Spring naar bijdragen

Voorstellen

Recommended Posts

Hoi, Ik ben Yill en heb een NDH konijn(tje) van 8 april 2019.Ze is alleen wat groter geworden dan de bedoeling was☺. Ze heet Humpie.

Voor een konijntje erbij is de  kooi te klein en ik heb een nieuwe dubbele kooi, maar dat snapt ze niet.

Gelukkig kan ze goed met mijn hondje overweg. In principe mag ze ook los, maar dat wil ze niet.

Binnenkort komen er nog 2 jonkies bij die in de andere kooi komen.

Groetjes, Yill

Ps.het lukt me niet een afbeelding toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo, welkom op bunnybunch. Ik heb eigenlijk geen recht van spreken😬 maar konijnen moeten samen zitten. Voor konijnen is een hok eigenlijk gewoon te klein. Een 24/7 ren die je eraan zet is een veel betere optie. Dan kun je wel 2 konijntjes houden. En dan wil ik je er ook nog op wijzen dat 2 jonkies aan het begin vaak goed gaan maar later kunnen gaan vechten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom. Een kooi is ook altijd te klein voor 1 konijn. Verdiepingen lijken leuk, maar die zorgen er niet voor dat een konijn lekker kan rennen. En inderdaad, konijnen zijn groepsdieren, dus het is zielig om er een alleen te houden. Of is het je bedoeling om haar later aan de twee jonkies te koppelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Marjoleink:

Welkom. Een kooi is ook altijd te klein voor 1 konijn. Verdiepingen lijken leuk, maar die zorgen er niet voor dat een konijn lekker kan rennen. En inderdaad, konijnen zijn groepsdieren, dus het is zielig om er een alleen te houden. Of is het je bedoeling om haar later aan de twee jonkies te koppelen?

Als het lukt wil ik er de jonkies aan koppelen, zoniet....ze is niet alleen. Mag hier vrij rondlopen en heeft mijn hondje als maatje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Hallo Hoi:

Hallo, welkom op bunnybunch. Ik heb eigenlijk geen recht van spreken😬 maar konijnen moeten samen zitten. Voor konijnen is een hok eigenlijk gewoon te klein. Een 24/7 ren die je eraan zet is een veel betere optie. Dan kun je wel 2 konijntjes houden. En dan wil ik je er ook nog op wijzen dat 2 jonkies aan het begin vaak goed gaan maar later kunnen gaan vechten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks Hallo,

Ja ik weet dat alleen eigenlijk niet zo goed is, maar zie mijn andere reactie.

De buitenkooi ( in de schuur), daar zit een ren aan gekoppeld en allerlei speeldingen, dus zullen ze zich best vermaken en ruimte genoeg hHulpje Het zijn zusjes, dus ik hoop dat het goed gaat.

Humpie zit binnen en mag door het hele huis, maar ze is super lui. Bewegen is niet haar hobby.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Yill:

Thanks Hallo,

Ja ik weet dat alleen eigenlijk niet zo goed is, maar zie mijn andere reactie.

De buitenkooi ( in de schuur), daar zit een ren aan gekoppeld en allerlei speeldingen, dus zullen ze zich best vermaken en ruimte genoeg hHulpje Het zijn zusjes, dus ik hoop dat het goed gaat.

Humpie zit binnen en mag door het hele huis, maar ze is super lui. Bewegen is niet haar hobby.

Oke, dan ga ik je gelijk even uit je droom helpen, de kans dat het met zusjes goed zal blijven gaan is heel klein. Eigenlijk kan je beter humpie koppelen aan een vriendje. Drie vrouwtjes gaat namelijk ook niet samen. Dus je kan humpie niet koppelen aan de jonkies. En als je over een jaartje 2 vechtende konijntjes hebt en je hebt humpie dan moet je of afstand doen of er nog 3 konijnen bij nemen. Een hond is trouwens geen maatje voor het konijn. Ze kunnen niet communiceren. Tuurlijk is het gezelliger met een hond dan alleen, maar wij zouden ook geen week met alleen een hond willen spenderen. Laat staan ons hele leven. En wellicht zijn er gezondheidsredenen dat humpie niet wilt spelen. Ook zullen konijnen in hun upje niet zo gauw de hele kamer doorrennen. Dat doen ze met hun vriendje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee of drie vrouwtjes samen gaat meestal niet goed. Voedsters zijn erg territoriaal en zullen in de meeste gevallen gaan vechten. Het kan ook goed gaan, en veel ruimte en ze laten helpen scheelt daarbij, maar de kans is klein. Konijnen kennen geen familieverbanden, dus dat het zusjes zijn maakt niet uit.

Heel eerlijk: als ik jou was zou ik de jonkies afzeggen en met Humpie naar een konijnenopvang gaan om een maatje uit te zoeken.

Een mens en een hond zijn geen vervanging voor een konijnenmaatje. Konijnen hebben een partner nodig om elkaar te wassen, samen te spelen en samen de boel in de gaten te houden (ze zijn prooidieren dus moeten altijd alert zijn).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-12-2019 at 08:39 zei Hallo Hoi:

Oke, dan ga ik je gelijk even uit je droom helpen, de kans dat het met zusjes goed zal blijven gaan is heel klein. Eigenlijk kan je beter humpie koppelen aan een vriendje. Drie vrouwtjes gaat namelijk ook niet samen. Dus je kan humpie niet koppelen aan de jonkies. En als je over een jaartje 2 vechtende konijntjes hebt en je hebt humpie dan moet je of afstand doen of er nog 3 konijnen bij nemen. Een hond is trouwens geen maatje voor het konijn. Ze kunnen niet communiceren. Tuurlijk is het gezelliger met een hond dan alleen, maar wij zouden ook geen week met alleen een hond willen spenderen. Laat staan ons hele leven. En wellicht zijn er gezondheidsredenen dat humpie niet wilt spelen. Ook zullen konijnen in hun upje niet zo gauw de hele kamer doorrennen. Dat doen ze met hun vriendje. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb Humpie laten aankijken. De da vond niets wat erop leek dat ze niet gezond is.

Snap dat een hond niet te vergelijken is met een soortgenootje hoor. Maar binnen wil ik niet meer konijnen. Miss dat Humpie tegen de zomer naar buiten kan als ze zich daar goed bij voelt, zoniet, blijft ze lekker binnen. 

Nog 3 konijnen  erbij..... liever niet:).

Ik ben altijd alleen met mijn hondje en dat gaat prima😊.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gaan de twee jonkies dan niet door? 

Als Humpie naar buiten gaat, dan kan ze misschien wel een maatje krijgen? Een of twee konijnen buiten maakt voor jou geen verschil lijkt me, maar voor Humpie wel. Voor 1 konijn is het in de winter buiten ook te koud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jawel, de jonkies heb ik. Die zitten buiten ( zaten ze daar ook). Maar Humpie zit binnen, kan nu niet naar buiten, omdat de overgang dan te groot is. 

Het maakt voor mij zeker een verschil of mijn konijn tevreden is of niet!  Humpie is dat buiten niet. Toen het weer beter was heb ik haar geprobeerd buiten te zetten. Dit vond ze niet fijn. En in de zomer wil ik zeker proberen of ze met een maatje wel buiten wil. Maar binnen wil ik geen 2 konijnen.

Volgens mij hebben meer mensen hier 1 konijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor, er zijn genoeg mensen die maar 1 konijn hebben. Volgens mij woont het merendeel van de konijnen die als huisdier leven alleen. Dat neemt alleen niet weg dat het wel zo is dat konijnen groepsdieren zijn en een soortgenootje nodig hebben om zich o.a. veilig en gelukkig te voelen. Een ander dier of mens kan daar niet voor zorgen. Dat wil niet zeggen dat je konijn in haar eentje nooit blij kan zijn natuurlijk, maar jij en de hond kunnen haar geen veiligheid bieden en kunnen ook niet haar communiceren, haar wassen, etc. Daarom is altijd het advies om nooit een konijn alleen te houden, maar minimaal een soortgenootje te geven waarmee het goed klikt. Ik denk dat de meeste mensen begonnen zijn met het houden van één konijn, ik ook. Uit ervaring kan ik alleen maar zeggen dat het een verschil van dag en nacht is als ze een maatje hebben. Als je geen twee konijnen binnen wil, is het denk ik een prima idee om in het voorjaar te kijken of je kan koppelen en het stel dan buiten kan laten wonen. Kan best zijn dat het anders is als ze een maatje heeft. 

Ik hoop iig dat je het nog eens overweegt, het is mooi om te zien hoe een verliefd konijnenkoppel samen leeft en hoe gelukkig ze daar mee zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je reactie.

Ik snap helemaal wat je schrijft hoor. En in het voorjaar ga ik zeker proberen haar buiten aan een maatje te koppelen☺. En dan met een konijn uit de opvang, want op een nestje zit ik niet te wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Yill:

Bedankt voor je reactie.

Ik snap helemaal wat je schrijft hoor. En in het voorjaar ga ik zeker proberen haar buiten aan een maatje te koppelen☺. En dan met een konijn uit de opvang, want op een nestje zit ik niet te wachten.

Hoi Yill en welkom! Wat ik al wou zeggen hebben de forumleden hierboven allemaal al gezegd, maar wil toch nog even een advies meegeven: laat je konijntjes bij de dierenarts even heel goed nakijken, vaccineren en ook het geslacht dubbelchecken! Het is al héél erg vaak voorgekomen dat twee zusjes toch een broertje en zusje bleken te zijn... Dat is niet grappig als je al helemaal niet op een nestje zit te wachten... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...