Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Tips om katten te ontwormen

Recommended Posts

Wie heeft er goede tips om die ontwormingstabletten er goed in te krijgen bij een kat? 

Bij de hond lukt dat altijd wel, een beetje kaas of een plakje kipfilet om de pilletjes heen en ze worden netjes opgegeten. Maar de katten? Dat is een ander verhaal. 

Hiro spuugt alles uit, pillen, pasta's. De andere twee zijn ook zo kieskeurig als wat. Pasta lukt bij die twee soms nog wel, hoewel ze dan een week lang boos op mij zijn. Als het niet langer is. En Hiro geeft over als hij een pasta heeft gekregen, dus bij hem blijft het er helaas niet in zitten. 

Ik had gisteren een poging gedaan met pilletjes in het natvoer gemixt, maar precies de pilletjes bleven in de bakjes achter natuurlijk, en ik had ze nog wel in kleine stukjes gedaan. Helaas dus. Waar ik de pilletjes ook in stop, over het algemeen eten ze het lekkere er af, en blijven de pilletjes achter. 

De enige manier waarop het hier lukt is via pipetjes in de nek (de advocate kat) maar ja die zijn best prijzig en lastig te krijgen, omdat dat op recept is. Ik heb nog voor 1 poging pilletjes, en als het daarmee niet lukt zal ik de pipetjes wel weer via de dierenarts regelen. Maar ik dacht ik ga het toch eens vragen: 

Hebben jullie misschien een tip waardoor het wel lukt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu trouwens de drontal tabletjes.

De reden dat ik ze wil ontwormen is omdat ze tijdens onze vakantie bij mijn ouders logeren, en de kinderen van mijn zus daar rondlopen.

Thuis ben ik er meestal wat makkelijker in, aangezien het binnenkatten zijn en wij geen kleine kinderen in huis hebben. Ik ontworm ze meestal maar 1x per jaar. Dat is meestal vlak na de vaccinaties, omdat ik dan toch bij de dierenarts ben en direct de pipetjes mee vraag 😉 Maar ja, dat was in februari. Ik had nu dus het geweldige idee om het weer eens met pilletjes te proberen, haha. Nu al spijt dus. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze dierenarts gebruikt een pillenschieter, daarmee schiet hij het pilletje achter in de keel van de kat. De kat kan hem dan echt niet meer uitspugen. Soms doen ze er nog een spuitje water achteraan. Ook kan er een ontwormingsinjectie gegeven worden. Maar voor die injectie moet je echt naar de dierenarts. Die pillenschieter durf ik zelf niet te gebruiken, ben veel te bang dat de pil in het verkeerde keelgat komt. Maar misschien durf jij dat wel?

Hier laat ik de dierenarts altijd een ontwormingspilletje geven als ik de nageltjes van de kat laat knippen, dat is zo'n drie keer per jaar. Doe ik ook niet zelf, want ons schattige katje verandert in een monstertje als je nagels wil knippen. Bij de dierenarts moeten we haar met drie man in bedwang houden. 

Succes ermee in ieder geval!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel ervaring met pillenschieters bij schapen en geiten, een kat heb ik nooit geprobeerd. Ik vrees dat dat toch niet echt iets gaat worden wat ze mij in dank afnemen. Ik zal straks nog eens in de supermarkt kijken wat er te koop is voor superlekkers voor de katten, en dan met de vijzel de pilletjes echt helemaal vermalen en er door doen.

Als dat niet werkt, rij ik nog wel om de pipetjes haha, lijkt mij toch iets katvriendelijker dan de pillenschieter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik medicijnen moet geven aan Dizzy (vroeger aan Molly en die heeft er heel wat gehad helaas) is het enigste wat werkt het pilletje fijnmalen (ik doe het pilletje op een bord en dan met een mes wrijven zeg maar (wel uitkijken dat het poeder niet overal naar toe vliegt) maar volgens mij kun je het ook tussen 2 lepels doen en dan goed mengen in wat blikvoer. Soms doe ik er nog wat druppels water door om het wat smeuiger te maken.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Newby1981:

Als ik medicijnen moet geven aan Dizzy (vroeger aan Molly en die heeft er heel wat gehad helaas) is het enigste wat werkt het pilletje fijnmalen (ik doe het pilletje op een bord en dan met een mes wrijven zeg maar (wel uitkijken dat het poeder niet overal naar toe vliegt) maar volgens mij kun je het ook tussen 2 lepels doen en dan goed mengen in wat blikvoer. Soms doe ik er nog wat druppels water door om het wat smeuiger te maken.

Succes!

En hoe geef je het dan? Ergens doorheen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Evee:

En hoe geef je het dan? Ergens doorheen?

Klopt, ik maal het pilletje fijn op een bord (zo fijn mogelijk dat ik poeder over heb) en doe er dan een half blikje natvoer (van die kleine platte blikjes) overheen en meng het heel goed door elkaar. Soms dus wat druppels water extra.

Vroeger verstopte ik het pilletje door het natvoer maar daar werd nauwkeurig omheen gegeten haha. Wat overbleef was een super schoon bord wat zo terug de kast in kon bij wijze van spreke met 1 pilletje :-) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pilletjes weggooien en pipetjes halen? ☺️

De kittens pikken pilletjes wel maar bij m’n volwassen poes ga ik dat echt niet proberen als het te voorkomen valt 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je wel eens Easypill geprobeerd? Dat werkt bij 1 van mijn katten wel goed. Meestal gaf ik dan een paar dagen vantevoren elke dag een klein beetje zonder pil, en dan gaat het met pil vervolgens ook goed. Weet alleen niet of dit ook onder een pasta valt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij twee van de drie gaat het er hier vrij makkelijk in. Op schoot nemen, kopje naar achteren, bekje goed open en dan achterin de keel de pil dauwen. Dan altijd even onder de kin wrijven, zodat ze gaan slikken. Nummer drie denkt altijd dat ik een aanslag op haar leven ga plegen. Maar bij haar helpt het om een handje lekkere snoepjes/brokjes te pakken en dan het pilletje ertussen in te wrijven (zonder het te breken ofzo), zodat het ook de geur van de brokjes krijgt. Het scheelt dat zij het meer naar binnen schrokt dan echt kauwt 🤣.. antihaarbalpasta is een heel ander verhaal... dan moet het lekkerste van het lekkerste natvoer te voorschijn komen en daar moet het dan zo goed doorheen gemengd worden, dat het niet meer te traceren is. Maar het ergste vinden ze hier de antivlooien pipetjes.. eentje brak vroeger altijd in blinde paniek uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een blikje tonijn gekocht, daar zijn ze alle drie ontzettend dol op. De pilletjes in de vijzel één voor één fijn gemalen. Door de tonijn gemengd. 

Hiro at het op, Luna at het op. Isis heeft het voor een deel op, maar liet het na een tijdje toch nog staan. Zij weegt het minst van de 3, dus ik gok er dan maar op dat ze genoeg heeft binnen gekregen. 

Ontvlooien doe ik altijd al met pipetjes, dat heb ik 2 weken geleden al gedaan. Dus dat is niet zo een strijd. Dat is alleen even tactisch aanpakken en goed bedenken wie je eerst doet 😉 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites