Ga naar inhoud

Konijn gaat niet uit zijn hok en is niet meer enthousy


Rogier de Zwart

Aanbevolen berichten

Ik heb 3,5 week geleden een nederlandse hangoor van 1 jaar gekocht in de dierenwinkel. In de dierenwinkel was hij heel enthousiast en nieuwsgierig. Daardoor viel ik heel erg op dit beestje. Maar sinds dat ik hem in huis heb is hij heel futloos.

 

Hij speelt en springt niet meer, kijkt niet meer nieuwsgierig rond en zit maar een beetje in zijn hok. Ik heb het hok in onze logeer kamer staan waar ik geregeld op een dag kom, om hem te aaien en met hem te spelen. 

 

Ik heb hem in die kamer gezet zodat hij de kamer heeft om vrij in rond te lopen, zijn hok staat elke dag en nacht open zodat hij uit zijn hok kan gaan en lekker rond kan spelen, echter is hij nog geen 1 keer uit zijn hok geweest. Ik heb hem er 2 keer uit gehaald en na het knuffelen op de grond gezet maar daarna springt hij gelijk zijn hok weer in. Ik heb ook al geprobeerd om hem eruit te lokken met wat lekkers maar dat werkt ook niet...

 

Naar mijn weten staat het hok op een veilig fijne plek. Er zijn geen bedreigingen zoals andere dieren en het is er erg rustig.

 

Wat kan ik er aan doen dat hij weer enthousiaster word en uit zijn hok gaat om aan zijn beweging te komen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen welkom op Bunnybunch. Goed dat je zo begaan bent met het welzijn van je konijn. Ik kan een aantal factoren bedenken die invloed hebben.

 

Het kan zijn dat hij iets mankeert. Eet hij wel goed? Dat is heel belangrijk! Als een konijn 24 uur niet eet vallen zijn darmen stil en komen ze meestal niet meer op gang. Als een konijn niet geïnteresseerd is in eten is dat altijd een reden om de dierenarts te bellen. Is je konijn al gevaccineerd? Je zou hem voor de zekerheid kunnen laten nakijken door een goede konijnkundige dierenarts en eventueel meteen laten vaccineren.

 

Het kan angst zijn: hij is net verhuisd, kent jou niet. Til je hem op om te knuffelen? Konijnen zijn prooidieren, dus als ze worden opgetild denken ze dat hun laatste uur geslagen heeft. Beter niet doen dus. Je kunt hem aan je laten wennen door gewoon bij hem te gaan zitten. Bied hem iets lekkers aan zodat hij dichterbij zal komen. Als hij wat meer aan je gewend is kun je hem voorzichtig aaien. Tussen hun oren vinden ze meestal wel fijn.

 

Eenzaamheid. Konijnen zijn groepsdieren. Ze liggen tegen elkaar aan, wassen elkaar, lossen elkaar af met waakzaam zijn, dat kun je met jouw aanwezigheid niet compenseren. Konijnen vinden echter niet ieder konijn leuk, ze kiezen graag zelf hun maatje. Het beste gaat je konijn speeddaten bij een konijnenopvang, zodat je kunt zien met welke voedster het klikt. Is hij al gecastreerd? Anders kun je dat laten doen en minimaal 14 dagen daarna een afspraak maken bij een opvang.

 

Mijn beste advies:

Laat hem nakijken door de dierenarts, eventueel vaccineren en castreren (niet tegelijk), bouw het contact met hem rustig op, en als hij wat meer op zijn gemak is geef hem dan een vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een gladde ondergrond, zoals bijvoorbeeld laminaat? Sommige konijnen durven daar niet op te komen. Het kan dan helpen om een kleed of een handdoek of een laken voor het hok te leggen. Dan heeft hij meer grip op de ondergrond.

 

Hoe is de opening van het hok? Traliekooien hebben soms een raar deurtje dat naar beneden klapt. De konijnen moeten dan over de tralies heen springen. Als de ruimte buiten het hok onbekend is durven sommige konijnen dat sprongetje dan niet te maken. Het kan helpen om dan bijvoorbeeld een handdoek om het traliedeurtje te wikkelen. 

 

Eet en keutelt hij goed? Het kan ook zijn dat hij iets mankeert. De gezondheid van konijnen is kwetsbaar. 

 

Konijnen houden er niet van om opgepakt te worden om geknuffeld te worden. Sterker nog, dat vinden ze verschrikkelijk eng! Het is jammer dat konijnen nog steeds het imago hebben dat je ze op kan pakken en lekker mee kan knuffelen. Het zijn prooidieren, dus ze staan letterlijk doodsangsten uit als ze worden vastgepakt. Laat hem rustig zelf naar je toe komen. Je kan dan proberen voorzichtig over zijn kopje te aaien. Wil hij dat niet? Dan doe je het niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .