Spring naar bijdragen
Eline_Kokoooo

Wintervacht kwijtraken

Recommended Posts

Hoi!

Mijn konijn zit helaas nog steeds alleen, ik probeer een vriendinnetje voor hem te vinden maar er zijn niet veel konijnen in de opvang van zijn leeftijd. Hij wordt in het voorjaar 10 en zat alleen buiten. Zijn wintervacht zag er niet zo goed uit en hij heeft geen vriendinnetje om tegenaan te zitten. Dit in combinatie met zijn leeftijd heeft me toch doen beslissen om hem naar binnen te halen. Hij zit nu in de bijkeuken waar geen verwarming aanstaat en als hij zijn wintervacht kwijt is mag hij naar mijn kamer waar hij natuurlijk een ren heeft en als het me lukt om mijn ouders over te halen hij altijd los kan lopen. Nu vroeg ik me alleen af hoelang het ongeveer duurt om zijn wintervacht kwijt te raken, ik merk dat ik al een heel klein beetje haartjes uit hem kan plukken dus hij begint zijn wintervacht nu al een beetje los te laten.

Hij zit sinds zondag in de bijkeuken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak beginnen ze na een dag of 10 binnen te zitten met verharen. Ik hou dat dan ook altijd als uiterste dag aan om een buitenkonijn dat ziek binnen zit weer terug naar buiten te verhuizen (indien het konijn weer beter is).

Na 10 dagen binnen zitten duurt het dan natuurlijk nog wel even voor hij een groot deel van zijn wintervacht kwijt is. Kijk even hoe het gaat met zijn vacht. Je zorgt er in ieder geval al voor dat de overgang van buiten (koud) naar je slaapkamer (warm) geleidelijk gaat door hem nu in de bijkeuken te hebben. 

Het zou handig zijn om je slaapkamer neutraal te houden, dus om hem in de bijkeuken te houden totdat zijn nieuwe vriendinnetje er is. Je hebt dan geen aparte koppelruimte nodig, omdat hun definitieve verblijf dan nog onbekend is voor allebei.

Kan je voor het stel een ren in je slaapkamer zetten? Het klinkt leuk om ze altijd los te laten lopen in je slaapkamer, maar dat is niet altijd praktisch. Konijnen knagen en slopen graag en kunnen dan bijvoorbeeld de plinten, het behang, je beddengoed, boeken, enz. kapotmaken. Ook knagen ze graag kabels kapot, wat natuurlijk heel gevaarlijk is. En ze gaan waarschijnlijk plassen en keutelen op de vloerbedekking en op je bed. Een ren is dus erg handig. Of je zet met panelen álles af waar ze niet bij mogen. Een kooi is in ieder geval te klein.

Zijn nieuwe vriendin hoeft niet per sé oud te zijn. Er zijn ook jongere volwassen konijnen die rustig zijn en waar het prima mee kan klikken. Ik zou geen konijn van een half jaar bij hem zetten, maar met een rustig konijn van bijvoorbeeld 2 jaar kan het ook goed gaan als het klikt. Staar je dus niet blind op de leeftijd, maar neem gewoon contact op met een goede opvang. Zij kunnen dan aangeven  welke voedsters mogelijk passen bij hem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Lienappelsien:

Vaak beginnen ze na een dag of 10 binnen te zitten met verharen. Ik hou dat dan ook altijd als uiterste dag aan om een buitenkonijn dat ziek binnen zit weer terug naar buiten te verhuizen (indien het konijn weer beter is).

Na 10 dagen binnen zitten duurt het dan natuurlijk nog wel even voor hij een groot deel van zijn wintervacht kwijt is. Kijk even hoe het gaat met zijn vacht. Je zorgt er in ieder geval al voor dat de overgang van buiten (koud) naar je slaapkamer (warm) geleidelijk gaat door hem nu in de bijkeuken te hebben. 

Het zou handig zijn om je slaapkamer neutraal te houden, dus om hem in de bijkeuken te houden totdat zijn nieuwe vriendinnetje er is. Je hebt dan geen aparte koppelruimte nodig, omdat hun definitieve verblijf dan nog onbekend is voor allebei.

Kan je voor het stel een ren in je slaapkamer zetten? Het klinkt leuk om ze altijd los te laten lopen in je slaapkamer, maar dat is niet altijd praktisch. Konijnen knagen en slopen graag en kunnen dan bijvoorbeeld de plinten, het behang, je beddengoed, boeken, enz. kapotmaken. Ook knagen ze graag kabels kapot, wat natuurlijk heel gevaarlijk is. En ze gaan waarschijnlijk plassen en keutelen op de vloerbedekking en op je bed. Een ren is dus erg handig. Of je zet met panelen álles af waar ze niet bij mogen. Een kooi is in ieder geval te klein.

Zijn nieuwe vriendin hoeft niet per sé oud te zijn. Er zijn ook jongere volwassen konijnen die rustig zijn en waar het prima mee kan klikken. Ik zou geen konijn van een half jaar bij hem zetten, maar met een rustig konijn van bijvoorbeeld 2 jaar kan het ook goed gaan als het klikt. Staar je dus niet blind op de leeftijd, maar neem gewoon contact op met een goede opvang. Zij kunnen dan aangeven  welke voedsters mogelijk passen bij hem.

Volgensmij wilde ze geen nieuw vriendinnetje. Ivm het verdriet. Vandaar ook dat hij naar binnen gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

We willen wel een nieuw vriendinnetje(het gaat om hem, als hij dan gelukkig is is dat beter) maar dat duurt nog wel even waarschijnlijk, we willen graag een oudere voedster omdat mijn ouders niet weer een konijn erbij willen voor die voedster. Mijn konijn knaagt helemaal nergens aan behalve aan zijn hooi. Zijn vriendinnetje deed dat wel een beetje maar knaagde eigenlijk ook vrijwel niet. Hij is ook zindelijk dus behalve elke dag hooi weg vegen hoeft er niet veel te gebeuren. Hij krijgt dan natuurlijk wel een kooi zodat hij zijn eigen plekje heeft. We hebben ook een ren die ik waarschijnlijk sowieso aan het begin ga gebruiken. We hebben altijd nog wel plekken in huis om te koppelen maar dit begint dan bij de opvang en dan zullen ze misschien nog 2 dagen in de gang zitten ofzo.

Ik moet ook nog eens mijn ouders in in beweging zien te krijgen om een nieuw vriendinnetje voor hem te zoeken. Hij mag nu een nieuw vriendinnetje, maar nu moet het ook echt gaan gebeuren. Ik kijk wel elke dag op de site van Ik Zoek Baas maar daar is maar 1 voedster van zijn leeftijd alleen is dit al een koppel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites