Spring naar bijdragen
Sara Timmer

Koppeling 3e konijn erbij

Recommended Posts

Hoi Iedereen,

Gisteren zijn mijn al bestaande koppel naar het dierenassiel geweest om een derde konijn er bij de te koppelen.

Bij bestaande koppen is een mannetje (2) en vrouwtje (1) en het nieuwe konijn is een vrouwtje (geschat tussen de 16-20 weken).

Koppelen in het assiel ging goed en ik mocht ze eind van de dag weer mee naar huis nemen. Op hun advies de konijnen op neutraal terein gelaten tot 21.00 uur en toen in hun ren gezet. Dit ging goed tot vanmorgen vroeg, een konijn begon te piepen van het rangorde bepalen geen wondjes te zien.

Nu heb ik ze sinds vanmorgen vroeg weer op neutraal terein gezet maar trekt het nieuwe konijntje zich weg en vind er weinig acties plaats. Ze trekt ze eigenlijk terug, waardoor de bestaande koppel steeds bij elkaar zit te rijden.

Hebben jullie advies?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Samen laten op neutraal terrein en niet meer uit elkaar halen. Ze zijn nog volop met de rangordebepaling, met de koppeling bezig. Zolang het geen vechten is, gewoon samen laten. Weinig actie is prima. Ik zou bij een drietal koppeling zeker 2 weken op neutraal terrein blijven voor je naar het uiteindelijke verblijf gaat. 

Zorg dat het neutrale terrein niet te vol staat, eigenlijk is een lege ruimte met water, voer en iets van een kartonnen doos op z'n kant (niet te diep zodat het een schuilplek is) of een stoeltje of krukje er in voldoende. Dan kunnen ze wel deels beschut zitten, maar niet volledig verstoppen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Evee zegt is heel belangrijk. Zeker bij een trio zou ik ze een behoorlijke tijd op neutraal terrein laten! Wat is de reden dat je ze daar niet langer kunt laten staan? Kun je anders een andere neutrale plek inrichten? Ik zou het wel proberen om het een kans van slagen de te geven...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je buitenkonijnen hebt dan heb je nu uiteraard wel meerdere schuilplekjes met stro nodig in de neutrale ruimte. En buitenkonijnen kan je nu ook niet binnen koppelen. Is dat misschien de reden dat ze niet zo lang in je neutrale ruimte kunnen blijven?

Hou er rekening mee dat een koppeling meerdere dagen/weken duurt, en van een drietal al helemaal. Ik vind het daarom apart dat je ze op advies van het asiel al meteen de eerste avond in hun ren moest zetten. Dat gaf voor de konijnen ook een hoop stress op 1 dag: eerst naar het asiel en daar werd de koppeling gestart, toen bij jouw thuis in een neutrale ruimte en in de avond verhuizen naar de ren. 

Ik zou nu een geschikte, veilige neutrale ruimte klaarmaken waar ze zo’n 2 weken met z’n drieën dag en nacht kunnen blijven. Een koppeling heeft veel tijd en rust nodig. 

Het is heel normaal dat konijnen tijdens de koppeling bij elkaar vandaan gaan zitten. Dat er geen actie is is ook prima (juist wel goed). Ze leren elkaar vanzelf kennen op hun eigen tempo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lienappelsien @Ot&Sien

Ik heb binnenkonijnen die eigenlijk overal mogen komen behalve in de gang, het is lastig om ze daar 2 weken te laten staat omdat ze dan de doorgang blokeren. Ze hebben er uiteindelijk 2,5 dag gestaan en nu zitten ze in de ren. Dit gaan eigenlijk goed, af en toe wat geren achter elkaar aan maar verder geen gekke gevechten ect. Dit heeft natuurlijk ook weer tijd nodig.

Over de opvang: dit was bij mijn eerste koppeling ook tegen mij gezegd, toen heb ik ze indd ook wat langer op neutraal terrein laten staan, wat hun onderbouwing hierover is durf ik niet te zeggen. Maar het ging wel goed.

Normaal gesprokken was indd het rammetje de dominante, nu neigt mijn voedster die er al was hiernaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites