Spring naar bijdragen
KonijnLeila

Nagels knippen konijn

Recommended Posts

Hey allemaal.Om te beginnen ik heb een konijntje dat Leila heet.Ze is erg druk en vind het niet leuk als ik haar oppak.Sinds.kort zijn haar nagels te lang merk ik.Dus ik wil ze graag voor haar knippen,ik heb al veel.filmpjes gekeken.op youtube hoe je een konijn kan oppakken,maar bij die filmpjes zit het konijn al rustig,heeft iemand advies hoe ik haar kan.oppakken en haar nageltjes knippe..alvast bedankt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voordat je je nummer aan een wildvreemde geeft, zou ik daar wel even goed over nadenken 🙂 Uploaden op YouTube en de link delen is vele malen makkelijker.

Oppakken vindt overigens geen enkel konijn leuk, dus dat is even doorpakken, knippen en weer terugzetten. Een anders optie is er niet. Wel kun je om krabben/spartelen oid te voorkomen, je konijn inwikkelen in een handdoek. Niet te strak natuurlijk, maar wel zodanig dat alles is ingepakt. Ik geloof dat YouTube daar ook filmpjes over heeft. Een soort bunnywrap maak je dan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat ook gelijk te denken aan inwikkelen in een handdoek. Wij houden het konijn vaak met zijn rug tegen onze buik en ondersteunen hem onderaan en houden hem dan vast tussen zijn achter- en voorpoten. Zo zit zijn buikje dus naar degene die knipt(wij doen het altijd met zn 2en). Dit is geen fijne houding voor een konijn maar werkt bij ons wel het beste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een hele handige tip maar is een beetje lastig uit te leggen en een filmpje daarover uploaden op YouTube zie ik ook niet zo zitten. Ik zal het even proberen te omschrijven. Ik heb een goedkope theedoek van de zeeman, daar doe ik de handdoekentruc mee, maar dan wikkel ik haar pootjes er ook in. Ze verzet zich en dan drukt ze haar nageltjes door de theedoek heen. Dan kan je ze heel makkelijk knippen zonder dat er haar in de weg zit. Maar meestal doe ik dit met z'n tweeën. Beetje duidelijk?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Eline_Kokoooo:

Hoe krijgt ze haat nageltjes daar nou doorheen. Gaat ze trouwens niet nog meer spartelen als ze vast zit met haar nagels

Omdat het hele slechte kwaliteit is. En nee ze gaat niet nog meer spartelen. Het is juist sneller gebeurd. Voor Pluisje is het pakken van het pootje stressvoller omdat ik dan een halfuur moet zoeken naar waar ik kan knippen. Dus gelukkig is het wel gewoon diervriendelijk anders zou ik het niet doen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn tip is om het met 2 personen te doen.

Eén iemand tilt het konijn op. Daarbij moet je gewoon doorpakken, niet eindeloos jagen, gewoon pakken en veilig vasthouden (kontje ondersteunen en een hand onder de voorpoten). Ik heb één konijn wat lastig te pakken is, voor hem gebruik ik drie van die simpele renpaneeltjes. Daarmee zet ik hem klem, dan kan hij dus niet wegrennen, en kan ik hem goed optillen zonder de stress van het opjagen. 

Dan zet je het konijn op een handdoek / deurmat of andere prettige ondergrond, het liefst niet te glad, en dan op een tafel. In ieder geval op een prettige werkhoogte. Daar houd 1 iemand het konijn vast, zo veel mogelijk op 4 pootjes. De ander knipt de nageltjes. Op die manier heeft één persoon 2 handen om het konijn te fixeren, en de andere persoon 2 handen om de nagels te knippen. 

De tip om naar de dierenarts te gaan als je het zelf niet kan of durft is ook een goede. Vaak kan de assistente het voor je doen en kost dat niet veel geld, meestal geen compleet dierenartsconsult. Je kan altijd even bellen om te informeren hoe het zit bij jouw praktijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inmiddels een behoorlijk oud filmpje, uit 2011 zag ik haha. Maar hier zie je hoe ik de nagels van Tobias knip (tobias leeft helaas niet meer). Hij is wel rustig, dat wel, maar de handeling van het nagels knippen is er wel duidelijk op te zien volgens mij:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjulliewel voor alle berichten ik ben naar de dierenarts geweest en die heeft het even voorgedaan voor maar een tientje.Maar ik heb nog 1 vraagje wanneer moet je de nagels knippen van een konijn,als ze gewoon lang zijn of om de 2 maanden ofzo?Ik bedank alvast iedereen voor de berichtjes en filmpjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei KonijnLeila:

Dankjulliewel voor alle berichten ik ben naar de dierenarts geweest en die heeft het even voorgedaan voor maar een tientje.Maar ik heb nog 1 vraagje wanneer moet je de nagels knippen van een konijn,als ze gewoon lang zijn of om de 2 maanden ofzo?Ik bedank alvast iedereen voor de berichtjes en filmpjes.

Als ze voorbij de haargrens groeien. Bij Pluisje breken ze dan af dus die moet iets eerder het is een beetje kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is geen duidelijk tijdsinterval, knippen is alleen nodig als de nagels te lang worden. De haargrens is voor konijnen met een normale vacht een indicatie. Voor rexen (kort haar) of langharige konijnen geld dit niet! 

Ik knip zo min mogelijk omdat knippen toch stressvol is voor het konijn. Ik probeer ze zo veel mogelijk hun nagels zelf te laten slijten. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een graafbak met een stoeptegel op de bodem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites