Ga naar inhoud

Konijn plots dood


Konijnen123

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een vraag over mijn konijn. Doe plotseling overleed. Ze was 7 wk toen ze bij ons kwam. Ze at goed en dronk goed. Omdat ze nog jong was was ze overdag buiten bij mijn andere konijn (ze zijn dikke vriendjes) en 's avonds binnen. Toen ze 8wk was was ze nog een keer ziek geweest. Maar na paar keer dwangvoeren was ze weer beter. Gisteravond (ze was 10 wk) lag ze dood in het buitenhok! Overdag was ze nog heel levendig. Ze had in de middag een blaadje sla gekregen en ik wou haar net naar binnen halen. Die tijd had ze ook wat diarree. Toen ze dood was keek ik ook en zag ik bij de kont ook slijmerig bruin diarree. Wat kan hier de oorzaak zijn? Want ik ben heel verdrietig. Alvast bedankt 

Groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, allereerst: wat ontzetten vervelend voor je... Heel verdrietig als je konijntje ineens overlijdt. Sterkte!

Als ik het goed begrijp zat je konijntje dus overdag buiten en 's nachts binnen? Echt binnen of bijvoorbeeld in een koude garage? 

Had ze al vaker sla gegeten, heb je dit opgebouwd? Als ze diarree had zou dit namelijk kunnen komen van de sla. (Wat voor sla was het?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Ot&Sien:

Hoi, allereerst: wat ontzetten vervelend voor je... Heel verdrietig als je konijntje ineens overlijdt. Sterkte!

Als ik het goed begrijp zat je konijntje dus overdag buiten en 's nachts binnen? Echt binnen of bijvoorbeeld in een koude garage? 

Had ze al vaker sla gegeten, heb je dit opgebouwd? Als ze diarree had zou dit namelijk kunnen komen van de sla. (Wat voor sla was het?)

Het was ijsbergsla. Dit had ze al vaker gehad. En ze zat binnen in de gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Konijnen123:

Het was ijsbergsla. Dit had ze al vaker gehad. En ze zat binnen in de gang.

Je moet met sla altijd een beetje voorzichtig zijn. Veel soorten sla (en vooral ijsbergsla) bevatten lactucarium. Lactucarium kan niet zo goed verteerd worden door het maag-darmstelsel van een konijn. Het kan dus best zo zijn dat je konijntje hier niet goed op gereageerd heeft... 

 

Verder is het wisselen van ruimte (en dan met name het afwisselend binnen en buiten zitten) erg slecht voor een konijn. Blijkbaar had ze wel een wintervacht? (Want anders zou ze überhaupt niet buiten mogen zitten.) Maar met die dikkere vacht was het binnen veel te warm voor haar. 

 

Misschien moet je er nu nog niet aan denken maar als je je overgebleven konijn opnieuw gaat koppelen kun je ze beter bij elkaar laten blijven vanaf het moment van de koppeling. Ik weet niet hoe oud je andere konijn is, maar je kunt het beste naar een goede konijnenopvang gaan en daar een nieuwe partner zoeken voor je konijn. Dan weet je zeker dat het klikt, en dat weet je met zo'n kleintje nooit... Die kan nog erg veranderen in de puberteit. 

 

Sterkte ermee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt iets als clostridium/cocidiose iets in die trant. Teveel wisselingen geeft onrust, koppelen met volwassen konijn, overdag buiten, 's nachts binnen (ook te groot in temperatuur verschil). Ik vermoed dat de eerdere stilval met 8 weken al een aanzet is geweest voor verspreiding van verdere bacterie.

Mijn advies, ga naar een opvang voor een volwassen konijntje die je meteen kan koppelen en niet hele winter hoeft binnen te houden, een konijntje van 7 weken had ook nog bij de moeder moeten zitten.

Sterkte met het verlies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Aniek:

Klinkt iets als clostridium/cocidiose iets in die trant. Teveel wisselingen geeft onrust, koppelen met volwassen konijn, overdag buiten, 's nachts binnen (ook te groot in temperatuur verschil). Ik vermoed dat de eerdere stilval met 8 weken al een aanzet is geweest voor verspreiding van verdere bacterie.

Mijn advies, ga naar een opvang voor een volwassen konijntje die je meteen kan koppelen en niet hele winter hoeft binnen te houden, een konijntje van 7 weken had ook nog bij de moeder moeten zitten.

Sterkte met het verlies. 

Ja dat kan het zijn ja. Maar ze zag er helemaal niet nerveus uit. Ze is helemaal druk en wilt altijd knuffelen. En kunnen konijnen van 4 maanden en ouder cocidiose ook krijgen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .