Ga naar inhoud

Korsten rond de mond


Freya Dhooghe

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik zit met een zeer vervelende situatie.

 

We hebben twee konijntjes. Mannetje en een vrouwtje.

 

2 maanden geleden zag ik bij het vrouwtje plots enorme korsten op haar mond. We zijn toen onmiddellijk naar de DA gegaan en heeft haar behandeld met spuiten tegen syfilys (ookal heeft ze geen ontsteking/korsten op haar geslachtsdelen), hij wou het voor de zekerheid toch geven omdat het daar heel hard op leek.

Deze kuur ging zeer vlot en uiteindelijk had ze 2 van de 3 spuiten gekregen en dacht onze DA dat een derde spuit niet meer nodig was.

 

Uiteindelijk was het al snel teruggekomen en heeft ze voor de zekerheid toch weer een kuur van drie spuiten tegen syfylis gekregen.

Op de dag van haar laatste spuit heeft onze dierenarts dan beslist om haar ook een zalfje op te smeren en uiteindelijk was alles helemaal weg! (een voor-alles-goed zalfje noemde hij het (tegen schimmels, infecties, zowat van alles!) Ik kan de naam eventueel nog eens opzoeken.

 

Nu is alles een paar weken heel goed gegaan zonder veel problemen.

Ter info: ik kon de korsten enkel zien als ik haar oppakte en haar op haar rug legde, dan moet ik haar mondhoekjes echt omhoog trekken om te kunnen kijken of haar mondhoeken ontstoken zijn of niet. Dus dit deed ik vanzelfsprekend niet elke dag (1 keer per week max).

Maar nu zag ik gisteren toch iets op haar mond en heb ik haar opgepakt en ja hoor. Het was terug 😞 Nu zijn er aan haar mondhoeken terug kleine korstjes en hier en daar een paar schilfers (ik denk dat ik er nu gelukkig snel bij ben). 

 

Maar heeft iemand hier ook ervaring mee? Weet iemand wat het is? Want ik had echt gehoopt dat het helemaal weg was 😞 ik denk ook dat het voor haar enorm vervelend is voor tijdens het eten (gelukkig eet en drinkt ze nog heel goed en haar keutels zijn ook nog mooi maar ik wil gewoon niet dat ze zoiets ongemakkelijks moet voelen).

 

DA gaat me straks terug contacteren. Maar als dit niet zou helpen wisten ze het ook niet goed (te rinfo: het is een konijnkundige DA van op de lijst).

 

Help aub, wil niet dat men kleintje hier nog veel last van heeft want ik denk dat het zeer ongemakkelijk is voor haar 😞

 

Hierbij ook een foto van hoe het er op zijn ergste uitzag. (gelukkig is het nu niet zo erg!)

 

 

 

 

72550090_403869483634437_7735302324196737024_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen is het juist meestal zo dat de korsten alleen bij de mond zitten en niet de geslachtsdelen.

 

Dat de ziekte terugkomt houd in dat het niet goed behandeld is geweest, niet het juiste antibioticum, niet lang genoeg, niet volledig genoeg behandeld.

 

Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee, maar op deze pagina van dierenkliniek wilhelminapark staat er uitgebreide uitleg over:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/syfilis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ziet het er vervelend uit zeg! Kan me heel goed voorstellen dat het naar is en je je konijn zsm weer beter wilt hebben.

Ik heb bovenstaande link van Evee ook eens bekeken en het is dus heel belangrijk dat je andere konijn ook behandeld wordt. Er staat een voorbeeld in over Nijn en Nala. Aan Nala is niks te zien maar die bleek dus de drager van syfilis te zijn en daardoor Nijn opnieuw te besmetten. Dat kan in jullie geval ook het probleem zijn. Beide konijnen behandelen dus.

Sterkte ermee! Hopelijk is je konijntje snel weer korstvrij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Ot&Sien:

Wat ziet het er vervelend uit zeg! Kan me heel goed voorstellen dat het naar is en je je konijn zsm weer beter wilt hebben.

Ik heb bovenstaande link van Evee ook eens bekeken en het is dus heel belangrijk dat je andere konijn ook behandeld wordt. Er staat een voorbeeld in over Nijn en Nala. Aan Nala is niks te zien maar die bleek dus de drager van syfilis te zijn en daardoor Nijn opnieuw te besmetten. Dat kan in jullie geval ook het probleem zijn. Beide konijnen behandelen dus.

Sterkte ermee! Hopelijk is je konijntje snel weer korstvrij...

 

Ons mannetje is inderdaad ook mee behandeld!

De behandeling voor syfylis was 3 weken lang 1 spuit en dat hebben ze dus gekregen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Freya Dhooghe:

 

Ons mannetje is inderdaad ook mee behandeld!

De behandeling voor syfylis was 3 weken lang 1 spuit en dat hebben ze dus gekregen...

 

Oh, dat is wel vervelend dan... Misschien was de behandeling dat inderdaad niet volledig genoeg zoals Evee hierboven ook zei. Ik zou de link van Evee even heel goed doorlezen en eventueel ook doorsturen/laten lezen aan de dierenarts...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Ot&Sien:

Er staat ook in de tekst dat ze heel vaak zien dat er alleen een ontsteking met korsten aan de mond aanwezig is. De andere symptomen kunnen ook voorkomen maar dat hoeft dus niet!

Ja ik weet het ...

nu zie ik helemaal onderaan wel krentenbaard staan. Daar lijkt het eerlijk gezegd ook enorm op en daar staat ook in dat spuiten tegen syfilis daar niet tegen helpen.

 

onze DA was 100 procent zeker dat we de hele kuur tot in de puntjes hebben gevolgd...

 

maar ik stuur zeker de link naar hem door en desnoods moet hij maar eens naar het ziekenhuis bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update DA:

 

Ik heb gisteren avond en vanmorgen terug het zalfje op haar mondje gedaan.

Daar moet ik met stoppen aangezien ze een uitstrijkje gaan nemen van een korstje op haar mond.

 

Concreet wil dit zeggen dat we het tot maandag namiddag onbehandeld moeten laten zodat het kan "uitbreken" (hatelijk vind ik want nu gaat ze er nog steeds last van hebben 😞 gelukkig mag ik ze wel wat metacam geven zodat het op zen minst al geen zeer gaat doen).

 

Normaal moet het tegen maandag met wat meer korsten volstaan en kunnen ze gemakkelijk een aantal korstjes uitsturen naar het labo, tegen dan moet ook de zalf wel van haar mondje verdwenen zijn.

 

Hij is er 100 procent van overtuigd dat het absoluut geen syfilis is en het kan ook niets te maken hebben met EC (heb hierover even gepolst omdat ze geen actieve stoffen hebben van EC maar wel onderliggende).

 

 

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden! Ik hoop dat ze snel geholpen kan worden.

 

Ik hou jullie sowieso op de hoogte!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: door amper twee keer de zalf te smeren (voor ik DA toen kon bereiken) waren de korsten alweer weg, dus konden ze geen swab nemen.

 

Dan hebben we overlegd wat het beste te doen, normaal zouden ze zeggen nog steeds geen crème smeren zodat het uiteindelijk misschien terug zou doorbreken en dan kunnen ze de swab nemen. Maar nu met de feestdagen zou het dus wel kunnen dat wanneer het openbreekt, de praktijk dicht is.

 

Daarom moet ik de zalf (surolan) nu tot zeker na kerst twee keer per dag opsmeren. Haar mond is helemaal genezen maar er kunnen nog steeds onderliggende bacteriën zijn die kunnen openbreken als ik stop. 
 

Aangezien er in de zalf ook antibiotica zit is de kans er toch dat het nog gaan aanslagen. Het kan zijn dat de DA uiteindelijk toch te vroeg de OK heeft gegeven om te stoppen met smeren (alles was op uiterlijk vertoon weg en dan hebben we nog zeker een week extra gesmeerd just in case)

 

Maar ze is terug helemaal vinnig en ze zou geen pijn of jeuk meer moeten hebben en dat is op dit moment toch wel het belangrijkste! 🙂

 

Maar dus, hierbij de update! 🙂

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .