Spring naar bijdragen
Milo het konijn

Tips voor in de tuin

Recommended Posts

Milo die is een buiten/binnen konijn. Wanneer hij buiten is zie ik soms een kat en neem ik Milo zsm mee naar binnen. Maar die kat zie ik steeds vaker vlakbij mijn tuin, en ben bang dat hij in mijn tuin komt om Milo te pakken. 

Wat kan ik doen om te zorgen dat die kat niet steeds komt? (ik wil zeker geen kattengif gebruiken!) Milo heeft gewoon een ren buiten maar soms als ik oplet dan mag hij gewoon door de hele tuin rennen. Daarom maak ik me zorgen om Milo als hij vrij rent. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Milo het konijn:

Milo die is een buiten/binnen konijn. Wanneer hij buiten is zie ik soms een kat en neem ik Milo zsm mee naar binnen. Maar die kat zie ik steeds vaker vlakbij mijn tuin, en ben bang dat hij in mijn tuin komt om Milo te pakken. 

Wat kan ik doen om te zorgen dat die kat niet steeds komt? (ik wil zeker geen kattengif gebruiken!) Milo heeft gewoon een ren buiten maar als ik thuis ben dan mag hij gewoon door de hele tuin rennen. Daarom maak ik me zorgen om Milo als hij vrij rent. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je hier weinig aan kunt doen behalve 1 ding: zorgen dat Milo altijd veilig zit in een (overdekte) ren. Op een dag ben je misschien te laat en vergeef je het jezelf nooit...

Wat bedoel je dat Milo een binnen en buiten konijn is? Een konijn is of een binnenkonijn of een buitenkonijn. je kan beter niet steeds wisselen, toch zeker in de winter niet. Die plotselinge temperatuurverschillen zijn zeer slecht voor hun weerstand dus ik zou dat toch zeker niet doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Newby1981:

Ik denk dat je hier weinig aan kunt doen behalve 1 ding: zorgen dat Milo altijd veilig zit in een (overdekte) ren. Op een dag ben je misschien te laat en vergeef je het jezelf nooit...

Wat bedoel je dat Milo een binnen en buiten konijn is? Een konijn is of een binnenkonijn of een buitenkonijn. je kan beter niet steeds wisselen, toch zeker in de winter niet. Die plotselinge temperatuurverschillen zijn zeer slecht voor hun weerstand dus ik zou dat toch zeker niet doen.

Milo is bijna altijd buiten, maar sommige dagen is hij gewoon binnen en 's nachts ook. 🙃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnenkonijnen kunnen op het moment niet naar buiten, ook niet overdag of zomaar even. Hij heeft namelijk geen wintervacht aan. Elke keer dat je hem nu naar buiten laat, geeft een enorme weerstanddip, en dat maakt hem erg vatbaar voor ziektes. 

Pas na half mei zou hij weer naar buiten kunnen. Tussen half mei en half september kun je wisselen tussen binnen en buiten, maar na half september moet je een keuze gemaakt hebben. Of binnen, of buiten, maar niet meer wisselen. Dat geeft buitenkonijnen net genoeg tijd om nog een redelijke wintervacht te hebben voor de echte kou komt, en voorkomt dat binnenkonijnen ziek worden, omdat ze geen wintervacht hebben. 

Toevoeging: vergelijk het er mee of je zelf in een t-shirt naar buiten kan of niet. Als je dat nu doet, krijg je waarschijnlijk ook op je kop van je ouders - dan roepen ze dat je ziek kan worden! Met konijnen is het net zo. Een binnenkonijn heeft een wintervacht als in een t-shirt aan. Niet geschikt om buiten mee te lopen, ook niet overdag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Evee:

Binnenkonijnen kunnen op het moment niet naar buiten, ook niet overdag of zomaar even. Hij heeft namelijk geen wintervacht aan. Elke keer dat je hem nu naar buiten laat, geeft een enorme weerstanddip, en dat maakt hem erg vatbaar voor ziektes. 

Pas na half mei zou hij weer naar buiten kunnen. Tussen half mei en half september kun je wisselen tussen binnen en buiten, maar na half september moet je een keuze gemaakt hebben. Of binnen, of buiten, maar niet meer wisselen. Dat geeft buitenkonijnen net genoeg tijd om nog een redelijke wintervacht te hebben voor de echte kou komt, en voorkomt dat binnenkonijnen ziek worden, omdat ze geen wintervacht hebben. 

Toevoeging: vergelijk het er mee of je zelf in een t-shirt naar buiten kan of niet. Als je dat nu doet, krijg je waarschijnlijk ook op je kop van je ouders - dan roepen ze dat je ziek kan worden! Met konijnen is het net zo. Een binnenkonijn heeft een wintervacht als in een t-shirt aan. Niet geschikt om buiten mee te lopen, ook niet overdag!

Toevoeging: ook voor een buitenkonijn is het niet verstandig om hem in de winter even naar binnen te halen. Een konijn dat buiten woont heeft een wintervacht en kan daardoor binnen snel oververhit raken en daardoor erg ziek worden. Als je hem even naar binnen haalt en daarna weer naar buiten brengt geeft dat grote temperatuurverschillen. Daar kunnen konijnen erg slecht tegen, ze kunnen er erg ziek van worden. Blijft hij meerdere dagen binnen dan verliest hij zijn wintervacht en is het véél te koud voor hem om weer naar buiten te gaan (dat idee van als jij de rest van de winter nu in je t-shirt naar buiten moet).

Katten kunnen inderdaad konijnen doden. Zorg dus voor een ren waar je konijn niet uit kan en waar een kat of roofvogel niet in kan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .