Ga naar inhoud

Twee konijntjes plotseling overleden


DonHenkie

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal ,

 

Wij hebben 5 maanden geleden een konijntje uit het asiel gehaald (volgens hun met alle inentingen). Deze was op straat gevonden en wij vonden het mooi om het beestje een mooie tweede kans te gunnen en tevens als verjaardagscadeau te geven aan onze dochter van 7. Iets later is hij gecastreerd zodat hij een leuk vrouwtje ( ook uit het asiel) als maatje had. 
 

Echter is het mannetje plotseling drie weken geleden overleden. We hadden er verder geen erg in dus uit medelijden een nieuw mannetje gezocht (weer uit het asiel). Deze moet nog gecastreerd worden dus ze zitten gescheiden in de kooi. 
 

Tot onze grote verbazing is het vrouwtje gister ook overleden. Uit ons eigen onderzoek blijkt dat de eerste niet ingeeent was tegen RHD2. En vrezen nu dus ook dat ons laatste levende konijntje dit ook niet gaat overleven.

 

Asiel gebeld en die wist niet dat ze daar niet voor waren ingeënt. Wie is er nou de schuldige dan ? We voelen ons hopeloos en verkeerd geïnformeerd. Gewoon drie konijnenleventjes verwoest en een erg verdrietig meisje. Nalatigheid ? Kosten besparing van het asiel ?

 

Wij zijn in ieder geval erg verdrietig en boos! Vanavond naar de DA voor de inenting  tegen RHD2 maar vrees dat het te laat is ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik denk niet uit besparing of nalatigheid. Er zijn veel asiels die alleen de vaccinatie tegen myx & rhd 1 laten zetten, en niet tegen RHD-2. Er zijn zelfs nog heel wat dierenartsen die hem niet eens aanbieden of zeggen dat je met de vaccinatie moet wachten tot in het voorjaar (dat zijn de niet-konijnkundige dierenartsen). Maar het kan zeker ook een kostenplaatje zijn wat er mee speelt bij het asiel, als het geld er niet is, kun je het ook niet uitgeven, helaas. 

 

 

Er is best wel een groot kwaliteitsverschil tussen de verschillende konijnenopvangen die er zijn. Er zijn er die alles tot op de puntjes geregeld hebben voor elk konijn, om zo te garanderen dat de toekomst goed is.  Er zijn er ook die blij zijn als ze een konijn kunnen herplaatsen en totaal het budget niet hebben voor verdere zorg en ingrepen. Is dat slecht? Het is beter dan niets. Maar perfect is het zeker niet, ik betwijfel ook wel eens of de konijnen er wel echt mee geholpen zijn. Zeker als ze ook geen rammetjes castreren, dan hou je je eigen probleem in stand. Bij welke opvang was je geweest? (mag je ook in een privéberichtje sturen hoor). 

 

Het laatste konijn dat ik uit een asiel heb, Harold, was ook alleen tegen myxomatose en RHD/VHS1 gevaccineerd, dat werd niet in het bijzonder vermeld, maar was gewoon te lezen in de papieren die ik kreeg bij de adoptie. Zelf heb ik de inenting tegen RHD-2 dus toen los nog laten zetten bij de dierenarts. Hij kwam uit een asiel van de dierenbescherming, maar dat was een asiel wat voornamelijk honden en katten opvangt, en een paar flats heeft voor het incidentele konijn dat voorbij komt. De kennis en kunde was daar ook niet, maar hij was wel netjes gecastreerd en had in ieder geval één van de vaccinaties gehad. Voor mij prima want ik heb de kennis verder toch wel, en met nieuwe konijntjes ga ik altijd naar mijn eigen (goede konijnkundige) dierenarts voor een check-up. 

 

Ik denk dat als je echt schuld wil gaan wijzen, beide partijen schuldig zijn. Het asiel had het inderdaad wel duidelijker kunnen melden. Maar.. Als het goed is heb je een paspoortje / vaccinatiebewijs bij het konijn gekregen waar in staat wat er precies wanneer aan vaccinaties gezet is, en vanaf het moment van adoptie moet je de herhalingen ook zelf bij houden. Het is aan het baasje zelf om te controleren of de vaccinaties volledig zijn, tot wanneer de vaccinatie geldig was. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het asiel weet van het misverstand, en zou het persoonlijk verder laten rusten. Je krijgt het konijn er niet mee terug. Je weet nu hoe belangrijk het is om de inentingen goed bij te houden. 

 

Hoe dan ook, het blijft een heel vervelend en verdrietig verhaal. Ik wil jullie veel sterkte wensen met het verlies en duim dat jullie overgebleven konijntje het gaat redden.  Hoe is haar gezondheid? Merk je iets aan haar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. We hebben inderdaad de boekjes erbij. Maar er werd gemeld dat ze volgend jaar pas weer een enting moesten hebben dus daar hebben we verder niet naar gekeken.

 

We merken nog niks aan ons andere konijntje ze is lekker levendig maar dat was die andere gister middag ook nog. Enige positieve gebaar is dat het asiel de kosten voor de RHD2 vaccinatie op hun nemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is netjes van ze. Hopelijk blijft het goed gaan met de overgebleven dame. Ik zou wel alles in de omgeving goed ontsmetten, tot schoenen etc, die je in de omgeving draagt en spulletjes die je bij de konijnen gebruikt hebt aan toe. Je kan het niet 100% voorkomen, maar alle beetjes helpen. 

 

Hier staat veel informatie over RHD-2:

 https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenziekte-RHD-VHS-2/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen uit de opvang waren ook niet ingeënt tegen RHD-2, vanwege de kosten, maar dat is er wel keurig bijgezegd toen ik ze meenam. Ik heb dat toen zelf alsnog laten doen.

Blijkbaar verschilt het inderdaad per opvang.

 

Sterkte met het verlies van je konijnen, hopelijk redt deze het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .