Ga naar inhoud

Heel kort niet lekker


Floppyears

Aanbevolen berichten

Ik zou graag wat advies willen, want ik snap het even niet meer. Vanmorgen was er niets aan de hand, allebei vrolijk en ik kon niet snel genoeg zijn met het eten. Aan het eind van de middag zag ik dat Jazz een beetje raar zat en vervolgens verstopte hij zich en bleef heel stil liggen. Ik heb hem even nagekeken maar zag niets geks, voelde ook niets geks. Toen ik eten kwam geven bleef hij heel rustig in een hoekje zitten en wilde niet eten. 

Ik zat net te bedenken dat ik misschien zo toch maar even de dierenarts zou bellen om advies te vragen. Maar nog geen uur later komt hij weer te voorschijn. Ik heb hem net wat blaadjes selderij gegeven en daar had hij echt zin in. Nu zie ik dat hij zielig naar de brokjesbak kijkt, maar die heeft Pixie natuurlijk allemaal opgegeten.

Zou hij heel even buikpijn hebben gehad? Het is toch raar dat hij in een uur weer beter is? Zal ik hem toch nog even een paar brokjes geven. Er ligt wel hooi maar ik vind het een beetje zielig zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, wat vervelend. Zoiets heb ik ook eerder gehad met mijn voedster. Zij at wel, maar ging vlot na het eten liggen (alsof ze buikpijn had) en leek niet echt in haar doen. Ik heb het toen wel meteen heel serieus genomen en heb haar keutels laten onderzoeken bij de da. Ze bleek wormeieren in haar ontlasting te hebben en heeft toen, samen met haar vriendje, een kuurtje panacur gehad. 

 

Hoe zijn de keutels van Jazz? En hoe is de eetlust nu? Als je twijfelt, kan je denk ik het beste wel even contact opnemen met de da. 

 

En inderdaad wat Marjolein zegt, wel even oppassen als het een verstopping is. 

 

Sterkte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij keutelt wel, daar zie ik ook niets geks aan. Normale vorm en grootte. Hij is nu ook wel weer actiever en knabbelt aan het hooi. Ik blijf hem even in de gaten houden.

Kan je wormeneieren zien zitten? Zou ik hem daar voor de zekerheid iets tegen kunnen geven? 

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon het met het blote oog niet zien hoor! Volgens mij bestaat er wel zoiets als preventief ontwormen, maar ik zou dan voor de zekerheid toch even de ontlasting laten onderzoeken. Mocht er iets anders aan de hand zijn, dan weet ik niet of Panacur een nadelig effect zou kunnen hebben. 

 

Hoe zijn de keutels qua substantie? Droog of iets vochtiger? Normaal? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Oeps, luister dan maar niet naar mijn advies. Wat gebeurt er als je brokken geeft als je konijn een verstopping heeft? 

 

Bij een konijn met verstopping is de darmbeweging vaak te traag, waardoor het voedsel lang in de maag of darmen blijft zitten. Het konijn ervaart dit als een vol gevoel en stopt met eten en drinken, waardoor de darmbeweging nog trager wordt. Bij een tekort aan vocht droogt het voedsel zo erg uit dat het als het ware een grote, droge klomp voedsel wordt waar geen beweging meer in te krijgen is. De darmen kunnen dan zelfs helemaal stilvallen. Droogvoer (brokjes) geven is dan niet aan te raden, omdat dit de verstopping alleen maar erger kan maken. Vocht is dan juist wel heel belangrijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik kon het met het blote oog niet zien hoor! Volgens mij bestaat er wel zoiets als preventief ontwormen, maar ik zou dan voor de zekerheid toch even de ontlasting laten onderzoeken. Mocht er iets anders aan de hand zijn, dan weet ik niet of Panacur een nadelig effect zou kunnen hebben. 

 

Hoe zijn de keutels qua substantie? Droog of iets vochtiger? Normaal? 

Het ziet en voelt hetzelfde als anders. Hij lijkt vandaag ook echt helemaal nergens last van te hebben. Ik denk dat ik ondertussen weet waar hij last van had. Ik had gisteren zelf wat wortels en ik had ze er ook wat van gegeven. Ze krijgen maar heel af en toe wortel en ik denk dat het wat te veel was en dat hij daar last van had. 

Ik blijf hem goed in de gaten houden en als hij weer last krijgt gaan we gelijk naar de dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Floppyears:

Het ziet en voelt hetzelfde als anders. Hij lijkt vandaag ook echt helemaal nergens last van te hebben. Ik denk dat ik ondertussen weet waar hij last van had. Ik had gisteren zelf wat wortels en ik had ze er ook wat van gegeven. Ze krijgen maar heel af en toe wortel en ik denk dat het wat te veel was en dat hij daar last van had. 

Ik blijf hem goed in de gaten houden en als hij weer last krijgt gaan we gelijk naar de dierenarts. 

 

Dat zou best kunnen. Ik heb ook weleens gelezen dat je groente beter niet direct uit de koelkast moet geven, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou het geval was. Ik weet ook niet of dat echt wat uitmaakt, maar ik laat het meestal voor de zekerheid eerst op kamertemperatuur komen. 

 

Maar heel fijn dat het inmiddels weer goed gaat! 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .