Ga naar inhoud

Pluisje is futloos


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Pluisje was gisteravond nog super vrolijk. Ze heeft me de hele nacht wakker gehouden dus moest weer van haar ren waar ze nu ongeveer 3 weken inzat naar haar kooi terug. Nu ligt ze de hele tijd op het kleed onder haar huisje, reageert ze bijna niet op dingen waar ze normaal gesproken wel op reageert, en bleef ze op mijn schoot zitten terwijl ze normaal niet weet hoe snel ze weg moet komen. Ik heb haar tandjes gecontroleerd. Nog steeds net zo fel als altijd maar niks te zien. Ik heb haar oren gecheckt, niks aan de hand. Ik mocht haar overal aanraken. Nu ik dit schrijf huppelt ze weer rond en reageert ze op mijn vader die binnenkomt. Ik ben het volgende van plan:

 

Haar 20 brokjes geven, zodat ik bij kan houden wat ze eet, 

Haar een ice pod en een kruik geven. Kan ik kijken wat ze zelf het fijnste vind

En haar toiletbak leeggooien om te zien of ze gaat keutelen. 

 

Verder wil ik weten hoe ik kan controleren of ze drinkt, en mag ik haar lekkers geven? Of zal ik dat pas doen als ze vanavond nog steeds niks heeft gegeten, hoe controleer ik haar darmen?? Wat moet ik voelen of horen? En wanneer moet ik beginnen met dwangvoederen?? 

 

Helaas is naar de dierenarts gaan niet echt een optie. De auto is weg, en de dierenarts hier waar ik lopend heen kan is dicht. En zelf moet ik werken straks. Ik zit een beetje te twijfelen of ik dat ga doen. Aangezien ik waarschijnlijk niks voor haar kan betekenen. Maar er toch graag voor haar wil zijn

 

Is er eventueel iemand in de buurt van Amersfoort die even wil komen kijken?? 

 

Zoveel vragen... Maar ik wil het allerbeste voor Pluisje. 

 

Iris. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Controleren of ze eet, drinkt en keutelt is altijd een goed idee.

Beweging is goed voor de darmen, dus laat haar weer in de ren. 

Tandjes controleren levert niks op, je kunt niet ver genoeg kijken, je weet niet wat je zoekt, en een konijn vindt het alleen maar vervelend.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een icepod en een kruik iets toevoegen, aangezien ik niet weet hoe haar temperatuur is. Als je dat doet, leg ze dan zo neer dat ze kan kiezen of ze ze gebruikt of niet.

Dwangvoederen zou ik ook niet doen. Als ze niet eet lijkt dat een oplossing, maar als ze een verstopping heeft maakt dat het alleen maar erger. Je zou wel een papje kunnen maken van brokjes, of van het gruis dat onderin de zak zit, en kijken of ze dat uit een bakje of van een lepeltje wil eten. Groenvoer dat ze gewend is kun je voor haar neus houden, om te proberen of ze dat lust. 

Als ze helemaal niet eet is dat wel reden voor paniek, na 24 uur vallen de darmen stil en komen ze over het algemeen niet meer op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Ik zou toch echt proberen om naar een dierenarts te gaan. Wonen er familieleden in de buurt van wie je de auto zou kunnen lenen? Of van de buren misschien? 

Ik zelf heb geen rijbewijs, en familieleden wonen allemaal meer dan een uur bij me vandaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Marjoleink:

Controleren of ze eet, drinkt en keutelt is altijd een goed idee.

Beweging is goed voor de darmen, dus laat haar weer in de ren. 

Tandjes controleren levert niks op, je kunt niet ver genoeg kijken, je weet niet wat je zoekt, en een konijn vindt het alleen maar vervelend.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een icepod en een kruik iets toevoegen, aangezien ik niet weet hoe haar temperatuur is. Als je dat doet, leg ze dan zo neer dat ze kan kiezen of ze ze gebruikt of niet.

Dwangvoederen zou ik ook niet doen. Als ze niet eet lijkt dat een oplossing, maar als ze een verstopping heeft maakt dat het alleen maar erger. Je zou wel een papje kunnen maken van brokjes, of van het gruis dat onderin de zak zit, en kijken of ze dat uit een bakje of van een lepeltje wil eten. Groenvoer dat ze gewend is kun je voor haar neus houden, om te proberen of ze dat lust. 

Als ze helemaal niet eet is dat wel reden voor paniek, na 24 uur vallen de darmen stil en komen ze over het algemeen niet meer op gang.

Ze loopt los. Dus ze kan bewegen. Helaas doet ze dit niet. Ze heeft net wat gegeten. Ze is geen groenvoer gewend. Een andere dierenarts bellen heeft geen nut als ik er niet kan komen. Hoe meet ik haar temperatuur? Dat van dat papje ga ik zeker onthouden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Deeskuh88:

Ze moest toch weer in haar kooi van je moeder? En nu loopt ze drie weken los? Overigens heeft ze altijd al darmproblemen gehad, schrijf je. Dus ik zou heel snel eens met haar naar een goede dierenarts gaan. Een dier medische zorg ontzeggen is zelfs strafbaar. 

Dat zal wel, dan stuur je de politie toch op ons af? Ja ze heeft 3 weken los gelopen. Ik heb net even haar buikje gevoeld, die voelt hard, je voelt weerstand maar kan hem wel indrukken. Hoort een konijnenbuik zo te voelen?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe eens niet zo stronteigenwijs. We hebben allemaal het beste voor met jouw konijn, en dan vooral met het konijn zelf en niet met de eigenaren. Die moeten de juiste keuzes maken en kan ik, zeker als ze beter weten, geen medelijden mee hebben. Hard? Ongetwijfeld. Maar het dier kiest er niet voor om op dat moment op die plek in die situatie te zijn en dan moet je gewoonweg doen wat je moet doen. Of je dat nou leuk vindt of niet. En als het goed is, weet je zelf het beste hoe de buik van je konijn hoort te voelen dus dat is lastig te beoordelen. Maar alsjeblieft, doe vooral je konijn een plezier en ga ermee naar de dierenarts als ze ziek is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei Deeskuh88:

Doe eens niet zo stronteigenwijs. We hebben allemaal het beste voor met jouw konijn, en dan vooral met het konijn zelf en niet met de eigenaren. Die moeten de juiste keuzes maken en kan ik, zeker als ze beter weten, geen medelijden mee hebben. Hard? Ongetwijfeld. Maar het dier kiest er niet voor om op dat moment op die plek in die situatie te zijn en dan moet je gewoonweg doen wat je moet doen. Of je dat nou leuk vindt of niet. En als het goed is, weet je zelf het beste hoe de buik van je konijn hoort te voelen dus dat is lastig te beoordelen. Maar alsjeblieft, doe vooral je konijn een plezier en ga ermee naar de dierenarts als ze ziek is. 

Het was vandaag gewoon niet mogelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de beeldvorming: konijnen hebben niet zoiets als " een minder dagje". Konijnen zijn prooidieren dus ze zullen niet laten merken dat ze iets mankeren, want dan zijn ze kwetsbaar. Je merkt dus alleen iets aan een konijn als hij of zij flink ziek is of pijn heeft. Dat is de reden dat veel konijnen overlijden, omdat hun baasje te laat heeft gezien dat er iets aan de hand was. Bij mijn eerste konijn was ik er ook te laat bij, dus als nu een van mijn konijnen niet komt aanrennen om te kijken of ik eten bij me heb, bel ik meteen de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Marjoleink:

Even voor de beeldvorming: konijnen hebben niet zoiets als " een minder dagje". Konijnen zijn prooidieren dus ze zullen niet laten merken dat ze iets mankeren, want dan zijn ze kwetsbaar. Je merkt dus alleen iets aan een konijn als hij of zij flink ziek is of pijn heeft. Dat is de reden dat veel konijnen overlijden, omdat hun baasje te laat heeft gezien dat er iets aan de hand was. Bij mijn eerste konijn was ik er ook te laat bij, dus als nu een van mijn konijnen niet komt aanrennen om te kijken of ik eten bij me heb, bel ik meteen de dierenarts.

Een vriendin van mij die zelf al 30 jaar lang konijnen houd zij dat dat wel kon. En al helemaal aangezien ze net weer verhuisd was, er was een temperatuur verschil en ze moest gewoon weer even wennen. Ze was gewoon moe van de stress denk ik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze heeft toch ook al een tijdje rare ontlasting, daarvoor ben je ook nog niet met haar naar de dierenarts geweest? Ik volg je topics nu al een tijdje, maar ik snap er niks van. Je konijn heeft allerlei problemen (rare ontlasting, eet niet goed hooi, agressief gedrag), er worden tips gegeven maar je doet er helemaal niks mee. Of je schuift het af op je ouders, dat er niks gebeurt. Dóe er nou eens iets mee! Als jij een gezond en vrolijk konijn wil, dan moet je ermee naar de dierenarts, zorgen dat ze meer hooi eet, dat ze genoeg ruimte heeft en dat ze een vriendje krijgt! En anders zoek je een ander huisje voor haar, als je dat allemaal niet kunt bieden om wat voor reden dan ook. Dat is óók liefde voor je dier, een ander huisje zoeken. Volgens mij is dit ook al tig keer tegen je gezegd. Je komt zo dwars en eigenwijs over, zo jammer voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin steeds meer te twijfelen of je hier op het forum komt voor advies of dat je gewoon probeert onrust te stoken hier. 🤔 Ik ga in ieder geval niet meer inhoudelijk reageren op je topics vanaf nu of tijd erin stoppen om je te adviseren. Je doet er toch niks mee. Je opent topic na topic, vraagt raad aan de forumleden (waarvan de meeste echt heel veel verstand van konijnen hebben!) en vervolgens ga je tegen ieder advies in en legt de schuld bij je ouders. Zo irritant! Ik denk dat iedereen wel klaar is met dat gezeur van jou, maar dat mensen blijven reageren omdat ze hopen dat het nog goedkomt met je konijn...

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Okki:

Maar ze heeft toch ook al een tijdje rare ontlasting, daarvoor ben je ook nog niet met haar naar de dierenarts geweest? Ik volg je topics nu al een tijdje, maar ik snap er niks van. Je konijn heeft allerlei problemen (rare ontlasting, eet niet goed hooi, agressief gedrag), er worden tips gegeven maar je doet er helemaal niks mee. Of je schuift het af op je ouders, dat er niks gebeurt. Dóe er nou eens iets mee! Als jij een gezond en vrolijk konijn wil, dan moet je ermee naar de dierenarts, zorgen dat ze meer hooi eet, dat ze genoeg ruimte heeft en dat ze een vriendje krijgt! En anders zoek je een ander huisje voor haar, als je dat allemaal niet kunt bieden om wat voor reden dan ook. Dat is óók liefde voor je dier, een ander huisje zoeken. Volgens mij is dit ook al tig keer tegen je gezegd. Je komt zo dwars en eigenwijs over, zo jammer voor je konijn.

Dan zal ik je dit even zeggen: mijn ouders en ik hebben nu al bijna 3 weken knallende ruzie, zij vinden dat het prima gaat met Pluis. Mijn moeder had vroeger een konijn en die kreeg überhaupt geen hooi, ze zeggen dat dat aggressief zijn gewoon komt door haar karakter. Ze wil graag haar eten beschermen. Maar daarnaast houden ze heel veel  van Pluis en mag ik haar niet wegdoen. Ik heb helaas niks te zeggen. Net zoals alle kinderen van 14 kan ik mijn ouders nergens toe dwingen. Helaas moet dat ten koste gaan van Pluisje, ik probeer echt mijn gelijk te behalen maar ik ben meer van huis dan thuis. Ik kan dit ook niet aan. Ik doe voor Pluisje wat ik kan doen, en ik werk hard voor mijn geld, maar het gaat ook elke keer op aan Pluisje. En je kan geld maar 1x uitgeven. Het gaat naar omstandigheden goed met haar en ik kan hoe moeilijk ik het ook vind niks meer voor haar betekenen dan dat ik nu al doe. En het spijt me dat ik anders overkom dan dat de bedoeling is maar ik ben ook een beetje klaar met al het gedoe wat dit oplevert. Ik ben echt wel blij met alle adviezen, als mijn ouders er nou ook een keer mee akkoord zouden gaan... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Ot&Sien:

Ik begin steeds meer te twijfelen of je hier op het forum komt voor advies of dat je gewoon probeert onrust te stoken hier. 🤔 Ik ga in ieder geval niet meer inhoudelijk reageren op je topics vanaf nu of tijd erin stoppen om je te adviseren. Je doet er toch niks mee. Je opent topic na topic, vraagt raad aan de forumleden (waarvan de meeste echt heel veel verstand van konijnen hebben!) en vervolgens ga je tegen ieder advies in en legt de schuld bij je ouders. Zo irritant! Ik denk dat iedereen wel klaar is met dat gezeur van jou, maar dat mensen blijven reageren omdat ze hopen dat het nog goedkomt met je konijn...

Dat hoop ik ook. Je zou juist blij moeten zijn dat ik het nog vraag ipv haar aan haar lot overlaten. En ik schuif de schuld idd op mijn ouders, maar dat is terecht. Ik doe echt mijn best om ze over te halen maar ze blijven helaas gewoon bij hun besluit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .