Ga naar inhoud

Wanneer in laten slapen?


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik ga vanmiddag weer terug met Pluisje naar de dierenarts. Ik heb er alleen geen vertrouwen in dat de behandeling is aangeslagen. Pluisje heeft sinds de medicijnen niet meer van die plakkeutels geproduceerd. Eerder minder. Terwijl de arts had gezegd dat we er juist veel meer tegen zouden komen... Maar eerst moet dat plakkaat uit haar blinde darm voordat ze behandeld kan worden voor coccidiose. Maar die orale medicijnen geven Pluisje zoveel stress... De dierenarts had ook gezegd dat Pluisje waarschijnlijk pijn heeft. Ik ga sowieso even aanhoren wat hij erover te zeggen heeft vanmiddag, maar als de behandeling niet is aangeslagen dan gaan we waarschijnlijk niet door met de behandeling. Maar mijn moeder wilt haar dan gewoon een fijne laatste tijd geven(de arts had gezegd dat ze niet lang meer te leven heeft als we niks doen) maar ik vind dat lastig. Ik laat haar dan denk ik liever inslapen. Ook naar aanleiding van het feit dat de arts zei dat ze hoogstwaarschijnlijk pijn heeft... Ik weet het allemaal nu even niet zo goed meer... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat akelig voor je, dit is nooit een fijne beslissing om over na te denken.

Ik heb echt geen verstand van medische zaken, maar ik denk als echt niets helpt om haar beter te maken en ze heeft zo’n pijn dat een fijne laatste tijd niet echt mogelijk is. Maar misschien ziet de dierenarts wel heel iets anders. Ik zou vooral ook zijn/haar advies vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei Floppyears:

Wat akelig voor je, dit is nooit een fijne beslissing om over na te denken.

Ik heb echt geen verstand van medische zaken, maar ik denk als echt niets helpt om haar beter te maken en ze heeft zo’n pijn dat een fijne laatste tijd niet echt mogelijk is. Maar misschien ziet de dierenarts wel heel iets anders. Ik zou vooral ook zijn/haar advies vragen. 

Er zijn nog wel dingen te proberen, maar dit levert Pluisje ook zoveel stress op... Vanmiddav kwart over 3 staat de afspraak. Ik laat weten wat de dierenarts heeft gezegd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas.... Na een uur gewacht te hebben kregen we te horen dat Pluisje haken heeft. De wormenkuur is niet aangeslagen en ook de cisaral heeft niet veel gedaan behalve het feit dat ze is gaan eten. Ze willen haar opereren aan de haken, maar dan is het nog steeds niet opgelost. Ik ga een fotoshoot inplannen en dan zal ik nog voor 1 januari een afspraak bij de dierenarts inplannen om haar uit haar lijden te verlossen... (althans mijn moeder denkt nog steeds dat ze geen pijn heeft.) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Wat was het advies van de dierenarts? Want dat die haar wil opereren aan de haken op haar kiezen, dat klinkt alsof hij/zij denkt dat er nog genezing mogelijk is? 

 

Ik heb alleen de assistente gesproken. Die zei dat opereren de laatste optie was. Maar dat het darmprobleem zou blijven bestaan. Ze was niet heel optimistisch. Morgen leveren we keutels in, als de wormen weg zijn gaan we het nog eens overdenken, maar ik heb er geeneen dood op de keutels zien zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Hallo Hoi:

Er zijn nog wel dingen te proberen, maar dit levert Pluisje ook zoveel stress op... Vanmiddav kwart over 3 staat de afspraak. Ik laat weten wat de dierenarts heeft gezegd. 

Ja, maar dat het stress oplevert, dat is dan maar zo lijkt me?

Als ze maar beter wordt toch?

 

Ik heb zelf ook een konijn waar ik elke dag de neus bij moet spoelen, dat levert ook heel veel stress op, tot bloedens toe bijtend. Maar jammer, als hij beter wil worden, moet dat nou eenmaal???

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ja, maar dat het stress oplevert, dat is dan maar zo lijkt me?

Als ze maar beter wordt toch?

 

Ik heb zelf ook een konijn waar ik elke dag de neus bij moet spoelen, dat levert ook heel veel stress op, tot bloedens toe bijtend. Maar jammer, als hij beter wil worden, moet dat nou eenmaal???

Dan hebben wij daar een andere mening over. Zelfs de dierenarts heeft het gevoel dat ze niet meer beter gaat worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Konijnenliefhebber1993

Ik heb zelf ook een konijn waar ik elke dag de neus bij moet spoelen, dat levert ook heel veel stress op, tot bloedens toe bijtend. Maar jammer, als hij beter wil worden, moet dat nou eenmaal???

 

Beter laten worden, omdat wij mensen dat willen, is niet altijd een goede oplossing. 

Sterkte met Pluisje!, Hallo Hoi!!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ze is springlevend hoor... Ik kan geen tv meer kijken. Godsamme daar kan ik echt een beetje boos om worden. Wie nu nog beweerd dat konijnen geen knaagdieren zijn... 

Dan wordt maar boos op mij.

Maar konijnen zijn geen knaagdieren.

Het zijn wel knagers. Konijnen behoren tot de haasachtigen en niet tot de knaagdierengroep

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Mijntje60:

@Konijnenliefhebber1993

Ik heb zelf ook een konijn waar ik elke dag de neus bij moet spoelen, dat levert ook heel veel stress op, tot bloedens toe bijtend. Maar jammer, als hij beter wil worden, moet dat nou eenmaal???

 

Beter laten worden, omdat wij mensen dat willen, is niet altijd een goede oplossing. 

En wie zegt dit???

 

Laat 1 ding wel wezen, als het dusdanig slecht is, zal een goede dierenarts niet tegen beter in gaan behandelen.

 

Met mijn cavia net zo. Hij kwam er niet meer bovenop, ze hebben hem een halve dag in de couveuse gehad, en mij toen gebeld dat hij nog niet naar huis mocht, toen ben ik ook terug gegaan naar de dierenarts om te kijken hoe het met hem ging. En hebben we samen besloten hem te laten inslapen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Dan wordt maar boos op mij.

Maar konijnen zijn geen knaagdieren.

Het zijn wel knagers. Konijnen behoren tot de haasachtigen en niet tot de knaagdierengroep

Dat weet ik wel hoor☺️ maar mijn cavia's hebben nog nooit aan kabels geknaagd en die noemen ze wel knaagdieren.... Ik vind het altijd een beetje typisch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

En wie zegt dit???

 

Laat 1 ding wel wezen, als het dusdanig slecht is, zal een goede dierenarts niet tegen beter in gaan behandelen.

 

Met mijn cavia net zo. Hij kwam er niet meer bovenop, ze hebben hem een halve dag in de couveuse gehad, en mij toen gebeld dat hij nog niet naar huis mocht, toen ben ik ook terug gegaan naar de dierenarts om te kijken hoe het met hem ging. En hebben we samen besloten hem te laten inslapen.....

De dierenarts moet ook gewoon zijn brood verdienen. Hij was absoluut niet optimistisch maar wilde het wel proberen. Ik wil dat niet. We moeten haar hierna ook pijnstilling gaan geven, de vorige keer heb ik dmv een operatie mijn eigen konijn bijna om zeep geholpen, pluis na een operatie aan het eten krijgen is verschrikkelijk omdat ze geen groente mag/wilt eten, en dan moeten we ook nog maar eens zien of ze herstelt van de coccidiose. Ik vind het een moeilijke beslissing. Ook omdat ik me door dit alles extreem aan Pluisje ben gaan hechten. Maar waar mijn ouders eerst nog zeiden "als ze het overleefd mag ze een konijnen maatje uitzoeken" mag dat nu ook al niet meer... Dus dan moet ik haar hierna ook weer wegdoen. Of ze zit eeuwig alleen. Ik ga er echt heel goed over nadenken en maandag met de dierenarts bellen. Of ze wordt maandag ingeslapen of we gaan nog even alles geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een moeilijke beslissing. Ik.zou me als ik jou was nu focussen op haar gezondheid. Wat betreft een maatje heb je best kans dat je ouders nog een keer van gedachten veranderen. 

Haken op de kiezen weghalen is niet spannend hoor. Alleen ze moet na de narcose inderdaad wel gaan eten. Maar dat doet dan geen pijn meer, dus dat zou makkelijker moeten gaan. En ik verwacht ook dat ze dan wel hooi en groente wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Marjoleink:

Dat is inderdaad een moeilijke beslissing. Ik.zou me als ik jou was nu focussen op haar gezondheid. Wat betreft een maatje heb je best kans dat je ouders nog een keer van gedachten veranderen. 

Haken op de kiezen weghalen is niet spannend hoor. Alleen ze moet na de narcose inderdaad wel gaan eten. Maar dat doet dan geen pijn meer, dus dat zou makkelijker moeten gaan. En ik verwacht ook dat ze dan wel hooi en groente wil eten.

Haar tanden hebben waarschijnlijk wel wat gaten in haar tong en mond gemaakt. We krijgen daar dan gelukkig wel pijnstilling voor mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd een *****-beslissing om te moeten nemen. 
Ik heb jaren tamme ratten gehad en misschien wel eens ‘te vroeg’ de beslissing genomen. Maar altijd liever 1 dag te vroeg dan 0,5 dag te laat... zeker omdat een konijn, net als een rat, een prooidier is en pas pijn en ongemak laat zien als het al ver heen is. 
Nu klinkt wat ik ga zeggen heel zweverig misschien, maar ik ben een enorm gevoelsmens. Zodra ik letterlijk voel dat het dier aangeeft dat het klaar is dan is het klaar. Ik ben geen Jomanda of zo hoor, maar de band tussen mij en mijn dieren is zo sterk dat het op deze manier werkt. Ik kan je dus moeilijk advies geven hierin, maar ik heb het idee dat je het zelf al weet als ik zo tussen de regels doorlees... 

 

Ik hoop dat de operatie maandag nog gaat helpen, maar persoonlijk weet ik niet of ik het nog had gedaan. Dat is mijn mening, ik bedoel het zeker niet aanvallend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

Het is altijd een *****-beslissing om te moeten nemen. 
Ik heb jaren tamme ratten gehad en misschien wel eens ‘te vroeg’ de beslissing genomen. Maar altijd liever 1 dag te vroeg dan 0,5 dag te laat... zeker omdat een konijn, net als een rat, een prooidier is en pas pijn en ongemak laat zien als het al ver heen is. 
Nu klinkt wat ik ga zeggen heel zweverig misschien, maar ik ben een enorm gevoelsmens. Zodra ik letterlijk voel dat het dier aangeeft dat het klaar is dan is het klaar. Ik ben geen Jomanda of zo hoor, maar de band tussen mij en mijn dieren is zo sterk dat het op deze manier werkt. Ik kan je dus moeilijk advies geven hierin, maar ik heb het idee dat je het zelf al weet als ik zo tussen de regels doorlees... 

 

Ik hoop dat de operatie maandag nog gaat helpen, maar persoonlijk weet ik niet of ik het nog had gedaan. Dat is mijn mening, ik bedoel het zeker niet aanvallend. 

Ik wil het ook niet doen. Mijn ouders willen het uitstellen. Maar ikzelf vind het geen fijn idee dat ze weer onder het mes moet, dan pijnstilling en vervolgens alsnog alleen zitten... Ik had het liever anders gedaan maar helaas heb ik niet zoveel te zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hallo Hoi Ik snap je situatie, vandaar ook dat ik al aangaf je het zeker niet als aanval moest lezen. Je kunt niet de dierenarts voor de operatie nog aangeven dat je de hele ingreep eigenlijk niet zo ziet zitten (zonder je ouders erbij)?

Bijvoorbeeld door even te vragen om nog wat tijd met Pluis te hebben bij het opname-kooitje omdat het misschien de laatste keer is dat jullie elkaar ‘in levende lijve’ zien en dat je dat graag even alleen met Pluis wil doen? Er is dan, als het goed is, sowieso een assistente bij als jij met Pluis achter bij de opname-hokjes bent. Dat is het moment dat je kunt aangeven hoe en wat. 

 

Plan B zou kunnen zijn om de dierenarts een mail te sturen met SPOED!! Als eerste woord in de titel van de mail. Bijvoorbeeld: SPOED!! Lezen VOOR operatie konijn Pluisje aub!!  en vervolgens daar je hele verhaal in doen. 
Geloof me, ik heb jaren bij een dierenarts gewerkt en je bent écht niet de enige met dit soort problemen... 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei JacinthaBrehler:

@Hallo Hoi Ik snap je situatie, vandaar ook dat ik al aangaf je het zeker niet als aanval moest lezen. Je kunt niet de dierenarts voor de operatie nog aangeven dat je de hele ingreep eigenlijk niet zo ziet zitten (zonder je ouders erbij)?

Bijvoorbeeld door even te vragen om nog wat tijd met Pluis te hebben bij het opname-kooitje omdat het misschien de laatste keer is dat jullie elkaar ‘in levende lijve’ zien en dat je dat graag even alleen met Pluis wil doen? Er is dan, als het goed is, sowieso een assistente bij als jij met Pluis achter bij de opname-hokjes bent. Dat is het moment dat je kunt aangeven hoe en wat. 

 

Plan B zou kunnen zijn om de dierenarts een mail te sturen met SPOED!! Als eerste woord in de titel van de mail. Bijvoorbeeld: SPOED!! Lezen VOOR operatie konijn Pluisje aub!!  en vervolgens daar je hele verhaal in doen. 
Geloof me, ik heb jaren bij een dierenarts gewerkt en je bent écht niet de enige met dit soort problemen... 
 

 

En dan?? Ik kan niet zeggen dat ik liever heb dat ze ingeslapen word. Ja ik kan het wel zeggen, Maar ze kunnen er niks mee. 

 

Edit: oja, Ik kan ook niet mee met haar wegbrengen. Mijn ouders willen het niet hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een ontzettende rotsituatie....

 

Met zo’n mail kun je wel aangeven hoe jij er in staat en dat dat niet alleen lijnrecht tegenover je ouders is maar voor je gevoel ook niet het best is voor Pluis om nog langer te dokteren. 
Maar ik ken je situatie verder niet en wil je ook niet nog meer stress geven. Sorry dat ik er over begon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei JacinthaBrehler:

Wat een ontzettende rotsituatie....

 

Met zo’n mail kun je wel aangeven hoe jij er in staat en dat dat niet alleen lijnrecht tegenover je ouders is maar voor je gevoel ook niet het best is voor Pluis om nog langer te dokteren. 
Maar ik ken je situatie verder niet en wil je ook niet nog meer stress geven. Sorry dat ik er over begon. 

Joh dat geeft niet. Ik heb hem gebeld gisteravond, en verteld dat ik het een moeilijke keuze vind, en hij gaat tijdens de operatie kijken, en dan kan hij ook nog even goed alle andere dingen bekijken die ze normaal nooit toelaat, en als er nog meer dingen mis zijn dan gaat hij mijn ouders vertellen dat inslapen de beste keuze is. Dus het heeft wel geholpen. Pluisje slaapt trouwens heel erg veel en komt haar kooi vrijwel nooit uit. Daarom heb ik een ren op mijn kamer gezet. Dan kan ze daar voorlopig even zitten. Ik heb het gevoel dat ze echt wel een maatje mist. Ze heeft de eerste 3 maanden van haar leven gedeeld met haar zusje, we wilden ze samen meenemen (nee ik heb me niet ingelezen, achteraf is dat heel stom, we hadden haar heel wat onheil kunnen besparen) maar iemand bood meer dus toen we daar aankwamen was het zusje al weg. Achteraf denk ik dat dat ook niet al te best voor haar is geweest. Ze is nu best wel een bang konijntje die gauw van zich af bijt en zich moeilijk een houding weet te geven. Ik denk dat ik mijn ouders gewoon moet overhalen om een absoluut niet bang mannetje te nemen die wel stevig in zijn schoenen staat maar niet de leiding wilt nemen. Maar of dat gaat lukken... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik denk dat ik mijn ouders gewoon moet overhalen om een absoluut niet bang mannetje te nemen die wel stevig in zijn schoenen staat maar niet de leiding wilt nemen. Maar of dat gaat lukken... 

Ik snap waar je vandaan komt, je wilt dat het mannetje haar mee op sleeptouw kan nemen en haar meer laten ontdekken. Het zou mooi zijn als dat zou lukken. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat Pluisje hem wat eng zou kunnen vinden, en daardoor alleen maar meer van zich af gaat bijten. Misschien is juist een rustig mannetje hier een betere keuze? Dan wordt ze misschien wat rustiger en krijgt ze wat meer vertrouwen, en uiteindelijk gaan ze dan alsnog samen op verkenning.

Als alle andere problemen achter de rug zijn, kun je haar denk ik het beste meenemen naar een opvang en daar het hele verhaal vertellen, die kunnen je dan het beste advies geven welk konijn goed bij Pluisje zou kunnen passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei happy211:

Ik snap waar je vandaan komt, je wilt dat het mannetje haar mee op sleeptouw kan nemen en haar meer laten ontdekken. Het zou mooi zijn als dat zou lukken. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat Pluisje hem wat eng zou kunnen vinden, en daardoor alleen maar meer van zich af gaat bijten. Misschien is juist een rustig mannetje hier een betere keuze? Dan wordt ze misschien wat rustiger en krijgt ze wat meer vertrouwen, en uiteindelijk gaan ze dan alsnog samen op verkenning.

Als alle andere problemen achter de rug zijn, kun je haar denk ik het beste meenemen naar een opvang en daar het hele verhaal vertellen, die kunnen je dan het beste advies geven welk konijn goed bij Pluisje zou kunnen passen.

Ik wilde naar k'nijn en ko, die leken me wel goed. En daar kan ze overnachten. Ze is nogal terretoriaal en hier thuis is niet echt neutrale ruimte. Ze is overal al geweest. En als ze daar blijft overnachten is het grootste deel van de koppeling al gelukt. Dan kunnen ze iig al inschatten of het wat gaat worden of niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .