Ga naar inhoud

Voedster rijdt op voedster


NicoleK

Aanbevolen berichten

Hallo, sinds deze zomer hebben wij 2 voedsters. Eén van de dames wordt de laatste dagen een beetje agressief. Ze wil de ren losbreken en net zag ik haar voor het eerst op het andere dametje rijden. Ze is ook altijd bangig geweest. Ik heb helemaal geen verstand van konijnen, maar wat moet ik hier mee? Is dit normaal? Ze zitten sinds dat ze geboren zijn samen en vooralsnog waren ze super lief voor elkaar. Ze zijn nu 4 maanden oud. Kan iemand mij advies geven? Groet, Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijden kan een manier zijn van konijnen om te zeggen ‘ik ben de baas’.

Omdat ze nog heel jong zijn kan het zo zijn dat ze uiteindelijk qua karakter toch niet zo goed bij elkaar passen, maar dan gaan ze echt vechten. Rijden is op zich geen enkel probleem, maar als ze echt gaan vechten kun je ze beter uit elkaar halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee voedsters zijn vaak geen goede match. Als ze heel jong zijn gaat het vaak nog wel goed, maar als ze gaan puberen (nu dus), kan het goed misgaan. Je kunt eigenlijk niet veel doen. Veel ruimte kan schelen: twee konijnen moeten dag en nacht minimaal 2 vierkante meter ruimte hebben, voor twee voedsters bij voorkeur het dubbele. Ze laten steriliseren (castreren is het eigenlijk, omdat de baarnoeder er dan uit gaat), kan de scherpe kantjes er af halen (en voorkomt baarmoederkanker).  

Als ze echt gaan vechten (gillen, boksen, als een balletje over de grond rollen), moet je ze meteen uit elkaar halen (ovenwanten aan!) en kunnen ze niet meer bij elkaar. Het zou misschien ook goed zijn om alvast na te denken over een plan B, bijvoorbeeld beide voedsters een eigen ren geven met een gecastreerde ram, of een konijn bij de opvang omruilen voor een rammetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! En ergens maakt je reactie me een beetje boos op de dierenwinkel! Die meiden zeiden dat 2 dametjes juist een goede oplossing was... 

Ik kijk het nog even aan... voor nu is het enkel dit gedrag. Fingers crossed dat het hier bij blijft. 

 

Is het anders een optie om een 2e hok aan te schaffen? Omdat konijnen groepsdieren zijn weet ik niet of dat wel een optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei NicoleK:

Dank je wel! En ergens maakt je reactie me een beetje boos op de dierenwinkel! Die meiden zeiden dat 2 dametjes juist een goede oplossing was... 

Dierenwinkels geven vaak verkeerd advies uit onwetendheid. Op die manier ben ik ook ooit begonnen met 2 vrouwtjes, waarvan er een toch een mannetje bleek te zijn (en dus een nestje). Zijn ze al een keer nagekeken door een dierenarts, bijvoorbeeld bij het vaccineren? Ofwel weet je inderdaad zeker dat het twee voedsters zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gekocht in een dierenwinkel waar een dierenarts ze gevaccineerd heeft en gecheckt heeft of het vrouwtjes zijn... en ze zeiden van wel 😅

 

Wat is het beste plan B als ik ze echt beiden wil houden? Ik wacht het eerst nog even af. Ze kunnen nu nog heel goed samen zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden zei NicoleK:

Ik heb ze gekocht in een dierenwinkel waar een dierenarts ze gevaccineerd heeft en gecheckt heeft of het vrouwtjes zijn... en ze zeiden van wel 😅

 

Eh...dat zeiden ze bij mij ook. Met 4 maanden worden ze vruchtbaar, met 5 maanden had ik een nestje.

 

Het beste plan B hangt ook van je mogelijkheden af. Heb je bijvoorbeeld ruimte voor 2 koppels? Waar je in elk geval rekening mee moet houden is dat een konijn niet alleen hoort te zijn, en dat een koppel voldoende ruimte heeft, dus dag en nacht 2 vierkante meter, liever meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei NicoleK:

Ik denk inderdaad dat ik een mannetje heb ipv een vrouwtje 😅 Over een week of 6 zullen we het weten!

 

Waarom denk je dat dan? 

Zo ja, dan zou ik dat zsm laten checken en in de tussentijd uit elkaar halen. Mocht het zo zijn dan is de kans heel groot dat ze zwanger is maar het hoeft niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een tienerzwangerschap, en dus niet goed voor een voedster. Het kan gevolgen hebben voor de kleintjes, maar het kan ook gevaar opleveren voor de voedster. Het is bij mijn konijnen ook gebeurd, en van de vier jonkies waren er twee misvormd en een ondervoed. En ik heb de moeder daarna nooit meer zo vrolijk en ontspannen gezien als ze daarvoor was, dus ik denk dat het lichamelijk ook wel veel van haar heeft gevraagd.

Maar buiten dat: waar laat je de jonkies dan? Het kunnen er 3 zijn, maar ook 12, en alle opvangen zitten overvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze nu apart zitten. 

Ik was in de veronderstelling 2 voedsters te hebben die tot vandaag heel gezellig samen waren. Dus nooit ook maar 1 keer gedacht dat dit kon gebeuren. 

Als ik ze nu apart zet en het mannetje laat steriliseren, kan ik ze daarna weer bij elkaar zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Marjoleink:

Ja, maar dan moet je minimaal 14 dagen wachten na de castratie, tot hij echt niet meer vruchtbaar is, en dan koppelen op neutraal terrein.

Maar als ik jou was zou ik eerst even met ze naar de dierenarts gaan om de geslachten te laten checken.

Ja ga ik doen! Dank je wel voor al je tips. Morgen bel ik direct de dierenarts om langs te gaan. Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnieuw een voorbeeld waarom mensen geen konijn(en) bij een dierenwinkel moeten kopen... Zo irritant dat ze bijna altijd verkeerd advies geven (“2 voedsters gaan prima samen”), en ook de geslachten heel vaak verkeerd beoordelen. Resultaat: mensen zitten na een paar maanden met vechtende voedsters (of rammen), of met een onverwacht nestje met alle ellende die daar bij hoort. En als de voedster en ongecastreerde ram dan pas uit elkaar worden gehaald als het nestje is ontdekt is de voedster vaak al opnieuw gedekt en komt er na 4,5 week nóg een nestje.

 

@NicoleK goed dat je ze nu meteen uit elkaar hebt gehaald. Zorg er voor dat ze absoluut niet meer bij elkaar kunnen komen. Ongecastreerde rammen kunnen heel vindingrijk zijn. Zet ze zo ver mogelijk uit elkaar, dat ze elkaar niet meer kunnen zien en ruiken. Als het binnenkonijnen zijn zet je ze dus het liefst ieder in een andere kamer. Als ze elkaar wel kunnen zien is het de kat op het spek binden, je ram zal heel gefrustreerd raken. Ook kan het de koppeling straks benadelen. 

 

Ik zou de ram zo snel mogelijk laten castreren. 2 weken na zijn castratie is hij niet meer vruchtbaar. Ik zou ze wel 5 weken uit elkaar houden om te kijken of er een nestje komt. Komt er geen nestje, dan heb je geluk gehad en kan je ze op neutraal terrein koppelen. Lees een paar topics hier op het forum over koppelen, zodat je weet wat je kan verwachten. Komt er wel een nestje, dan zullen de jongen 8 weken bij de moeder moeten blijven. De ram zal dan dus nog langer alleen moeten zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ja mijn 2 voedsters reden vroeger ook op elkaar. Dat betekent dat ze willen zeggen: ik ben de baas.

En je zegt ook dat ze agressief is. Misschien en dat rijden...  Misschien sexueel gedrag? Dat gaat wel over. En als ze ruzie hebben en gaan vechten kan je gaas tussen het hok doen in de avond als je er niet bent. Dan zien ze elkaar wel maar kunnen ze niet rijden of vechten. Veel succes nog😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .