Ga naar inhoud

Gewicht NHD konijntje


LoveNHD

Aanbevolen berichten

Hoi ik ben nieuw hier en heb een vraagje! Ik heb een Nhd konijntje van 8 weken, die vind ik alleen vrij klein en heb dr eens gewogen zojuist: 238 gram. Ik kan nergens iets vinden van groeicurves, dus ik hoopte dat iemand me hier kon helpen met of dit normaal is!

 

Ze eet en drinkt goed & ze keutelt echt veeeeeel haha! Keutels zien er ook goed uit en ze is verder ook levendig dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt heel erg per konijn, dus het is moeilijk om daar iets over te zeggen. Het lijkt mij ook inderdaad niet veel. Moet je toevallig binnenkort met haar naar de dierenarts voor de vaccinaties? Dan doen ze namelijk ook altijd een gezondheidscontrole.

Heb je enig idee hoe groot de ouders zijn? Dat zegt ook niet alles hoor.

Wat voor voer krijgt ze? Je mag voeren voor het gewicht dat ze zal hebben als ze volwassen is. Dus stel dat ze 1 kilo gaat wegen, dan mag je hier geven voor een konijn van een kilo. En uiteraard onbeperkt hooi, dat is nog belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel echt heeeel weinig. Ik zou een dierenarts afspraak maken voor controle, dit klinkt wel echt als zwaar ondergewicht / groeiachterstand. Of ze is heel wat jonger dan ze jou verteld hebben. 

 

 

Uit: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/Nestje-konijnen-verslag-foto/

Citaat

De gemiddelde gewichten van een Nederlandse hangoordwerg
Let op; dit kan dus per ras verschillen, de meeste rassen zijn zwaarder en moeten dus boven deze gewichten zitten!  Alleen een kleurdwerg kan minder wegen.  Het volwassen gewicht van een Nederlandse hangoordwerg ligt tussen de 1400 en 1700 gram.
1 week   90 gram
2 week 160 gram
3 week 250 gram
4 week 325 gram
5 week 400gram
6 week 500 gram
7 week 575 gram
8 week 650 gram
9 week 725 gram
10 week 800 gram
11 week 850 gram
12 week 925 gram
13 week 1000 gram
14 week 1050 gram

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie! Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest (Wilhelmina park kliniek) & die gaf aan de hand van het gebit aan dat ze wss maar 5 weekjes is 😞 stuk jonger dus dan mij gezegd is. Moest nu elke dag wegen om in de gaten te houden & heb dr naar binnen gehaald (zat buiten). 

 

Nu heb ik haar vandaag dus weer gewogen en is ze tov zondag 30 gram afgevallen 😭 nu weegt ze dus maar 210. Ze eet wel en keutelt goed en veel, drinkt ook prima zover ik zie. Had dit zo niet verwacht 😩 morgen maar weer de dierenarts bellen en even overleggen over evt melk bij te geven.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohjee, ik was er al bang voor. Je bent bij wilhelminapark inderdaad op een goede plek, ik duim hard dat dit konijntje het gaat redden! Vaak voedsel aanbieden en kijk even of ze nog bepaald aansterk / krachtvoer adviseren. Met 5 weken hoeft melk niet persee meer, je hebt kans dat de darmen daar ook niet echt lekker meer op reageren, maar dat weten ze daar ook wel. 

 

Mag ik vragen van welke fokker je het konijntje hebt? Als je het niet op het forum wil zetten (wat ik ook begrijp!) mag je het ook emailen of per pb sturen naar mij. Email is info@bunnybunch.nl en pb is een priveberichtje, dat doe je via mijn profiel of bovenin het forum.

 

Veel beterschap en sterkte voor jou en de kleine nijn! Zal heel wat zorgen geven zo.  

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dr vanochtend nog eens gewogen & ze bleek in de nacht aangekomen te zijn! Ik had een snuggelsafe neergelegd en een bakje water neergezet naast de fles water. Dit lijkt enorm geholpen te hebben want ze woog vanavond 275 gram en gisteravond dus nog 210. Ik ben zoooo blij!! 😄 

 

We bieden haar onbeperkt de biks aan die ze bij de fokker kreeg & onbeperkt hooi, met theelepeltje vlokkenmix. Als ze wat is aangesterkt langzaam over naar SS Junior biks. 

 

Ik denk vooral dat de snuggelsafe haar echt helpt, want ze was vandaag niet van dat ding af te slaan! Ze lag er continu op of naast 🥰 ze had me ook nog even een hartaanval bezorg door op dr ruggetje te gaan liggen erbij haha! 

IMG_20191127_130900__01__01.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Marjoleink:

Ik denk dat ze aan SS junior misschien meer heeft dan aan het voer van de fokker (tenzij ze daar heel goed voer kreeg maar ik denk zomaar van niet). Misschien zou je nu al heel voorzichtig kunnen overstappen, in overleg met je dierenarts.

 

Bij de fokker kreeg ze Kaspers brokken, zijn dus opzich prima. Dierenarts raadde aan eerst even bij haar eigen brokken te blijven tot ze wat reserves heeft, als ze nu diarree of gasbuikje krijgt dan is ze nog te kwetsbaar omdat ze geen reserves heeft nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei LoveNHD:

 

Bij de fokker kreeg ze Kaspers brokken, zijn dus opzich prima. Dierenarts raadde aan eerst even bij haar eigen brokken te blijven tot ze wat reserves heeft, als ze nu diarree of gasbuikje krijgt dan is ze nog te kwetsbaar omdat ze geen reserves heeft nog.

 

Ik kan het toch niet laten hier even op te reageren: Kasper konijnenvoer is helaas niet prima, één van de slechtere voeders die er te koop is. Te weinig vezels, slechte calcium-fosfor verhoudingen, afhankelijk van de soort die je hebt kan het robenidine bevatten (anti coccidiose middel, begrijpbaar dat een fokker het geeft, maar niet echt goed voor de konijnen) en volgens mij bevatten alle konijnenvoeders van kasper dierlijk vet. 

 

Maar ik snap ook dat overstappen nu een risico is, maar aan de andere kant is het risico op gasbuiken en darmklachten bij het kasper food vele male hoger dan bij bijv. een supreme junior of care+ junior. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

 

Ik kan het toch niet laten hier even op te reageren: Kasper konijnenvoer is helaas niet prima, één van de slechtere voeders die er te koop is. Te weinig vezels, slechte calcium-fosfor verhoudingen, afhankelijk van de soort die je hebt kan het robenidine bevatten (anti coccidiose middel, begrijpbaar dat een fokker het geeft, maar niet echt goed voor de konijnen) en volgens mij bevatten alle konijnenvoeders van kasper dierlijk vet. 

 

Maar ik snap ook dat overstappen nu een risico is, maar aan de andere kant is het risico op gasbuiken en darmklachten bij het kasper food vele male hoger dan bij bijv. een supreme junior of care+ junior. 

 

Ik ben heel blij dat je dit zegt, want dit wist ik oprecht niet! Vraag me alleen af of de SS Junior niet veel te groot voor haar is? Die brokken zijn zo huge namelijk 😅 Of krijgt ze dat wel weg? Of zijn er wellicht andere goede brokken die qua formaat meer op die van Kasper lijken?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou de junior brokjes in kleinere stukjes kunnen breken voor haar? Het is natuurlijk ook echt nog wel een ukje. Maar als het goed is zou ze het wel moeten kunnen opknabelen.  Het is niet voor niets junior voer, de staafjes zijn dunner dan die van de volwassen brokken.

 

Je kan het ook altijd tot een "dwangvoerpapje" maken, paar brokjes in een bakje, heet water er bij zodat het gaat wellen, beetje roeren tot het een papje is geworden en dat aanbieden op een lepeltje of in een klein bakje. 

 

Ik had voorheen het oude hope farms supertrio nog wel aan durven raden, dat waren kleine geperste staafjes,maar die is helaas uit productie.  Ik kan zo snel even niet op een ander alternatieve junior brok komen wat een kleine, geperste korrel is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik het met breken even ga proberen ja! Bedenk me nu dat ze dr vlokkenmix ook eet & dat zijn ook grotere schijfjes dus denk dat dat wel moet lukken ja! 😊 Ga haar als ik thuis ben van werk even wegen en als ze dan weer iets is bijgekomen durf ik het wel aan een paar SS Junior brokjes ertussen te doen. Zou ook voor mij makkelijker zijn omdat ik nog heel veel junior heb liggen van ons andere konijn Coco nog (die inmiddels op adult zit) en van Kasper heb ik maar 1 zakje overgangsvoer, zonde als ik dat dan bij zou moeten kopen (zeker als het niet zo gezond is!).

 

Dank weer!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .