Ga naar inhoud

Dilemma.. castreren of niet?


Angela Wijdenes

Aanbevolen berichten

Hij is de nacht goed doorgekomen en is nu een stuk warmer dankzij veel knuffels en een kacheltje. Hij rent lekker rond en wast zichzelf. Nog niet echt veel eten maar ik dwangvoer hem soms. Ja, ik was helaas verliefd geworden op deze.. Maar ga haar ook niet terug doen. Ik hou alles heel goed in de gaten en laat ze enkel onder toezicht spelen de komende maanden tot ze volwassen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 7 weken hoort ze nog bij broertjes en zusjes te leven. Vanaf 8 weken is de normale leeftijd dat konijntjes bij de moeder weg gaan. Wettelijk mag het helaas al wel eerder, maar als je naar konijnenwelzijn kijkt is 8 a 10 weken beter. 
Als het even kan (in opvangen) maken ze op het moment dat de moeder de jongen beu raakt en ze oud genoeg zijn om op zichzelf te leven van de konijntjes groepjes: de dames bij elkaar in 2-tallen of kleine groepjes tot ze oud genoeg zijn voor castratie, en de heren in een groepje tot castratie (castratie van een ram kan eerder). Na de 2 weken wachttijd na castratie kunnen de rammen dan geplaatst worden vanuit de opvang (dan zijn ze 14-16 weken). En de voedsters zitten vaak per 2 in pleeggezinnen tot ze gecastreerd zijn en geplaatst kunnen worden. Opvangen die voedsters niet castreren plaatsen de dames uit vanaf 12-14 weken. Tot die tijd zitten ze dus met leeftijdsgenootjes /nestgenootjes.  Niet alleen dus.

 

Ze moet als je haar al in huis hebt inderdaad nog een tijd alleen zitten, zeker tot ze een week of 14 is. Dan pas kan er gekoppeld worden.  Ik zou ook echt aanraden ze die periode echt uit elkaars bereik en zicht te zetten zodat er ook geen frustratie door tralies en gaas kan ontstaan.

 

Realiseer je wel dat de kans dat het klikt (en blijft klikken als ze opgroeien) tussen willekeurige konijnen zeer klein is. Zelfs als het een gecastreerde ram en voedster zijn. Karakter is zooo ontzettend belangrijk. Dat is net als bij mensen: jij wil toch ook niet zomaar zonder eigen inbreng uitgehuwelijkt worden aan een willekeurige partner? Dat heb je nu wel voor je konijn gekozen...
Ik zou aanraden dat je nadenkt over een plan B. Heb je plek voor 2 koppels? Zo niet, zal de kans groot zijn dat je van één van je twee konijnen toch afscheid zal moeten nemen op termijn. Dat is precies de reden dat wij de aanpak die je nu gekozen hebt niet aanraden, en wat direct ook het probleem is met het systeem van dierenwinkels en fokkers waar ze de jonge konijnen verkopen. Maar wie weet heb je geluk en is het wel een match.  Maar ik zou wel echt serieus nadenken over wat een goede oplossing is als dat niet zo is. Het is vaak lastig om in konijnenbelang keuzes te maken, vaak zijn we heel egoïstisch in afscheid nemen van dieren, en kiezen we voor ons eigen gevoel in plaats van voor het geluk van het dier. En dat is toch sneu, want op die manier belanden veel konijnen een leven lang alleen.

 

Omdat dit bericht misschien wat direct is, wil ik wel even toevoegen dat ik het jou niet kwalijk neem, helaas beginnen veel mensen op die manier zoals jij begonnen bent. Het is dus zeker geen persoonlijke aanval hoor!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Angela Wijdenes:

Hij is de nacht goed doorgekomen en is nu een stuk warmer dankzij veel knuffels en een kacheltje. Hij rent lekker rond en wast zichzelf. Nog niet echt veel eten maar ik dwangvoer hem soms. Ja, ik was helaas verliefd geworden op deze.. Maar ga haar ook niet terug doen. Ik hou alles heel goed in de gaten en laat ze enkel onder toezicht spelen de komende maanden tot ze volwassen is.

 

Fijn dat het goed is gegaan. Dwangvoeren is inderdaad heel stressvol. Je kan wel dwangvoer aanbieden in een bakje of van een lepeltje, maar echt met dwang in de bek doen geeft veel stress en zorgt snel voor vol gevoel waardoor ze minder snel zelf weer gaan eten, en dat is nou zo belangrijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu pas je topic. Wat ontzettend fijn dat je het toch hebt aangedurfd om hem te laten castreren! Echt heel fijn dat hij dan een vriendinnetje krijgt 🙂 Heeft hij vandaag geen aanvallen meer? Sneu dat hij dat heeft.

 

Qua vriendinnetje was ik persoonlijk ook een paar weken na zijn castratie met hem naar een goede konijnenopvang gegaan om te kijken of het met een rustige, stabiele voedster klikt. Maar ja, je zit nu dus al in een andere situatie. Hopelijk klikt het over een aantal weken met haar en blijft dat als ze volwassen wordt, en is ze niet te druk voor hem. 

 

We lezen uiteraard graag mee met alle ontwikkelingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-11-2019 at 10:16 zei Renske34:

Wat zei de dierenarts over de wond qua ontstekingsverschijnselen? Of ging je zonder konijn voor alleen de pijnstilling? Ik vind de wond er wat onrustig uit zien maar ik ben geen dierenarts.. 🙈

Die zei in principe nav de foto dat ik voor de zekerheid maar langs moest komen maar het ging ineens stukken beter die dag erna. Ziet er nu heel rustig uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: het gaat echt super met mijn rammetje. De wond  ziet er keurig uit, meneer voelt zich blij. Hij is sinds een week toch wel samen met het meisje en het gaat boven verwachting goed. Soms probeert ie nog wel eens te dekken maar dan loopt ze weg en is het gewoon klaar. Ze liggen heerlijk bij elkaar, wassen elkaar en doen allebei giga binkies. Blij met mijn beslissing!

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Marjoleink:

Fijn dat het goed met hem gaat.

Heb je ze dan zo ongeveer direct na de castratie bij elkaar gezet? De kans is groot dat zij nog niet vruchtbaar is, maar hij is dat nog wel, tot 14 dagen na de castratie.

Jep maar omdat zij ten tijden van het begin nog maar 8 weken was is het geen risico. Bovendien ben ik er aan het begin hele tijd bij geweest en blijft het bij een poging omdat ze altijd op tijd wegrent. Zit een goed eigen willetje op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Angela Wijdenes:

Update: het gaat echt super met mijn rammetje. De wond  ziet er keurig uit, meneer voelt zich blij. Hij is sinds een week toch wel samen met het meisje en het gaat boven verwachting goed. Soms probeert ie nog wel eens te dekken maar dan loopt ze weg en is het gewoon klaar. Ze liggen heerlijk bij elkaar, wassen elkaar en doen allebei giga binkies. Blij met mijn beslissing!

 

Maar hoe oud is ze inmiddels dan? Nog geen 14 weken toch? Dan is ze toch veel te jong nog om te koppelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-12-2019 at 11:05 zei Floppyears:

Lief 🥰

Je meisje wordt wel groot of lijkt ze nu al even groot als hem? Fijn dat hij nu toch lekker een vriendinnetje heeft.

 Ze wordt iets groter dan hem zometeen. Het gaat zo goed! Ze zijn echt ontzettend lief samen, eten altijd samen, tegen elkaar aan bunny flops maken en dan liggen en allebei binkies. 

 

En ik heb nog steeds geen enkele aanval gezien bij mijn rammetje sinds zij er is!! Echt heel erg bijzonder..!!! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .