)

Ze krijgt vijf tot zeven dagen Metacam cavia 0.1 ml. Ze heeft daarna niet meer gepiept. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei tam86:

Ben je daarmee bekend? Wat mogen ze wel en wat niet? Ik lees op internet dat science selective minder goed voor ze is Ivm meer koolhydraten. Hugho caviavoer schijnt beter te zijn? 

verder krijgen ze voldoende hooi, gedroogd gras (bunnybunch), Gedroogde kruiden, groenten (andijvie, witlof, tomaat, komkommer, paprika, radijs, selderij)

Ze krijgt vijf tot zeven dagen Metacam cavia 0.1 ml. Ze heeft daarna niet meer gepiept. 

Paprika en komkommer bevat veel suikers. Ik weet niet of dat heel bevorderlijk is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Jamesthebunnybutler:

Ik weet niet hoe het met suikerziekte zit, maar cavia's hebben vitamine C nodig en daarom wordt er vaak paprika aan ze gegeven. Daar zit veel vitamine C in. 

Ik gaf mijn cavia's altijd tabletjes. Die werkte ze gewoon als snoepjes naar binnen. Dus als ze geen paprika meer mogen is dat wellicht een optie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei tam86:

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee. Maar mijn cavia-kundige dierenarts zei: dat het heel veel voorkwam bij cavia's. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Wat denk je wat er in vitamine c tabletten zit? Daar zit ook behoorlijk wat suiker in.

Tabletjes eten ze niet. Daar zit idd ook nog suiker in. Ze krijgen vitamine C druppels!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed voer geven 

Casper cavia korrel bv of Teurlings

paardenbloem blad zit ook vit c in

gedroogde kruiden zijn ook om te geven 

gedroogde brandnetel weegbree etc 

En advies als je ze verschoont wegen en een boekje bij houden met hun gewicht 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites