Ga naar inhoud

Minder brokjes eten


Pebbles&bambam

Aanbevolen berichten

Allebei de konijntjes zijn ruim 7 maanden en vooral Bam Bam is gegroeid als kool (dwergkonijn?! Eerder Vlaamse reus 🤣)! 

 

Ze hebben altijd Care + Junior gehad en dit ben ik sinds 2 weken aan het mengen en opbouwen met de "volwassen" voeding. 

Toen ze alleen de junior brokken aten, kregen ze 3 keer per dag hun afgewogen maaltijd wat binnen no time op was. 

Maar sinds een paar dagen eten ze een volledige portie minder per dag. 

Ik heb 3 soorten hooi gemengd en dit is echt hun hoofd voeding gelukkig. Vooral Pebbles eet maar een paar brokjes en daarna weer lekker aan het hooi. 

Maar dat ze nu ineens een stuk minder brokjes eten vond ik wel heel vreemd! 

 

Kan het zijn nu dat ze volwassenen brokken krijgen, zelf ook ouder worden, en niet zo veel en hard groeien ze minder brokken eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

 

Ik heb eigenlijk altijd de hoeveelheid van de verpakking aangehouden, 35 gram per kilo lichaamsgewicht. Pebbles weegt nu 1,4 kilo en Bam Bam, zit al over de 2 kilo. En dit heb ik verdeeld over 3x zodat ze niet te veel in een keer zouden op eten.

De verhouding voor volwassen konijnen is wel anders dus dit moest sowieso aangepast worden maar het lijkt nu dat ze dat zelf al doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef je ernaast ook nog kruiden, groentes oid?

 

Ineens minder/anders eten vind ik wel zorgelijk... In mijn ervaring eten de meeste konijnen eerder geen hooi dan geen brokjes. Misschien voor de zekerheid toch de gebitjes laten controleren?

Het zou ook nog kunnen dat ze de nieuwe brokjes niet lekker vinden. Kun je iets ontdekken dat ze de oude brokjes wel eten en de nieuwe laten staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen elke dag een soort groenten; witlof/andijvie/komkommer/sla en 1x per week een basilicum of peterselie plantje. 

 

Hooi minderen is gelukkig niet het geval, dit doen ze eigenlijk steeds meer nu ik ook ander hooi er doorheen heb 🌱. 

 

De nieuwe brokjes zijn bijna identiek als de junior, alleen zijn de volwassen brokjes een stuk groter en zitten er andere vitamines in. 

Energiewaarden, vetten, vezels ... dit is allemaal hetzelfde, zelfs de geur en kleuren zijn hetzelfde 😇. 

 

Vandaag zijn we begonnen met de grammen aan te houden van de volwassen voeding, wat in verhouding minder is dan junior. 

Daarom heb ik de 3 porties verdeeld over 2 porties, en de portie van vanmorgen is al een paar uur leeg.

Steeds als de kelderdeur open gaat (waar het eten staat) staan meneer en mevrouw bij het deurtje te wachten.

Ik denk dat dit een beter voedingsschema is voor ze dan het schema van de junior verpakking, maar ik kijk het nog even aan voor de zekerheid! 

Als ze deze porties ook gaan laten staan dan gaan we zeker even langs de dierenarts 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .