Ga naar inhoud

Jojo-gewicht Vlaamse reus


Pablo&Lola

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

 

Ik zit met iets waarvan ik niet echt weet wat ik ermee aan moet. Sinds vorige winter is een mooie Vlaamse dame bij ons komen wonen. Volgens het vaccinatieboekje dat wij van de opvang meekregen was zij bij de inentingen in november 2018 6,1 kg. Begin maart 2019 was zij echter afgevallen tot 5,2 kg (wellicht mede door de extra bewegingsvrijheid die ze kreeg), maar ze kwam weer langzaam aan tot rond de 6 kg in juli 2019. Gedurende de zomer viel ze weer af tot rond de 5,5 kg. Sinds september is ze weer aangekomen en nu is ze weer terug bij de 6,0 kg. 

 

Een paar weken geleden heb ik de hoeveelheid brokjes die zij dagelijks krijgt maar weer eens gewogen en kwam ik erachter dat ze, uitgaande van 10 gram per kg per dag, meer mocht krijgen dan ze in eerste instantie kreeg. Nu krijgt ze dus 50-60 gram SS brokjes per dag, wat haar meest recente gewichtstoename (deels) zou kunnen verklaren. 

 

Het punt is nu dus dat ik niet echt weet wat haar 'normale' gewicht is en of ik me zorgen moet maken over haar gewichtstoename. Ze heeft van de zomer trouwens wel wormen gehad, wat misschien haar gewichtsverlies toen zou kunnen verklaren. Daarnaast heb ik het gevoel dat ze met warm weer ook minder eten dan met kouder weer. 

 

Zien jullie redenen om je zorgen te maken? Ze oogt hartstikke gezond, eet goed, keutelt héél goed en is lekker actief. 

 

Alvast bedankt! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat schommelt wel flink! 

 

Maar ik denk dat je zelf de redenen al geeft: wormen en te weinig brok. Ik zou het voor nu de komende tijd wel goed in de gaten blijven houden, dat er niet iets nieuws mee speelt en ze nu wel goed aan komt. Weet je wat haar ideale gewicht ongeveer is? Het is wel fijn dat er verder geen signalen zijn van ziekte. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de wormen idd mede een verklaring zijn. Of het een normaal gewicht is, weet ik niet. Dat verschilt zo erg per konijn. 

Kan je haar ribben goed voelen maar voelen ze niet scherp aan, maar met soort van een laagje er omheen? Zo probeer ik het altijd te checken. En goed in de gaten houden dat ze niet opnieuw afvalt, of anderszins ziek oogt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. 

 

1 uur geleden zei Evee:

Dat schommelt wel flink! 

 

Maar ik denk dat je zelf de redenen al geeft: wormen en te weinig brok. Ik zou het voor nu de komende tijd wel goed in de gaten blijven houden, dat er niet iets nieuws mee speelt en ze nu wel goed aan komt. Weet je wat haar ideale gewicht ongeveer is? Het is wel fijn dat er verder geen signalen zijn van ziekte. 

 

Haar ideale gewicht vind ik lastig te zeggen. Ik denk om en nabij 6 kg, maar of dat nou 5,7 of 6,2 kg is, geen idee. Toen ze 5,2 kg woog vond ik haar wel echt aan de magere kant. Nu oogt ze sowieso veel voller met haar dikke wintervacht. 

 

59 minuten geleden zei Renske34:

Ik denk dat de wormen idd mede een verklaring zijn. Of het een normaal gewicht is, weet ik niet. Dat verschilt zo erg per konijn. 

Kan je haar ribben goed voelen maar voelen ze niet scherp aan, maar met soort van een laagje er omheen? Zo probeer ik het altijd te checken. En goed in de gaten houden dat ze niet opnieuw afvalt, of anderszins ziek oogt. 

 

Ik kan haar ribben inderdaad wel voelen, maar ze steken niet uit en voelen niet scherp aan. Ik zal haar sowieso elke twee weken blijven wegen. Ik had speciaal voor de konijnen een babyweegschaal aangeschaft die op drie decimalen nauwkeurig is en waar ze makkelijk op kunnen (zie foto van afgelopen zomer hieronder). 😉

 

 

Screenshot_20191121_095547.jpg

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .