Spring naar bijdragen
bunny bunny

Konijn van binnen naar buiten zetten?

Recommended Posts

Ik heb een vraag, mijn konijntje is eergisteren gestorven maar hij had nog een vriendje. De volgende dag ging ik kijken hoe het was met het vriendje en dan bleek dat ze in een hoekje verscholen zat en heel koud aanvoelde. Ik heb haar naar de dierenarts gebracht en die zei dat ze te koud had. Dus heb ik haar binnen gezet, maar na 2 dagen binnen te zitten zou ik haar terug buiten willen zetten, kan diit? Ik hoop dat iemand antwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei bunny bunny:

Ik heb een vraag, mijn konijntje is eergisteren gestorven maar hij had nog een vriendje. De volgende dag ging ik kijken hoe het was met het vriendje en dan bleek dat ze in een hoekje verscholen zat en heel koud aanvoelde. Ik heb haar naar de dierenarts gebracht en die zei dat ze te koud had. Dus heb ik haar binnen gezet, maar na 2 dagen binnen te zitten zou ik haar terug buiten willen zetten, kan diit? Ik hoop dat iemand antwoord.

Waarschijnlijk had ze het koud omdat haar vriendje haar niet meer opwarmt. Ik zou als je haar perse buiten wilt hebben zo snel mogelijk herkoppelen, en anders lekker binnen houden. Theoretisch gezien zou het volgensmij nog moeten kunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei bunny bunny:

Ik zou het liefst niet meer willen koppelen. Altijd veel verdriet als je afscheid moet nemen van je konijn. Bedankt voor je comment!

Ik snap het, Pluisje is denk ik ziek, en ik ben nu ook aan het huilen bang dat ik haar kwijtraak. Maar wellicht kan je haar koppelen aan een jonger konijntje die je na het overlijden van jouw konijn weer terug mag brengen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe gaat het nu met het konijn? Eet en keutelt ze goed, en is ze actief? 

Als ze heel koud aanvoelde en in een hoekje zat was/is er ze flink ziek. Heeft de dierenarts haar verder onderzocht en gezegd wat ze heeft? 

Sinds wanneer zaten de konijnen buiten? (Ik zie een foto van een binnenkooi).

En waren ze ingeënt?

Sterkte nog met het verlies van het andere konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat goed. Ze zit nu binnen en eet en keutelt goed. Heb gewoon het gevoel dat ze buiten gelukkiger is en wil het beste voor haar. Maar zou zeker niet willen dat ze te koud krijgt. Profielfoto is van toen ze nog een kleine nijn was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Lienappelsien:

Hoe gaat het nu met het konijn? Eet en keutelt ze goed, en is ze actief? 

Als ze heel koud aanvoelde en in een hoekje zat was/is er ze flink ziek. Heeft de dierenarts haar verder onderzocht en gezegd wat ze heeft? 

Sinds wanneer zaten de konijnen buiten? (Ik zie een foto van een binnenkooi).

En waren ze ingeënt?

Sterkte nog met het verlies van het andere konijn.

Het gaat goed ze zit nu binnen en eet , keutelt goed. Heb gewoon het gevoel dat ze buiten gelukkiger is en wil het beste voor haar. Maar zou zeker niet willen dat ze te koud krijgt. Profielfoto is van toen ze nog een kleine nijn was. Ze zit al van toen ze 1 jaar was buiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei bunny bunny:

Ik heb ook een vraag hoe reageer ik op andere mensen hun berichten?

Als je een discussie aan het lezen bent staat onderaan een wit vakje waarin staat "reageer hier op de discussie " of iets wat er op lijkt. Daar kun je je antwoord typen en dan op "plaats reactie" klikken.

Ik vind het in de winter wel koud buiten voor een konijntje alleen. Konijnen zijn groepsdieren, dus sowieso gelukkiger samen. Maar daar komt natuurlijk ook nog bij dat ze elkaar warm houden. Dus ik ga je nu toch aanraden om haar wel te koppelen. Konijnen kunnen 10-13 jaar worden, dan zit ze anders nog heel lang alleen. Dat gezegd hebbende, is binnen alleen denk ik minder erg dan buiten alleen in de winter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

Als je een discussie aan het lezen bent staat onderaan een wit vakje waarin staat "reageer hier op de discussie " of iets wat er op lijkt. Daar kun je je antwoord typen en dan op "plaats reactie" klikken.

Ik vind het in de winter wel koud buiten voor een konijntje alleen. Konijnen zijn groepsdieren, dus sowieso gelukkiger samen. Maar daar komt natuurlijk ook nog bij dat ze elkaar warm houden. Dus ik ga je nu toch aanraden om haar wel te koppelen. Konijnen kunnen 10-13 jaar worden, dan zit ze anders nog heel lang alleen. Dat gezegd hebbende, is binnen alleen denk ik minder erg dan buiten alleen in de winter.

Eigenlijk is het een rammetje maar zeg constant haar, omdat toen ik haar kocht ze zeiden dat ze een voedster was. Hij is niet gecastreerd en was niet van plan dit te doen omdat hij een ram is met heel veel stress en ik niet zou willen dat er iets verkeerd loopt tijdens de operatie. Zijn vorige vriendje was ook een ram en wonder van wonder kwamen ze super goed overeen. Ben bang dat als ik weer een ram koop het slecht kan aflopen. En kan het er niet bijnemen weer een konijntje te verliezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Snap ik, maar zou de stress ook niet deels veroorzaakt kunnen worden door zijn continu opspelende hormonen? Castratie bij een ram is niet zo heel spannend, dat zou ook nog met plaatselijke verdoving kunnen. Dit zou je eventueel met je dierenarts kunnen bespreken.

Twee rammen gaan meestal niet goed samen, je hebt echt geluk gehad dat het een match was.

O dat was ik net vergeten: sterkte met je verlies natuurlijk. Het valt niet mee om een konijntje te verliezen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Marjoleink:

Snap ik, maar zou de stress ook niet deels veroorzaakt kunnen worden door zijn continu opspelende hormonen? Castratie bij een ram is niet zo heel spannend, dat zou ook nog met plaatselijke verdoving kunnen. Dit zou je eventueel met je dierenarts kunnen bespreken.

Twee rammen gaan meestal niet goed samen, je hebt echt geluk gehad dat het een match was.

O dat was ik net vergeten: sterkte met je verlies natuurlijk. Het valt niet mee om een konijntje te verliezen. 

Maar vind jij het een goed idee dat ik hem buiten zo zetten? Ik weet het nu echt niet meer. Want ik lees op sommige websites dat ze na een dag of 2 hun wintervacht verliezen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo snel gaat dat niet, maar na een week of 2 kan hij inderdaad niet meer naar buiten. Gezien het feit dat, als je hem zou willen koppelen, hij toch eerst gecastreerd moet worden en je dus zo 3-4 weken verder bent, zou ik zeggen hou hem binnen tot eind mei. Neem de tijd om het overlijden van je andere konijn te verwerken, en om een besluit te nemen hoe je met deze verder wilt (binnen/buiten, castratie, koppeling, etc). Dat is wat ik zou doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Marjoleink:

Zo snel gaat dat niet, maar na een week of 2 kan hij inderdaad niet meer naar buiten. Gezien het feit dat, als je hem zou willen koppelen, hij toch eerst gecastreerd moet worden en je dus zo 3-4 weken verder bent, zou ik zeggen hou hem binnen tot eind mei. Neem de tijd om het overlijden van je andere konijn te verwerken, en om een besluit te nemen hoe je met deze verder wilt (binnen/buiten, castratie, koppeling, etc). Dat is wat ik zou doen.

Heb hem ondertussen buitengezet, en men nijn was super blij! Maar nu ik je reactie zie ben ik toch en beetje bang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Marjoleink:

Ik ben ook niet alwetend hoor! Je moet doen wat jij denkt dat goed is, jij kent je konijn het best. En als het erg koud wordt zou je hem altijd nog binnen kunnen halen.

Ok super bedankt voor je goede raad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hou hem wel goed in de gaten. Als hij weer stil in een hoekje gaat zitten en bijvoorbeeld stopt met eten dan weer snel naar de dierenarts. 

Je kan ook in zijn nek voelen, achter zijn oren. Daar moet het warm zijn. 

Neem zelf de tijd om het verlies van je andere konijn te verwerken. Daarna zou ik hem ook laten castreren. Dat stelt bij een ram niet zo veel voor. Ga naar een dierenarts die dat regelmatig doet. Na een aantal weken (minimaal 2) kan je hem dan meenemen naar een konijnenopvang om samen met hem een leuke vriendin uit te zoeken. Dan weet je zeker dat het klikt tussen de konijnen. En er zitten zoveel leuke konijnen in de konijnenopvangen! Hier vind je alvast een lijst met konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Sommige konijnen gaan echt treuren als ze alleen komen te zitten. Dus als dat het geval is dan kan je er over denken hem al sneller te laten castreren. Pas 2 weken na zijn castratie kan hij gekoppeld worden ivm nog kans op vruchtbaarheid. 2 ongecastreerde rammen samen zou ik in ieder geval sterk afraden. Daar heb je heel veel geluk mee gehad.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lienappelsien:

Hou hem wel goed in de gaten. Als hij weer stil in een hoekje gaat zitten en bijvoorbeeld stopt met eten dan weer snel naar de dierenarts. 

Je kan ook in zijn nek voelen, achter zijn oren. Daar moet het warm zijn. 

Neem zelf de tijd om het verlies van je andere konijn te verwerken. Daarna zou ik hem ook laten castreren. Dat stelt bij een ram niet zo veel voor. Ga naar een dierenarts die dat regelmatig doet. Na een aantal weken (minimaal 2) kan je hem dan meenemen naar een konijnenopvang om samen met hem een leuke vriendin uit te zoeken. Dan weet je zeker dat het klikt tussen de konijnen. En er zitten zoveel leuke konijnen in de konijnenopvangen! Hier vind je alvast een lijst met konijnenopvangen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Sommige konijnen gaan echt treuren als ze alleen komen te zitten. Dus als dat het geval is dan kan je er over denken hem al sneller te laten castreren. Pas 2 weken na zijn castratie kan hij gekoppeld worden ivm nog kans op vruchtbaarheid. 2 ongecastreerde rammen samen zou ik in ieder geval sterk afraden. Daar heb je heel veel geluk mee gehad.

Super bedankt voor de tips!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst sterkte met het verlies.

Wat je sowieso kunt doen is (meerdere) snuggle safe heatpad kopen. Zon schijf doe je in de magnetron en blijft uren warm. In de webshop van bunnybunch beschikbaar. 

Ik zal hem wel echt koppelen als je hem buiten wil houden. Als ik naar mijn konijnen kijk, zitten ze bij erge kou altijd dicht tegen elkaar aan. Mijn ram was gecastreerd en stond na zn roesje ongeveer direct vrolijk te eten en te huppelen. Die operatie is niet zo spannend. De operatie bij voedsters is meer ingrijpend. Voordeel is wel dat alle voedsters van een konijnenopvang al gecastreerd zijn, scheelt jou weer stress 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei tam86:

Voordeel is wel dat alle voedsters van een konijnenopvang al gecastreerd zijn, scheelt jou weer stress 🙂

Dat is niet overal zo. Mijn konijnen komen ook van een hele goede opvang maar daar worden alleen de rammetjes gecastreerd. Ze worden wel allemaal volledig ingeënt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Ot&Sien:

Dat is niet overal zo. Mijn konijnen komen ook van een hele goede opvang maar daar worden alleen de rammetjes gecastreerd. Ze worden wel allemaal volledig ingeënt.

Ook dat is niet overal zo. De opvang waar ik kwam vaccineerde niet tegen RHD2, vanwege de kosten. 

Dus is het goed om even na te kijken of te vragen wat er wel en niet gedaan is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Ot&Sien:

Oké dat wist ik niet. Bij Konijnencentrum Hillegom, waar ik mijn konijnen vandaan heb, worden de mannen en de vrouwen gecastreerd en krijgen ze hun jaarlijkse vaccinatie (wellicht met uitzonderingen). 

@bunny bunny kan dit idd altijd checken als zij ervoor kiest een partner te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Marjoleink:

Ook dat is niet overal zo. De opvang waar ik kwam vaccineerde niet tegen RHD2, vanwege de kosten. 

Dus is het goed om even na te kijken of te vragen wat er wel en niet gedaan is.

Oh, oké! Dat wist ik dus niet! Goed dat je het even aangeeft!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites