Spring naar bijdragen
Evee

Sinterklaas

Recommended Posts

Wie van jullie viert er sinterklaas? En zo ja, hoe?

Ik ben wel eens benieuwd! 🙂

Wij vieren het 2x.

Eén keer vrij traditioneel met pakjesavond met mijn familie, aangezien mijn nichtjes ook echt nog in sinterklaas geloven. Het is altijd wel leuk hoor, maar mijn familie overdrijft de hoeveelheid cadeaus meestal nogal, zodat je aan het eind van de avond meer het idee hebt dat je een uitpakmarathon gedaan hebt dan echt sociaal en gezellig sinterklaas hebt gevierd 😂 Ik heb afgelopen jaren wel geprobeerd dat te minderen, maar ben er nooit in geslaagd. 😅

Met mijn schoonfamilie vieren we het met een cadeautjesspel. Iedereen legt 2 cadeautjes in van 5 a 10 euro stuk. Dan gaan alle telefoons en klokken weg en gaat er een wekker aan met een bepaalde tijd. Terwijl die timer loopt dobbelen we, en bij 1 of 6 mag je een kaartje uit de bak pakken. Op die kaartjes staan opdrachten als "ruil alle cadeaus met de persoon links van je / de oudste deelnemer enz of "laat de persoon met de meeste cadeaus alles ruilen met de persoon met de minste cadeaus" of "schuif allemaal een stoel naar links, en laat de pakjes liggen". Maar ook "haal drinken voor iedereen". Dat is altijd super grappig, iedereen is altijd erg fanatiek. Maar je hebt geen idee waarvoor precies, want alles is nog ingepakt. Dus best kans dat je dacht dat iets waardevol was maar het compleet nutteloos bleek te zijn 😂😂 Je kan aan het eind 10 cadeau's hebben of niets. Als we klaar zijn ontstaat er altijd een hele ruilhandel en gaat iedereen wel met iets naar z'n zin naar huis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met familie vierden we de laatste jaren vaker kerst dan Sinterklaas, omdat mijn zus wat verder weg woont, en ze dan maar 1x deze kant op hoefde te komen. Maar ik nu wel een neefje en een nichtje, dus over een jaar, misschien twee, dan zullen we wel weer echt Sinterklaas gaan vieren.

Met vrienden gaan we dit jaar ook zo'n dobbelspel doen, eerder deden we altijd surprises. Dus tips zijn nog welkom 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei happy211:

Met familie vierden we de laatste jaren vaker kerst dan Sinterklaas, omdat mijn zus wat verder weg woont, en ze dan maar 1x deze kant op hoefde te komen. Maar ik nu wel een neefje en een nichtje, dus over een jaar, misschien twee, dan zullen we wel weer echt Sinterklaas gaan vieren.

Met vrienden gaan we dit jaar ook zo'n dobbelspel doen, eerder deden we altijd surprises. Dus tips zijn nog welkom 🙂

Volgens mij is dit in grote lijnen het spel dat wij doen: 

https://sinterklaas.101tips.nl/spel/sinterklaas-dobbelsteenspel.pdf

In het begin doen we alle cadeau's op een stapel in het midden van de tafel. Er word een wekker gezet (uit zicht) met een bepaalde speeltijd. Bijv. 1 a 2 uur, net hoe lang je hebt om te spelen. Alle telefoons, klokken etc dan dus weg zodat je niet kan spieken wanneer het klaar is. 

Dan is het als je 2 of 6 gooit 1 cadeau van de stapel pakken tot alles verdeeld is. Vanaf dan is het bij 2 of 6 een kaartje uit het bakje pakken. Volgens mij zitten niet alle kaartjes er in als wij het spelen, sommige zijn ook niet handig / raar. Er zijn er volgens mij ook wat toegevoegd met eigen opdrachten 😉 Af en toe mag er een pakje uitgepakt worden, maar de grote bulk pas aan het eind van het spel. Zo hebben we ooit heel fanatiek gedaan over een pakje wat een verschrikkelijk lelijke gouden ananas bleek te zijn 😂

Maar het is wel in grote lijnen dat spel. En wij doen dus maar 2 cadeau's per persoon, niet 3 of 4 zoals in de spelregels staat. Mijn schoonmoeder is lerares en speelt dit ook elk jaar met haar klas (minderjarige asielzoekers die in een soort schakeljaar zitten om Nederlands te leren, en daarna als het goed is door kunnen stromen naar een niveau 1 opleiding of afhankelijk van of ze al diploma's uit hun thuisland hebben die hier geldig zijn, naar iets anders). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij doen bingo. Iedereen neemt 2 dingen mee. 1 ding is eetbaar en 1 ding moet iets anders zijn (adventskalender, leuk fotolijstje etc) en als je bingo hebt mag je dus ook 1 lekkers pakken of 1 iets anders. Bij de 2e keer bingo pak je iets anders. Heb je meer dan 2x bingo? Dan kies je iemand uit die nog geen 2 dingen heeft. Is dat een beetje duidelijk? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij doen helemaal niks met sinterklaas en bij kerst gewoon een kerstboom en gezellig avondeten+kerstfilm kijken maar verder niks. De hond heeft meer kans om een sinterklaascadeau te krijgen dan elk ander lid van het gezin.

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Eline_Kokoooo:

De hond heeft meer kans om een sinterklaascadeau te krijgen dan elk ander lid van het gezin.

Nou ben ik natuurlijk wel benieuwd of de hond dit jaar iets krijgt, en zo ja wat! 😂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn winst van het sinterklaasspel was dit jaar een kattenshirt en een metalen flamingo voor in de tuin 😂

Mijn man heeft een foute kersttrui 🎄🎅

Van de sinterklaas met mijn familie heb ik een insectenhuisje, vogelhuisje en wat bonnen gekregen. 

Wat hebben jullie gekregen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is pas 2 december hoor! Wij doen er dit jaar voor het eerst niets aan. Dat wil dus zeggen dat mijn moeder chocoladeletters bij mij in huis heeft gelegd, dat mijn zoontje al iets heeft gekregen en donderdag nog een kadootje krijgt, en dat mijn ex-man komt eten. 

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha ja, maar ik het zomaar het idee dat de meeste mensen afgelopen weekend sinterklaas gevierd hebben, gezien de  hoeveelheid pieten en sinterklazen die je voorbij zag rijden en op straat tegen kwam 😂 Ook wel logisch, want 5 december valt op donderdag. Als kinderen school hebben overdag en de volgende dag ook weer, is dat ook niet zo praktisch. Dan is in het weekend er voor toch makkelijker. Het weekend er na is ook raar, want dan is sinterklaas alweer terug naar spanje!

Enne, je kan de vraag ook na 5 december beantwoorden hoor, dat staat je ook vrij! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een mondharmonica een leuke nieuwe mok, 2 adventskalenders en een gore chocoladeletter

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Evee:

Mijn man heeft een foute kersttrui 🎄🎅

En moet hij die nu met Kerst op het cruiseschip aan? 🤣

Er zullen er vast Amerikanen in rondlopen op het schip 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lienappelsien:

En moet hij die nu met Kerst op het cruiseschip aan? 🤣

Nee haha, daar is geen plek voor in de koffer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op facebook heb ik nog wat last-minute suprise inspiratie geplaatst:

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zusje had donderdagavond voor bij mijn ouders allemaal cadeautjes gekocht, waarna we ook zo'n spel hebben gedaan. Echt heel leuk! Alleen mijn zusje wist wat overal inzat, haha. Volgend jaar doen we dat weer, maar dan koopt iedereen wat kleine cadeautjes. Uiteindelijk kreeg ik de Decemberkraskalender van mijn ouders, en van mijn zusje (en schoonbroertje) een zakje Sinterklaaschocolaatjes en roze aquariumsteentjes. Dat laatste wilde ik al van haar overnemen, omdat haar aquarium weg is gegaan en die van ons hebben we nog (en ik ben gek op roze), dus die had ze speciaal voor mij ingepakt. En een chocoladeletter van mijn schoonzusje en broertje. 

Gisteravond pakjesavond gehad bij mijn schoonmoeder en ook echt gruwelijk verwend! Spulletjes voor vogeltjes in de tuin, sokken (echt superschattige roze met zakjes frietjes erop. Ja, het klinkt kinderachtig, maar ergens ben ik dat op mijn 31e ook nog steeds wel een beetje, haha), en een paar sokken met een Furby erop. Nostalgie! Ben helemaal verliefd! Een leesboek van David Lagercrantz, een slaapshort (geen typfout, echt een korte broek, geen shirt), een deurmat met paarden erop, een deurmat van the Lion King, konijnenpaperclips in een doorzichtig bakje met een konijn erin, een agenda voor 2020 van Disney-prinsessen, een muismat van Harry Potter, weer een Decemberkraskalender (helemaal niet erg om die dubbel te krijgen), een boodschappentas van gerecycled materiaal uit India, een klein olifantenwierrookhoudertje met mini-wierrookstokjes, zilveren oorbellen, een hangertje voor aan een ketting met een roze steentje, een verjaardagskalender voor 2020 met babydieren, een eierdoosje.. Echt, ik moet ontzettend graven met alles noteren en nog steeds heb ik het idee dat ik heel veel vergeet... 

Vandaag mijn SS-pakket (zie bijbehorend topic). En dan staat er met Kerstavond, Eerste en Tweede Kerstdag nog vanalles gepland bij mijn familie, mijn ouders en mijn schoonvader. En dan in januari nog een klein beetje Kerst omdat mijn zusje dan terug is van haar vakantie. Dus ja, zoals elk jaar word ik gruwelijk verwend 🙂

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .