Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
stresskipje

Bange voedster

Recommended Posts

Hallo,

Onze voedster van 5 maanden oud is nog op zoek naar een maatje. We hebben nog een gecastreerde ram apart zitten en hebben ze meegenomen naar een opvang om te kijken of het samen zou gaan. De gecastreerde ram is 9 maanden en is 2,5 week geleden gecastreerd. 

Ons rammetje was ontzetten enthousiast. Kwam op haar af, snuffelen, wassen, maar ook nog heel veel rijden. Onze voedster liet het allemaal toe, maar zat er wel een beetje stilletjes bij. Ineengedoken als een broodje. Als de ram weer wegliep om de omgeving te ontdekken, ging zij weer bewegen, dan kwam de ram weer op haar af en ging weer rijden en dan zat ze weer stil. 

Aangezien ze niet agressief deden en we onze voedster wat meer zelfvertrouwen wilde geven, hebben we ze naar huis gebracht en samen gezet op haar terrein. Dit keer ben ik er bij gaan zitten. Beide konijnen gingen rustig liggen. Als het rammetje rustig lag, kwam ook de voedster bij hem snuffelen. 

Nu het probleem. Als het rammetje aan het rijden is en niemand grijpt in (tot nu toe hebben we hem als hij wat lang door bleef gaan weggeduwd van 'zo is het wel genoeg') dan gaat onze voedster gillen van angst en rent ze weg. Wij ontzettend geschrokken, maar geen wond te bekennen!! 

Komt dit nog goed? Ik vind zelf het ontzettend eng als ze aan het gillen is dus heb ze daarna apart gezet. Wat kunnen we nu nog doen? Heeft dit kans van slagen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de voedster echt zo bang is van de ram en krijst, dan zou ik persoonlijk toch echt verder zoeken naar een betere match. Of het echt helemaal niets had kunnen worden weet ik niet, maar dan had er wel een andere aanpak gekozen moeten worden.

Ik had zelf niet de koppeling geforceerd door al naar het niet-neutrale terrein te verhuizen, maar de voedster gewoon rustig de tijd gegeven om te wennen in de neutrale koppelruimte. Ze daar dus echt meerdere dagen en nachten aan één stuk laten zitten. Het neutrale terrein is zo belangrijk bij koppelingen, omdat je daar de echte karakter-klik kan zien tussen de konijnen. Doordat je snel wisselt naar niet-neutraal terrein, gaat territorium opeens een hele grote rol spelen bij de koppeling. En dat pakt meestal niet goed uit. Het ene koppel is sneller in een rangordebepaling dan het andere koppel. Sommige koppels hebben er een paar uur voor nodig, andere koppels doen er weken over. Het is belangrijk dat je ze ook rustig de tijd geeft en het niet gaat forceren. Dat wil ik in ieder geval meegeven voor de volgende koppelpogingen die je gaat doen. Zeker omdat de voedster het spannend vond. Geef haar rustig de tijd. En kom niet tussen beiden om ze uit elkaar te duwen, dan beïnvloed je het proces alleen maar. Haal ze alleen uit elkaar als het vechten is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gillen is naar. Dan was ze echt héél erg bang, dat is niet goed. Goed dat jullie de koppeling gestaakt hebben.

Bij een heel bang konijn vind ik het trouwens niet gek om bij uitzondering op haar territorium te koppelen. 

In dit geval zou ik ze nu nog een aantal weken (3 á 4) volledig van elkaar scheiden. De ram is nu, 2,5 week na castratie, niet meer vruchtbaar, maar hij heeft nog wel veel hormonen. Rijden is normaal gedrag bij een koppeling, ze doen het om de rangorde te bepalen. Maar als een ram nog niet zo lang geleden gecastreerd is kan hij ook gaan rijden om voort te planten omdat hij nog niet door heeft dat hij gecastreerd is 😉 Ik heb dat ook een keer bij een koppeling gehad en als de voedster dan ook nog heel bang is dan is dat wat lastiger koppelen. Maakt hij ook een zoemend geluid?

6 weken na de castratie van de ram zijn er een stuk minder hormonen in zijn lijf. Ik zou ze dan weer samen zetten. Ik zou ze dan denk ik wel gewoon weer op neutraal terrein zetten. Grote kans dat hij dan niet meer zo obsessief zal willen rijden, al zal er vast nog wel gereden worden (om de rangorde te bepalen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij de adviezen die hierboven al gegeven zijn, en succes bij een volgende koppeling 🙂

Mocht het nu toch geen match blijken, dat kun je denk ik het beste naar een opvang gaan voor een nieuw maatje voor je voedster. Die hebben veel verschillende konijnen zitten en kennen ook vaak hun karakter. Mijn voedster was ook erg bang, en toen heeft de opvang bewust wat rustigere rammen geadviseerd. Dit werkte heel goed, mijn voedster was ook een stuk rustiger tijdens het koppelen, en nu ze samen zitten, kunnen ze samen de wereld aan (ze geven elkaar het vertrouwen om nieuwe dingen te proberen).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties! Hij maakt inderdaad zodra hij ons of een ander konijn (of eigenlijk alles wat leeft en beweegt) ziet een zoemend geluid, de hele tijd, hij draait ook rondjes om onze armen en benen. Het is wel een stuk minder als 2,5 week geleden, maar we houden ze inderdaad nog 3/4 weken apart en dan gaan we het nog een keer proberen want heb het idee dat het verder qua karakter wel klikt. 

We hadden ze inderdaad op haar territorium gezet zodat ze wat minder bang zou zijn, de rit naar de opvang, vreemde geluiden en omgeving hadden haar al heel bang gemaakt en ze gedroeg zich daardoor ook anders, maar we brengen ze wel weer naar de opvang voor hulp en neutraal terrein en als het echt niet klikt, kunnen we hopelijk een maatje ruilen in de opvang, maar hoop niet dat het hoeft! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou ze dan wel echt helemaal apart zetten, zodat ze elkaar niet zien of ruiken. Anders bouwen ze mogelijk al frustratie op omdat ze niet naar elkaar toe kunnen, en dat helpt niet bij de koppeling. Als ze elkaar niet kunnen zien dan zijn ze elkaar vergeten, en gaan ze neutraal de koppeling in. Ik hoop dat het lukt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het gaat inderdaad om Saartje met een nieuwe ram. Pieter en Hubble hebben we uiteindelijk samen gehouden inderdaad :) 

We kunnen Saartje en de nieuwe ram wel echt gescheiden houden, ze zitten in andere ruimtes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed zeg! Heel fijn voor Pieter en Hubble dat ze samen konden blijven 😊

7 uur geleden zei stresskipje:

Ja het gaat inderdaad om Saartje met een nieuwe ram. Pieter en Hubble hebben we uiteindelijk samen gehouden inderdaad 🙂

We kunnen Saartje en de nieuwe ram wel echt gescheiden houden, ze zitten in andere ruimtes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja heel erg fijn! Hubble en Pieter zitten nu naast Saartje met een hoog hek ertussen en gaas. Ging op zich wel goed, maar als we Saartje dan loslaten in de woonkamer dan gaan Pieter en Hubble dus af en toe vechten, heel vervelend! Gisteren zat Pieter door het hek aan Saartje te snuffelen, kwam Hubble ook kijken en geeft Pieter opeens een knauw naar haar neusje, bloeden, echt zielig 😞 Gelukkig is ze snel genoeg weggerend dat er geen hap uit is ofzo, dus denk dat we voortaan maar een dekentje over het hek doen zodat ze elkaar niet opfokken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ai...dat is niet zo leuk! Misschien kun je Saartje dan beter niet loslaten in de woonkamer? Gewoon Saartje in haar eigen verblijf laten en Pieter en Hubble ook? Ze hebben allemaal een ren toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites