Ga naar inhoud

Hoiiii, ik heb een vraagje

Aanbevolen berichten

Hoiii, ik ben Eline en ik ben 14 jaar. Ik heb een konijn, hij heet Koko. Vroeger hadden we natuurlijk 2 konijntjes maar zijn vriendinnetje die uit de opvang komt is overleden toen Koko 8 was. In de opvang zitten geen konijntjes van zijn leeftijd meer. Hij zit nu dus in zijn eentje buiten met een ren van 2x1 meter, een groot hok en een klein hok om zijn ren een soort van groter te maken. Meneertje wordt in maart 10 jaartjes oud en ik heb het gevoel dat hij al een beetje kwaaltjes begint te krijgen, zijn wintervacht lijkt wat dunner dan het normaal was namelijk. Voor de rest lijkt hij nog jong want hij hupst wel nog bijna elke dag los in de tuin. Het leek mij misschien een idee om hem na de zomer(voordat hij zijn wintervacht kan krijgen) naar binnen te halen zodat hij het niet te koud zal krijgen of misschien al voor de zomer want het was afgelopen zomer ook echt te heet voor hem aangezien hij al wat ouder is, dan krijgt hij ook veel meer aandacht en zit hij niet zo alleen in een hokkie. Het enige probleem is dat hij niet beneden kan omdat daar een hond is die graag achter iets aan rent. Hij zou wel in mij kamer kunnen maar die is erg klein(ong 2x4 meter), daar zou hij wel waarschijnlijk 24/7 los kunnen lopen, hij is toch zindelijk en totaal geen knager. Ik denk dat hij wel echt meer een buiten konijn is maar ik vraag me af of dat ook nog zo is nu zijn vriendinnetje er niet meer is, misschien vind hij het met mensen dan toch iets gezelliger. Op mijn kamer komt dus bijna niemand van 7:30 tot meestal 16:00 omdat ik dan op school ben. Hij is het wel gewend om alleen te zitten en slaapt nu ook de hele dag maar is dat ook zo als hij binnen zit. Als ik na school thuis ben zit ik trouwens wel bijna de hele tijd op mijn kamer dus is hij niet alleen. Wat adviseren jullie, buiten houden of naar mijn kamer?

Hier komen nog wat foto's(Koko is grijs en Muffin zijn oude vriendinnetje is bruin)

Sorry, geen zin om de foto's bij te snijden😂

Screenshot_20191123-000720_Photos.thumb.jpg.4c302e7737901308e9e62f1466ac237a.jpgScreenshot_20191123-000706_Photos.thumb.jpg.0356e4279975bbdcd402478e5f54a588.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom.

Of je konijn een binnen- of een buiten konijn is, kun je het beste zelf beoordelen. Maar het is nu november en je konijn heeft al een wintervacht dus de overgang naar binnen is lastig. Een konijn alleen buiten heeft het koud zonder maatje dus dat is ook niet ideaal. Ik zou je toch adviseren om hem te koppelen aan een vriendinnetje. Leeftijd maakt daarbij niet uit. Als je het zelf prettiger vindt om een ouder konijn te nemen zou je eens kunnen kijken op de seniorenwebsite van Bunnybin, of regelmatig even bellen met de opvangen bij jou in de buurt. Die hebben altijd meer konijnen zitten dan er op de website staan.

Aan menselijk gezelschap heeft een konijn niets. Ze helpen je niet met wassen, je kunt niet samen in het nachthok liggen, en ze houden niet samen met jou de wacht (konijnen zijn prooidieren dus moeten altijd opletten).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja ik vind het alleen zo zielig als dat als we een nieuw vriendinnetje voor hem zouden halen dat dat beestje dan alleen achter blijft en dan weer terug moet naar het asiel. Dan heeft ze nooit een for ever home. Zijn oude vriendinnetje maakte hem ook altijd schoon(hij haar echt nooit😂) dus ik kan me zeker voorstellen dat hij dat mist en met zijn leeftijd kan hij ook niet overal meer in zijn eentje bij. Ik was ook van plan om hem na de winter pas binnen te zetten vanwegen de kou, staat ook in mijn bericht ;). Ik zal wel aan mijn vader vragen of Koko een nieuw vriendinnetje mag maar ik betwijfel het😬. Daar zat ik namelijk ook al aan te denken toen ik me bedacht dat het koud zou worden. Ik dacht namelijk eerst dat hij zijn wintervacht helemaal niet heeft gekregen, ik zie hem altijd verharen maar nu niet. Maar misschien komt dat omdat zijn vacht wat slechter is. Dan wordt het komende winter ook nog eens misschien de koudste winter in 100 jaar dus maakt dat het niet veel beter, en heeft hij niemand om warm tegenaan te kruipen. Ik wilde hem hierom al eerder naar binnen doen(in een ren kan hij wel beneden) maar mijn vader was niet overtuigd. Op mijn kamer heeft mijn vader geen last van hem en als hij dan toch alleen moet zitten, dan verveelt hij zich hier toch minder dan in zijn ren met stenen ondergrond.

Maar ik zal wel aan mijn vader vragen of we toch nog een keer langs gaan bij het asiel om een mooi meisje voor hem te halen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na de zomer staat in je bericht 😀.

Ik hoop dat het mag! En anders is naar binnen misschien inderdaad beter vanwege zijn vacht. Maar dan zou het wel verstandig zijn om de overgang qua temperatuur geleidelijk te laten verlopen, dus bijvoorbeeld eerst in een onverwarmde ruimte met het raam open.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij kan altijd eerst in de bijkeuken, daar staat de verwarming nooit aan en die tegels zijn echt suuuuuuuper koud. Hij speelt daar nu ook even. Het is wel te merken dat hij mentaal nog jong is, hij heeft daar veel plekjes om tussen gangetjes door te gaan en hij doet niks liever. Hij is zich momenteel aan het richten op oud hooi en sto. Gelukkig hoef ik me nooit zorgen te maken over de kasten, hij knaagt aan niks anders dan hooi en ik check heel vaak zijn tandjes en die zijn prachtig. Hij probeert nu binnen te ontdekken maar daar vind hij de tegels altijd te glad

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het dus aan mijn vader gevraagd en hij zei: 'nee, als hij dood gaan moeten we weer een konijn voor die nieuwe zoeken en dat gaat zo dan door'. Hij hupst nu wel lekker in de bijkeuken en daar zou hij ook misschien wel lamg kunnen blijven, het is er koud maar wel iets minder koud dan buiten en hij krijgt meer aandacht. In de zomer gaat de deur altijd open dus dan zal hij waarschijnlijk naar mijn kamer kunnen ofzo als dat mag. Of als de hond hem leert negeren kan hij ook gewoon binnen/bijkeuken/buiten lopen als alle deuren open staan. Ik denk alleen niet dat de hond hem met rust gaat laten, ze is een veedrijvers hond dus die hapt ook nog soms in onze voeten. Koko zou zich helemaal kapot stressen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Eline_Kokoooo:

Want Koko moet buiten van mij ouders in zn eentje van mijn ouders en dat vind ik hartstikke zielig. Ik wil hem daarom graag naar een opvang brengen, maar wie wilt nou een konijn van bijna 10 adopteren. Ik denk niet dat het dan veel beter voor hem wordt.

Mijn ervaring is dat een konijn van 10 of 11 best snel geadopteerd wordt. Niet altijd natuurlijk, maar er zijn genoeg mensen die de 'kneusjes' een goed huisje willen geven of zelf een ouder konijn hebben dat ze willen koppelen aan een ouder konijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei Eline_Kokoooo:

Want Koko moet buiten van mij ouders in zn eentje van mijn ouders en dat vind ik hartstikke zielig. Ik wil hem daarom graag naar een opvang brengen, maar wie wilt nou een konijn van bijna 10 adopteren. Ik denk niet dat het dan veel beter voor hem wordt.

er is juist veel vraag naar senior konijntjes!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dan krijgt hij wel aandacht, ik heb op internet gelezen dat als je een konijn alleen hebt dat je hem dan in ieder geval binnen moet doen want buiten zal hij zich in zijn eentje veel meer vervelen. Binnen kun je met hem spelen. Je kan het wassen van een ander konijn nooit vervangen en je kan ook niet naast je konijn in zijn huisje gaan liggen, maar je kan wel met hem spelen waardoor hij zich minder verveelt

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 minuten geleden zei Eline_Kokoooo:

Dan krijgt hij wel aandacht, ik heb op internet gelezen dat als je een konijn alleen hebt dat je hem dan in ieder geval binnen moet doen want buiten zal hij zich in zijn eentje veel meer vervelen. Binnen kun je met hem spelen. Je kan het wassen van een ander konijn nooit vervangen en je kan ook niet naast je konijn in zijn huisje gaan liggen, maar je kan wel met hem spelen waardoor hij zich minder verveelt

Nou, Pluisje verstaat mij niet en wil echt niet spelen hoor.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 maanden later...

Ik heb mijn konijntje nu ook binnengezet ( vriendje was ook gestorven) en ik heb het gevoel dat hij zich veel beter voelt. Ik denk zolang dat je je bezighoudt met je konijn er geen probleem is. Ik kan nu ook veel beter zien als er iets is of als hij wat minder eet. Dus mijn advies zou zijn om hem binnen te zetten, als je echt geen nieuw vriendje mag. Kijk ook in de winkel voor speeltjes als je overdag niet thuis bent .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .