Ga naar inhoud

Leeftijd castreren rammelaar


Njinok

Aanbevolen berichten

Aangezien ik op internet nogal wat tegenstrijdige informatie lees en in mijn omgeving mensen ook verschillende verhalen hebben, stel ik hier maar even mijn vraag. Momenteel heb ik een Duitse Reus rammelaar zitten van 11 weken oud. Aangezien hij uiteindelijk gecastreerd moet gaan worden om met een vriendin samen te kunnen wonen, ben ik vast gaan informeren naar de mogelijkheden hem te laten castreren. Nu gaf mijn vaste dierenarts aan pas vanaf zes maanden te castreren, maar op internet kwam ik ook verhalen tegen van mensen die hun rammelaar op jongere leeftijd hebben laten castreren. Zijn er bepaalde gezondheidsredenen om tot zes maanden te wachten? Of kan het ook prima eerder, mits de testikels ingedaald zijn?
 

Ik bel uiteraard maandag even mijn eigen dierenarts om te informeren naar de redenen om pas vanaf zes maanden te castreren, maar dacht ik vraag het ook even na bij konijnenkenners. De konijnen die ik eerder heb laten castreren waren al een stuk ouder.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram kan gecastreerd worden zodra zijn ballen zichtbaar zijn, en dat gebeurt meestal rond de 12 weken. Soms is het bij jonge konijnen lastig om het geslacht te zien, misschien dat ze daarom 6 maanden zeggen. Medisch gezien maakt het niet uit. Castratie is geen ingrijpende operatie, meestal is je konijn met een paar uur alweer opgeknapt.

Ik vraag me af of je dierenarts wel konijnkundig is. In de opleiding zijn konijnen onderbelicht, dus het hangt er echt vanaf of de dierenarts zich er zelf in verdiept heeft.

Hier vind je de lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

En hier vind je informatie over castratie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marjolein, 

Bedankt voor je reactie. Om eerlijk te zijn acht ik mijn dierenarts wel als konijnkundig, maar ik ga zeker even naar de lijst met konijnkundige dierenartsen kijken. Wellicht zit er een in de buurt en kan ik eens contact opnemen welke procedure zij hanteren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .