Ga naar inhoud

Prozyme


Freya Dhooghe

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Weet iemand waar ik prozyme kan bestellen? Heb al gezocht op vorige toppics maar deze zijn verouderd en sommige webshops bestaan al niet meer 😄

 

Onze kleinste zijn kakjes zijn maar aan de kleine kant maar hij eet nog wel zeer goed. In het slechte geval heb ik hier nog emperid maar heb gelezen dat elke dag een beetje prozyme geven enorm zou helpen (ook tegen keutelkettingen?)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evelien schrijft bij ananasblokjes in haar webshop het volgende:

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ananas stukjes voor konijnen en cavia's. Ananas versterkt het immuunsysteem, versterkt de botten, helpt gewrichtsproblemen, is goed voor de huid en het gezichtsvermogen, ondersteunt de nieren, bevordert de stofwisseling.

Vroeger werd ananassap geadviseerd bij beginnende verstopping, omdat de enzymen in ananas voedselklonten kunnen oplossen. Tegenwoordig word dat niet meer aangeraden omdat de verse ananas juist gasvorming kan veroorzaken, en konijnen met beginnende verstopping daar erg gevoelig voor zijn. Ananas kan wel gewoon als gezonde lekkernij gegeven worden, maar met mate in verband met de fruitsuikers. Het is dus geen middel om een verstopping te behandelen, dan moet je ananas juist mijden.

Ananas stukjes leveren vitaminen (bevat veel vitamine E) en mineralen zoals zink, jodium en caroteen. Het zijn kleine stukjes/blokjes die makkelijk als beloning of snoepje te geven zijn. Geschikt  voor konijnen, knaagdieren en vogels.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wilde dus aan haar vragen of dit ook voor prozyme gold, omdat dit gemalen ananassteeltjes zijn (al heb ik geen idee waar er dan steeltjes aan een ananas zitten, maar ja). Dus ik wacht even tot de vakantieganger Evelien uitgerust en vol energie weer terug is. 🙂 

 

Lijnzaadbrokjes (niet te veel natuurlijk, want dan kunnen ze diarree krijgen en/of overgewicht) kunnen ook helpen tegen verstoppingen of het helpt bij verstoppingen weet ik niet. Laxatract voor honden en katten mocht van de konijnenkundig dierenarts ook ingezet worden. Het kon geen kwaad dit langere tijd in te zetten (mijn rammetje heeft een akelig lange en heftige rui).

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei JokeC:

Evelien schrijft bij ananasblokjes in haar webshop het volgende:

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ananas stukjes voor konijnen en cavia's. Ananas versterkt het immuunsysteem, versterkt de botten, helpt gewrichtsproblemen, is goed voor de huid en het gezichtsvermogen, ondersteunt de nieren, bevordert de stofwisseling.

Vroeger werd ananassap geadviseerd bij beginnende verstopping, omdat de enzymen in ananas voedselklonten kunnen oplossen. Tegenwoordig word dat niet meer aangeraden omdat de verse ananas juist gasvorming kan veroorzaken, en konijnen met beginnende verstopping daar erg gevoelig voor zijn. Ananas kan wel gewoon als gezonde lekkernij gegeven worden, maar met mate in verband met de fruitsuikers. Het is dus geen middel om een verstopping te behandelen, dan moet je ananas juist mijden.

Ananas stukjes leveren vitaminen (bevat veel vitamine E) en mineralen zoals zink, jodium en caroteen. Het zijn kleine stukjes/blokjes die makkelijk als beloning of snoepje te geven zijn. Geschikt  voor konijnen, knaagdieren en vogels.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wilde dus aan haar vragen of dit ook voor prozyme gold, omdat dit gemalen ananassteeltjes zijn (al heb ik geen idee waar er dan steeltjes aan een ananas zitten, maar ja). Dus ik wacht even tot de vakantieganger Evelien uitgerust en vol energie weer terug is. 🙂 

 

Lijnzaadbrokjes (niet te veel natuurlijk, want dan kunnen ze diarree krijgen en/of overgewicht) kunnen ook helpen tegen verstoppingen of het helpt bij verstoppingen weet ik niet. Laxatract voor honden en katten mocht van de konijnenkundig dierenarts ook ingezet worden. Het kon geen kwaad dit langere tijd in te zetten (mijn rammetje heeft een akelig lange en heftige rui).

 

Op de website van Stichting KonijnenBelangen zie ik bij Prozyme inderdaad ook het volgende staan: "Heeft je konijn geen verstopping maar is het dier erg in de rui, ..." Het product wordt overigens wel aangeraden bij (dreigende) verstopping. Ben nu wel benieuwd naar hele verhaal omtrent Prozyme. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Pablo&Lola:

 Ben nu wel benieuwd naar hele verhaal omtrent Prozyme. 

 

Ja, dat was dus precies de reden waarom ik graag eens wilde peilen bij de konijnenkundigen hier hoe het nu zat. Ik heb deze rui laxatract ingezet, omdat daar geen twijfel over was wat het doet en wanneer en hoe. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal jaar geleden ook een tijdje een mespuntje prozyme aan langharige konijnen met kettingkeutels gegeven. Later postte hier iemand ( @Dollie of @Christaaa?) dat het niet zou kunnen werken omdat het al in de maag zou worden afgebroken. Ik gebruik het nu al jaren niet meer.

 

Ik weet dat @Mississippi lange tijd aan het tobben is geweest met haar konijnen die steeds verstoppingen hadden. Zij is toen (gebroken?) lijnzaad gaan geven. Dus niet de brokjes, maar gewoon de echte zaadjes. Dat hielp toen goed zei ze. Misschien dat zij er nog iets meer over kan vertellen (volgens mij is ze nog af en toe online). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook echte lijnzaadjes, maar weet niet zeker of dat ook aan de konijnen gegeven mag worden. Lijnzaadolie is hier op het forum al weleens afgeraden aan iemand (lekker vaag, sorry) dus dat geef ik zeker niet. Ik weet niet of het blauwzuur in ongekookte lijnzaadjes voor de konijnen gevaarlijk is en of het lijnzaad in lijnzaadbrokjes gekookt is. Van die dingen. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik heb een aantal jaar geleden ook een tijdje een mespuntje prozyme aan langharige konijnen met kettingkeutels gegeven. Later postte hier iemand ( @Dollie of @Christaaa?) dat het niet zou kunnen werken omdat het al in de maag zou worden afgebroken. Ik gebruik het nu al jaren niet meer.

 

Ik weet dat @Mississippi lange tijd aan het tobben is geweest met haar konijnen die steeds verstoppingen hadden. Zij is toen (gebroken?) lijnzaad gaan geven. Dus niet de brokjes, maar gewoon de echte zaadjes. Dat hielp toen goed zei ze. Misschien dat zij er nog iets meer over kan vertellen (volgens mij is ze nog af en toe online). 

Ik ben er nog 😉 Ik vind het nog wel leuk om hier af en toe te lezen, vooral om te weten hoe het met iedereen en alle konijnen gaat, maar sinds dat hele gezeur waar je wel en niet over mag praten in welk topic ben ik in staking. Maar als ik geroepen word, maak ik wel een uitzondering haha.

 

Ja met Mississip is een gebed zonder eind (nog steeds). Ik heb inderdaad een tijd lijnzaad gegeven, gewoon uit zo'n zakje van Holland and Barret. Toen dacht ik dat het hielp, maar uiteindelijk is dat best lastig te zeggen omdat er hele periodes zijn dat ie het prima doet. Dus of dat dan aan de lijnzaad ligt... Ik weet in ieder geval wel dat het mega calorierijk is, dus dat is wel een puntje. Overigens kreeg ik destijds ook weleens lijnzaadbrokjes van de trimmer waar we toen naartoe gingen. Super lief, maar of het hielp... Blijft ook een vraag. Ik heb toch het gevoel niet echt.

 

Is prozyme hetzelfde als probiotica? Want dat laatste heb ik een tijd terug van de dierenarts een keer gehad. Maar dat was verder niet met het idee om te helpen tegen verstopping.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei JokeC:

Ik heb ook echte lijnzaadjes, maar weet niet zeker of dat ook aan de konijnen gegeven mag worden. Lijnzaadolie is hier op het forum al weleens afgeraden aan iemand (lekker vaag, sorry) dus dat geef ik zeker niet. Ik weet niet of het blauwzuur in ongekookte lijnzaadjes voor de konijnen gevaarlijk is en of het lijnzaad in lijnzaadbrokjes gekookt is. Van die dingen. 😉

 

Geen idee. Ik denk dat die lijnzaadbrokjes in ieder geval wel verhit zijn geweest om er brokjes van te kunnen maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Mississippi:

Ik ben er nog 😉 Ik vind het nog wel leuk om hier af en toe te lezen, vooral om te weten hoe het met iedereen en alle konijnen gaat, maar sinds dat hele gezeur waar je wel en niet over mag praten in welk topic ben ik in staking. Maar als ik geroepen word, maak ik wel een uitzondering haha.

 

Ja met Mississip is een gebed zonder eind (nog steeds). Ik heb inderdaad een tijd lijnzaad gegeven, gewoon uit zo'n zakje van Holland and Barret. Toen dacht ik dat het hielp, maar uiteindelijk is dat best lastig te zeggen omdat er hele periodes zijn dat ie het prima doet. Dus of dat dan aan de lijnzaad ligt... Ik weet in ieder geval wel dat het mega calorierijk is, dus dat is wel een puntje. Overigens kreeg ik destijds ook weleens lijnzaadbrokjes van de trimmer waar we toen naartoe gingen. Super lief, maar of het hielp... Blijft ook een vraag. Ik heb toch het gevoel niet echt.

 

Is prozyme hetzelfde als probiotica? Want dat laatste heb ik een tijd terug van de dierenarts een keer gehad. Maar dat was verder niet met het idee om te helpen tegen verstopping.

 

 

 

Hé leuk dat je er nog/weer bent! 😄 

 

Jammer dat het met Mississippi nog steeds tobben is. En hoe gaat het met Dakota?

 

Ik vind dat het nu wel tijd wordt om te stoppen met staken hoor 😉 Veel gezelliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Lienappelsien:

 

Hé leuk dat je er nog/weer bent! 😄 

 

Jammer dat het met Mississippi nog steeds tobben is. En hoe gaat het met Dakota?

 

Ik vind dat het nu wel tijd wordt om te stoppen met staken hoor 😉 Veel gezelliger.

Haha, ik zal het overwegen. Ik vind de regel en het gevolg eigenlijk nog steeds super stom... Maar het is wel gezellig om af en toe mee te schrijven, dat klopt dan ook wel weer 😊

 

Met Mississippi ging het een hele tijd wel prima. Nu is hij aan het kwakkelen omdat hij steeds (te) zachte/diarree blindedarmkeutels heeft. Geen idee hoe dat nou weer komt, de dierenarts heeft ook nog niet echt een idee. Met Dakota gaat het gelukkig super goed, ze is zo lief! Ze maakt nog steeds stapjes in vertrouwen, ze durft nu zelfs alleen, zonder Mississip, naast het baasje op de bank te liggen 😉 Hoe is het bij jou dan, bij jouw beestenboel zijn er helaas wat wisselingen geweest, of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi even tussendoor:

 

Ik heb het nogmaals aan onze DA gevraagd en ze zien er echt geen probleem in.

Ze zeiden dat het een supplement is dus geen antibiotica ofzo.

 

Het is maar ter info! :-)

 

Ik heb het ondertussen ook besteld maar als jullie nu echt zeggen dat het niet goed is dan geef ik het gewoonweg niet :-) dan hobbelen we wel door met af en toe emeprid te geven :-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zo moeilijk om vast te stellen of het konijn al verstopt (aan het raken) is door bijvoorbeeld veel haren die ze tijdens de rui bij het wassen binnen krijgen, want dan zou je prozyme dus niet moeten geven. Natuurlijk als je kettingkeutels/keutelkettingen ziet en allemaal kleinere keutels dan zit het niet helemaal snor in die darmen en als er helemaal niet gekeuteld wordt, weet je zeker dat het foute boel is, maar je wilt het graag voor zijn natuurlijk. 

 

Dus deze keer voor de rui al prozyme gegeven tot er toch een paar keer kettingkeutels en kleinere keutels lagen en toen overgestapt op laxatract in overleg met de kkda. Dat kon ik ook beter doseren. Volgens de kkda beginnen met 0,5 ml (konijntjes van 1,8 en 2 kg) en ophogen met 0,1 ml als het nodig was. Telkens goed in de gaten houden hoe er gekeuteld werd (maar ja, dat doe ik twee keer daags bij het verschonen van hun toiletbak toch al).

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Freya Dhooghe:

Hoi even tussendoor:

 

Ik heb het nogmaals aan onze DA gevraagd en ze zien er echt geen probleem in.

Ze zeiden dat het een supplement is dus geen antibiotica ofzo.

 

Het is maar ter info! 🙂

 

Ik heb het ondertussen ook besteld maar als jullie nu echt zeggen dat het niet goed is dan geef ik het gewoonweg niet 🙂 dan hobbelen we wel door met af en toe emeprid te geven 🙂

 

12 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik dacht altijd dat Prozyme geen kwaad kon, omdat het geen medicatie oid is, maar het fijne weet ik er helaas ook niet van. 

 

@Freya Dhooghe Hoe gaat het met je konijntjes nu? 

 

Ik denk (denk) dat prozyme niet zoveel kwaad kan. Ananassap is natuurlijk wel iets anders dan prozyme. Bij ananassap kan ik me wel voorstellen dat het negatieve effecten kan hebben. 

 

@Mississippi lief van Dakota. Klopt, ik heb in ruim een jaar tijd nog 3 schatten in moeten laten slapen: Pluk, Pluis en Loetje. Rosa is er in de tussentijd bij gekomen. Dus ik heb nu nog maar 1 koppel: Jerry en Rosa. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik dacht altijd dat Prozyme geen kwaad kon, omdat het geen medicatie oid is, maar het fijne weet ik er helaas ook niet van. 

 

@Freya Dhooghe Hoe gaat het met je konijntjes nu? 

De keuteltjes waren op een gegeven moment niet groter dan een speldekopje dus heb hem voor de zekerheid maar emeprid gegeven. Keuteltjes zijn terug een pak groter! DA zei dat ik niet per se moest langskomen als keuteltjes nu een goede grootte blijven. Dus tot zover 🙂 maar hij zei dat het dus oké was op prozymen te geven, zelfs in combinatie met emeprid maar denk niet dat de prozymen er snel gaan zijn 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-12-2019 at 17:49 zei Lienappelsien:

 

@Mississippi lief van Dakota. Klopt, ik heb in ruim een jaar tijd nog 3 schatten in moeten laten slapen: Pluk, Pluis en Loetje. Rosa is er in de tussentijd bij gekomen. Dus ik heb nu nog maar 1 koppel: Jerry en Rosa. 

Och jee, ik had niet door dat je er van zoveel afscheid hebt moeten nemen. Dat is niet leuk 😕 Doen Jerry en Rosa het wel goed? Ben je van plan het voorlopig even bij deze twee te houden?

 

Overigens ben ik nog steeds benieuwd: wat is prozymen? Is dat hetzelfde als probiotica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Mississippi:

Overigens ben ik nog steeds benieuwd: wat is prozymen? Is dat hetzelfde als probiotica?

 Nee, het is poeder van gemalen ananassteeltjes. Probiotica heeft levende micro-organismen (meestal bacteriën) die goed omschreven zijn en de gezondheidsbevorderende eigenschappen  moeten ook duidelijk en goed gedocumenteerd zijn.  

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Mississippi:

Och jee, ik had niet door dat je er van zoveel afscheid hebt moeten nemen. Dat is niet leuk 😕 Doen Jerry en Rosa het wel goed? Ben je van plan het voorlopig even bij deze twee te houden?

 

Overigens ben ik nog steeds benieuwd: wat is prozymen? Is dat hetzelfde als probiotica?

 

Helaas vandaag ook slechte berichten gehad voor Rosa. Zie het konijnencafé slowchat topic. 

 

@Freya Dhooghe fijn dat je konijn weer goed keutelt. Wat kan je blij zijn met goede keutels hè? Ik zou van prozyme geen wonderen verwachten en er dus geen andere behandelingen/medicijnen voor uitstellen. Maar als mogelijke ondersteuning kan het denk ik niet zoveel kwaad. Inderdaad altijd met de dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Lienappelsien:

 

Helaas vandaag ook slechte berichten gehad voor Rosa. Zie het konijnencafé slowchat topic. 

 

@Freya Dhooghe fijn dat je konijn weer goed keutelt. Wat kan je blij zijn met goede keutels hè? Ik zou van prozyme geen wonderen verwachten en er dus geen andere behandelingen/medicijnen voor uitstellen. Maar als mogelijke ondersteuning kan het denk ik niet zoveel kwaad. Inderdaad altijd met de dierenarts overleggen.

Ik wens je eerst en vooral enorm veel succes met Rosa! Ik duim enorm! 🍀

 

goede keutels zien is altijd een klein feestje hier ... ondertussen zit hij nog altijd aan emeprid tot vrijdag. Prozymen hebben we vandaag net binnengekregen. Dus daar start ik zaterdag ofzo mee. Ik ga het voor de zekerheid toch niet mengen met de emeprid.

 

maar nu zaten er in het zakje ook lijnzaad koekjes bij.

 

toevallig iemand een idee wat dat is? Wat ik uit de uitleg erbij opmaak doet het precies hetzelfde als prozymen maar dan lees ik op het einde dat het een vol gevoel geeft? Dat lijkt mij niet zo handig toch? Want dan eten ze waarschijnlijk ook minder hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .