Ga naar inhoud

Een mindere hooidag?


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Hebben jullie nijnen weleens een mindere hooidag? Dat ze minder zin in hooi (lijken te) hebben en minder hooi eten? Of dat ze uren geen hooi eten en dan opeens heel veel? 

 

Ik werkte vandaag thuis en het viel mij op dat ik mijn voedster de hele middag geen één keer bij het hooi heb zien zitten. Nu weet ik dat ze 's middags ook vaak zitten te snurken, maar vaak gaat ze wel eten als het donkerder wordt. Dat deed ze dus niet. Ze heeft tussendoor wel wat brokjes en groente gehad, want ik wilde natuurlijk wel even checken of ze eetlust had en dat had ze gelukkig. Op een gegeven moment leek het op de bunny cam alsof ze heel raar in de ren lag, dus ik ben meteen naar haar toe gesprint, maar toen ik bij de ren aankwam, zat ze al vrolijk op het dak van het hok op me te wachten..🤦🏻‍♀️ Op dit moment is ze EINDELIJK grote plukken hooi aan het eten, dus ik heb waarschijnlijk de hele dag voor niks in de stress gezeten. Pfff, wat kunnen die beesten je soms laten schrikken zeg. 

 

Ik heb helaas twee keer een konijn gehad met een vergevorderd kaakabces/tumor, dus ik ben heel erg alert op het eetgedrag van mijn nijntjes en krijg meteen een halve paniekaanval als ik ze geen hooi zie eten. Heeft het zin om (half)jaarlijks gebitsfoto's te laten maken om gebitsproblemen op te sporen, nog voordat ze laten zien dat er iets mis is, of kunnen gebitsproblemen in een korte tijd ontstaan? Kan je alles zien op gebitsfoto's (haken, ontstekingen, etc.)? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer wel eens andere / nieuwe soorten hooi uit uit de webwinkel. Soms ziet het er echt prachtig uit van kleur en structuur, bied ik het aan aan mijn konijnen, halen ze hun neus er voor op 😂 Ze hoeven hier blijkbaar niet het mooiste van het hooi(-ste).

 

Zowel met hooi als met brokjes wel eens. Met vier konijnen heb je zo heel af en toe toch wel dat er alarmbellen af gaan, maar het toch loos alarm blijkt te zijn: Vorige week kwam Brenda een keer niet ontbijten. Toen ik naar haar toe ging en brokjes aanbood at ze het wel lekker op. Maar ze ging niet naar de voertegel om zelf te eten. Later zag ik haar ook gewoon lekker hooi en kruiden eten. Ze was gewoon actief, zat er niet zielig bij alsof ze echt ergens last van had. Maar brokjes heeft ze die dag bijna niet op (Joris heeft toen voor 2 gegeten, de vreetzak 😂) Hooi at ze wel, groenvoer at ze wel, de volgende ochtend zat ze ook weer enthousiast te wachten op de brokjes en sindsdien eet ze weer gewoon lekker. Ik was wel bijna aan het eind van de zak brokken, dus misschien zat er gewoon wat minder smaak aan? Maar of ze dat van zo'n afstand kon ruiken? Soms weet je het toch niet. Of misschien had ze een beetje last van haar buikje, zonder dat het gelijk gas of andere echte problemen waren. Ik controleer op dat soort dagen maar extra vaak, en wij hebben een bunny-cam hangen, dat scheelt ook. Als er echt wat is, kun je dan snel genoeg naar de dierenarts. Maar vaak valt het inderdaad gewoon mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .