Spring naar bijdragen
Nijntjes33

Help! Mijn nijntjes verbouwen het nachthok.

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Ik heb een vraag, want ik weet het even niet meer. Ik heb 3 prachtige konijnen (Parelfeh) in een mooi groot buitenhok (3x4 meter incl. aangebouwde ren). De nijntjes hebben het (naar mijn idee) prima voor elkaar. Er is genoeg speelgoed (ik wissel regelmatig), hooiballen, sloopmateriaal, klimtoestellen e.d. en een groot nachthok. Nu hebben ze alleen uit het niets bepaald dat ze het niet meer eens zijn met de inrichting van het nachthok.. Het begon met het weghalen van de wc bakken, ze haalde vervolgens alle stro en zaagsel weg en gingen dan op het hout van het nachthok hun behoefte doen. Je kunt je wel bedenken wat een troep dat dagelijks geeft met 3 konijnen van dit formaat. Nu heb ik de bakken vastgezet, zodat ze deze niet kunnen verslepen, maar ze gooien ze alsnog leeg. Ook gooien ze de rest van het zaagsel en stro via het trappetje het nachthok uit. Ik heb al geprobeerd minder stro ed in het nachthok te leggen, maar ze blijven verbouwen. Wat kan ik nog proberen? Ze moeten met de kou natuurlijk wel een warm plekje hebben! 

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben! 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poeh, lastig. Mijn nijnen hebben daar ook een handje van: ze leggen elke dag opnieuw een strand aan in de ren met zand uit de zandbak, verplaatsen de toiletbakken elke dag om vervolgens op de oorspronkelijke plek te keutelen, trekken alle hooi uit hun hooirollen en werkelijk ALLES in de ren is voorzien van anti-knaagstrips, behalve hun knaagspeeltjes dan, omdat ze anders de boel afbreken (een schuilhok zonder strips wordt binnen een paar weken met de grond gelijk gemaakt). Ik heb me er maar bij neergelegd. 😂

Maar goed, je zei dat het gedrag plotseling is ontstaan. Is er iets veranderd? Is er onrust binnen de groep? 

Oh ja, zaagsel kan je beter achterwege laten. Dat is erg stoffig en bevat toxische stoffen, wat niet bevorderlijk is voor de gezondheid en de luchtwegen van je konijnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij werken ook het stro uit het nachthok, ik neem dan maar aan dat se het niet koud hebben. En ze ondernemen regelmatig een gezamenlijke activiteit genaamd toiletbakken opstapelen. Maar ik heb 4 konijnen, dan is dat zo gebeurd natuurlijk.

Hoe oud zijn ze? Kan het zijn dat ze gaan puberen?

Zaagsel is inderdaad heel ongezond. Ik doe alleen stro in het nachthok. Eventueel kun je er iets absorberends onder leggen,  zoals back 2 nature of hennepvezel.

Is een toiletbak met rand een optie? Die vind je bijvoorbeeld hier in de webwinkel, die wel voorlopig dicht is, of een kattenbak met of zonder kap.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Pablo&Lola Nee, het gekke is juist dat er helemaal niets veranderd is, alleen het gedrag.. Er lijkt geen onrust binnen de groep te zijn, ze eten gezellig samen en slapen ook lekker tegen elkaar aan. Ik zie (buiten het leeghalen van het nachthok) ook geen gedragsverandering. 

@Marjoleink De oudste is nu 2 en de jongsten zijn 1. Ik heb al toiletbakken met opstaande rand, maar ze gaan erin staan en met zoveel geweld graven dat ze ze toch bijna helemaal leeg krijgen haha. 

Bedankt voor de tip van de bodembedekking, dat ga ik sowieso aanpassen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp ik het goed dat je in hun nachthok (slaapkamer zeg maar) hun toiletten hebt staan? Als dat zo is dan zou je misschien kunnen kijken naar een andere plek voor het toilet, want niet alle konijnen vinden het prettig om te slapen in hun toilet. Wij zelf in ieder geval niet ;-). Ik zou het nachthok inrichten als slaapkamer: absorberende bodembedekking met veel stro erop.

Verder zou ik in ieder geval zorgen voor mooie grote toiletbakken of 1 grote kittenkattenbak als je dat nog niet hebt. Drie konijnen willen graag uitgebreid kunnen keutelen ;-). Ik ben zelf fan van papierkorrels, want houtkorrels verpulferen en zorgen er bij mij ook voor dat het een bende wordt. Flink veel hooi erop, een andere goede plek vinden en duimen maar.

Sowieso is het altijd zoeken naar wat ze willen, dat had ik ook: ik had eerst grote toiletbakken in het hok, maar het bleek dat ze die in de ren wilden hebben. Dat kostte me een jaar om daar achter te komen, haha.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Huiself bedankt voor je tips! Ik heb de wcbakken al op heel veel plekken gehad, maar ze blijven hun behoefte doen in het nachthok. Ik heb een groot kippenhok als nachthok en ze gebruiken hiervan de legkast als het ware als toilet. Ook als ik de toiletbakken ergens anders in het hok of de ren plaats, gebruiken ze deze gewoon niet meer en blijven ze hun behoefte in de legkast doen (het liefst op het hout, want de bodembedekking trekken ze nu dus weg). Ze hebben 2 hele ruime bakken, die ik elke dag verschoon (en regelmatig 2x per dag). Ze hebben nog zeker 1x1 meter nachthok over waar geen toiletbakken staan. Dit ligt ook iets lager dan de legkast. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites