Ga naar inhoud

Konijn bijt 😬


Es MĂ©e

Aanbevolen berichten

Sind een half jaar hebben wij een ongecastreerd angora vrouwtje. Wij hebben haar sinds ze 1 is. Ze kon in een konijnenopvang het niet goed vinden met andere konijnen en er werd aangeraden om haar binnenshuis te houden, als enig konijn, omdat zij nogal een diva zou zijn (klopt! :) ). Ze is ze dag en nacht los op onze benedenverdieping. Ze is een vrolijk konijn die enthousiast aan komt rennen om mijn partner of mij te verwelkomen en zich altijd laat aanhalen. ‘s Avonds springt ze erbij op de bank om geknuffeld te worden, waar ze uitgebreid voor gaat liggen. Ze knarsetandt, maakt binkies, graaft in een deken, komt weer knuffels halen etc. So far, so good. Maar nu het probleem: ipv likjes te geven, bijt ze hard in je hand je die voor haar houdt. Net heeft ze mij in mijn been gebeten (ze was er zelf voor gaan liggen om geaaid te worden), laatst in mijn arm. Onbekenden bijt niet. Ze komt op zo n moment ook niet agressief/boos/bang, maar juist ontspannen over (soms maakt de draak erna zelfs een binkie!). Zij bijt nooit als ik bijv klitten moet weghalen bij haar snuit, oogzalf doen etc. Is het mogelijk dat een konijn (hard!) bijt als teken van affectie??  Al vanaf dag 1 corrigeer ik haar erop. We hebben geen angst voor haar gebijt, maar het is gewoon superirritant, verder is zij top. Ik heb veel andere huisdieren gehad (ook nijnen), never zoiets meegemaakt.  Graag tips! 

 

PS Zij heeft ooit een nestje gehad bij vorige eigenaar. Zij is toen gescheiden van haar kleintjes, omdat ze er 1 dood gebeten had en de ander een oor afgebeten had. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei lastig verhaal wel. Je vertelt dat je haar corrigeert als ze bijt, op welke manier doe je dat? 

 

Ik moet zeggen ik herken je diva verhaal een beetje, zo eentje heb ik er ook. Maar zij is uiteindelijk toch ook gekoppeld (het was even zoeken naar een match) en als je dat eenmaal gezien hebt, wil je nooit meer een konijntje alleen. Welke opvang heb je haar vandaan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Renske, 

 

Bedankt voor je reactie! Ze komt van iemand die konijnen opvangt, maar ze is zelf geen opvangkonijn; ik heb haar via MP. De eigenaresse had haar voor zichzelf aangeschaft bij een kleinschalige fokker. Wij hebben in het verleden een koppeltje (m/v) en een ander koppeltje (m/m) gehad, dus ik weet hoe leuk een koppeltje samen is. De vorige eigenaresse vertelde dat ze vaak ruzie had met de andere nijnen/ze straal negeerde (en ik zie t ook al helemaal voor me 😉). En dat ze veel vaker binkies maakte als ze als enige konijn in huis was en alle aandacht voor haarzelf was, daarom wilde ze graag zo’n plek voor haar. En dat zien wij ook: ze komt blij en gelukkig over. 

 

Ik corrigeer haar met “iiieeek!” (Totaal geen reactie, terwijl mijn vorige konijnen dan schrokken dat ze je per ongeluk pijn hadden gedaan) een hard “Nee <met haar naam>!!” (Dan draait ze beledigd haar rug naar mij toe), en soms combineer ik het met een stamp op de grond of op de bank (weer beledigde rug). En daarna doe ik haar van de bank af. En als ik er zelf op blijf zitten, springt ze na 5 minuten weer erbij op de bank en gaat ze weer uitgebreid liggen om geaaid te worden. 

 

Andere dingen die ze niet mag, doet ze na verloop van tijd ook steeds minder/niet meer, maar dit verandert maar niet. 🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .