Ga naar inhoud

Voedster jaagt ram constant op


CindyH

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb een voedster Lexie van bijna 1,5 jaar oud en een ram Gismo van ongv 1,2 jaar oud. Lexie is altijd al de dominante geweest van de 2. Was erg bezitterig bij nieuwe speeltjes en joeg regelmatig Gismo op. Echter is het de laatste tijd alleen maar erger geworden. Overal waar Gismo is jaagt ze hem weg of rent ze hem achterna met plukken haar als gevolg die uit Gismo komen. Ze leven samen in een puppyren van ongveer 4,5 m2 en hebben genoeg schuilplekjes. Vooral als Gismo buiten de ren is dan is het helemaal heftig en rent Lexie haar achterna. Ze liggen soms ook wel lief samen tegen elkaar aan en wassen elkaar en samen eten uit 1 bakje is ook geen probleem. Dan zitten ze bijna aan elkaar geplakt. Ik gebruik al rescue remedy van Bach door het water maar lijkt niet echt te helpen. Ik word boos op Lexie als ze dat doet en heeft even effect maar ze doet het daarna toch weer. Ik weet niet meer wat te doen. Het is erg frustrerend en zielig voor Gismo. Hij is echt een goedzak die gewoon wegrent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg ook altijd te horen dat konijnen soms niet meer samen gaan als hun karakters helemaal ontwikkelt zijn. Vandaar dat Pluisje niet vanaf het begin een vriendje heeft gekregen. (en nu mag het niet meer😐) wellicht zitten ze in de puberteit en waait het wel over. Ik kreeg ooit de tip van iemand bij mijn tante die ook dit probleem heeft dat het kan helpen om de dominante tijdelijk ergens anders neer te zetten zodat als zij terugkomt bij de minder dominante het minder naar haar ruikt. Misschien word ze daar wat rustiger van. Maar ik weer niet of dit helpt/werkt. Heb er zelf niet zoveel ervaring mee. Wellicht kan castreren helpen, maar dit is echt een hele heftige ingreep. Pluisje lag op sterven. Die ging echt bijna dood. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze op 12 januari 2019 samen als koppel uit de opvang gehaald. Toen zaten ze al even samen. Lexie was al gesteriliseerd en Gismo is in januari voordat ik hun ging ophalen gecastreerd. Lexie heeft eerst bij iemand anders gezeten maar toen haar broertje overleed was ze van elk ouder konijn bang en is ze terug naar de opvang gebracht. Met Gismo ging het toen wel goed, wrs omdat Gismo jonger was. De puberteit zou volgens mij nu wel bij beide over moeten zijn, zeker bij Lexie. Het rare is dat ze ook heel lief samen kunnen zijn en ze heeft hem nog nooit verwond. Het is vooral dat er wat haren van Gismo in het rond vliegen. Maar ze doen soms ook de neusjes tegen elkaar. Je zou toch zeggen dat ze elkaar dan wel lief vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei CindyH:

Lexie is het vrouwtje en is gesteriliseerd idd. 

Even ter informatie, een vrouwtje kan je castreren en steriliseren. Steriliseren word bijna niet gedaan gezien het geen voordelen geeft. Bij castreren word de baarmoeder weg gehaald. En bij steriliseren worden de eileiders geblokkeerd. Als je haar hebt gesteriliseerd zou het daaraan kunnen liggen want dan heeft ze gewoon nog hormonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak denken mensen dat sterilisatie bij vrouwtjes is en castratie bij mannetjes, maar het zijn inderdaad twee aparte ingrepen, beide ingrepen kunnen zowel bij mannetjes als vrouwtjes gedaan worden. Ik ken echter geen enkele dierenarts die een konijn zou steriliseren, dus over het algemeen kun je er wel vanuit gaan dat al noem je het sterilisatie, dat het toch castratie is 😉 

 

Wat betreft het gedrag: Ze zijn nog jong, het kan zeker nog een hernieuwde rangordebepaling zijn. Konijnen puberen vanaf 4 a 5 maanden tot 1 a 1,5 jaar ongeveer. In die periode ontwikkelen ze hun karakter. Je ziet dan best vaak dat konijntjes die op jonge leeftijd samen gezet zijn, niet meer echt leuk samen gaan, aan elkaar gewaagd raken, soms zelfs heftig vechten. Het kan zijn dat het dat is. Maar het kan ook zijn dat één van de twee iets onder de leden heeft, en dus zwakker is, waardoor dit opspeelt. En zo zijn er nog een aantal redenen waardoor koppels die  goed samen gingen, soms wat onrustiger zijn of zelfs uit elkaar vallen.  

 

Het jagen en plukjes haar trekken moet je wel gewoon toe laten. Ingrijpen verhelpt het gedrag niet, het stelt het alleen maar uit. Het is belangrijk dat ze samen er uit komen wie waar staat en het goed met elkaar kunnen vinden. Zolang het niet al te heftig is en niet tot echt vechten komt (vastbijten, rollenbollend over de grond gaan) laat je ze samen. Hopelijk is het een periode en vinden ze snel weer hun balans terug. Vechten ze wel, dan moet je ze uit elkaar halen en voor een andere oplossing kiezen. Plan B noemen we dat vaak hier. Ik raad je wel aan om daar alvast over na te denken. 

 

In dit artikel staat veel uitleg over koppels die vechten / herkoppelen van konijnen: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog even toevoegen dat hoewel castratie een groot deel van het hormonale gedrag verminderd, hormonen op meer plekken in een konijnenlijfje aangemaakt worden (hersenen, schildklier, bijnieren enz. maken ook hormonen aan). Het is dus niet zo dat je met castratie het volledige hormonale gedrag lam legt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor de reactie. Dan kijk ik het idd gewoon even aan. Ze zijm beide vrolijk, eten en bewegen goed en keutelen voldoende en maken totaal geen zieke indruk. Ik denk dat Lexie idd wellicht nog wat hormonen heeft die af en toe opspelen. Gisteren waren ze elkaar bijvoorbeeld gewoon weer aan het wassen en lagen bij elkaar toen ik naar bed ging. Hopelijk is de rust snel weer teruggekeerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Ik wil nog even toevoegen dat hoewel castratie een groot deel van het hormonale gedrag verminderd, hormonen op meer plekken in een konijnenlijfje aangemaakt worden (hersenen, schildklier, bijnieren enz. maken ook hormonen aan). Het is dus niet zo dat je met castratie het volledige hormonale gedrag lam legt.  

Daar weet ik alles van.... Ik word grommend begroet. En ze is wel gewoon gecastreerd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .