Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Deveryna

Herkoppelen twee gecastreerde rammen

Recommended Posts

Hoi,

wij hebben een lastige situatie met ons ‘konijnenkoppel’. We hebben een 6 maanden geleden een jong vrouwtje geadopteerd voor onze gecastreerde ram. De twee werden beste vriendjes. Toen het vrouwtje last kreeg van haar hormonen, heeft ie het mannetje zodanig uitgedaagd en lastig gevallen dat ze uiteindelijk zijn gaan vechten met wel wat schade aan de oren bij beiden. Afspraak gemaakt met da voor sterilisatie en ze apart gezet. Bij de da bleek ons vrouwtje een mannetje te zijn...(de da van de opvang had zich vergist) nu zijn we een vier weken na de castratie terug ah koppelen. Het oudste konijn was enorm agressief naar de jonge ram en probeerde steeds te bijten doorheen de tralies. Op andere momenten ‘flopt’ hij dan weer en liggen ze naast elkaar aan de tralies. We zijn nu een paar dagen later en nu zijn ze zowat onverschillig geworden. Mijn vraag is: hoe moeten we weten wanneer we ze eens kunnen proberen bij elkaar te zetten? Volgens de da kunnen gecastreerde rammen soms heel goed bij elkaar indien het klikt, maar hier is wel wat voorgeschiedenis natuurlijk. Het jongste konijn doet niets, maar het oudste moet het vertrouwen terugkrijgen nu de hormonen bij het jongste weg zijn. Ik weet dat de kans heel klein is dat het lukt, maar ik wil het wel een kans geven voor zomaar een van beiden weg te doen. Hoe gaan we dus verder nu we twee onverschillige konijnen hebben met tralies tussen? (we gaan ze nog wel een week zo houden sowieso).

Graag opbouwend advies,

bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel eerlijk... dit gaat hem niet worden.  (niet het opbouwende advies wat je zocht, dat weet ik). 

Als het klikt kunnen twee gecastreerde rammen inderdaad bij uitzondering  samen. Dan moet er echt een karaktermatch zijn. Maar als ik jouw verhaal zo lees, is dat hier niet het geval. 

Als je een poging wil doen, doe dat dan op neutraal terrein, zie de uitleg over koppelen op neutraal terrein in het artikel over koppelen van konijnen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Blijf er wel echt bij en zorg dat je dikke handschoenen / ovenwanten of iets dergelijks hebt om tussen beiden te komen zonder dat je zelf gewond raakt. Ik vermoed namelijk dat het vrij snel vechten is, ook op neutraal terrein. Als ik het zo lees heb je ze nu ook alleen met gaas gescheiden zitten en is er al frustratie op die manier. De kans is dus behoorlijk groot dat dat "er uit knalt" als je ze samen zet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk advies is ook welkom;). Ja ze hebben net 6 weken apart gezeten, dus ze apart zetten heeft niet veel zin denk ik. Ze zijn momenteel ook niet meer agressief naar elkaar (met het hek weliswaar). Ik ga ze zo nog even laten wennen en samen laten eten ed. Als ik ze samen zet ga ik er eerst een vasthouden denk ik, gwn om de reactie te zien. Ovenhandschoenen zijn idd geen overbodige luxe;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een koppelpoging doet, doe dan één lange koppelpoging. Start niet in de avond maar in de ochtend, zorg dat je de tijd hebt, het liefst 2 dagen (daarom koppelen veel mensen in het weekend). Geen korte sessies. Niet samen en weer uit elkaar. Als je ze samen zet op neutraal terrein en het gaat - het is niet vechten - dan laat je ze dus samen. Ook 's nachts. Vandaar dat het belangrijk is dat je in de ochtend start met de koppeling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met gaas er tussen koppel je niet. Bij konijnen werkt dat ook bijna nooit, juist alleen maar negatief:

uit: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Citaat

Manier 4: Split cage

Bij veel knaagdiersoorten wordt gebruik gemaakt van de split cage methode. Sommige konijnenbaasjes proberen dat ook. Bij deze methode zijn de konijnen gehuisvest in hokken en/of rennen die aan elkaar grenzen. Ze zien elkaar en ruiken elkaar dus al door gaas of tralies heen. Om de zoveel tijd wisselen ze de dieren dan van hok, zodat ze in elkaars geur komen te zitten. Na een bepaalde periode zetten ze de dieren dan samen in één ruimte.

Hoewel dit voor bepaalde knaagdieren wel werkt, zijn konijnen geen knaagdieren maar haasachtigen. Blijkbaar ook in koppelmethodes. Over het algemeen zal deze methode bij konijnen de hormonen flink aanwakkeren en frustratie naar het andere konijn opbouwen. Dat komt dan tot uiting op het moment dat je ze samen zet. Deze methode raden wij niet aan als eerste keuze.

Scheiden met gaas of het wisselen van verblijf wekt bij konijnen vaak frustratie op. Ze zien en ruiken elkaar wel, kunnen hormonaal tegen elkaar doen, territoriums aan elkaar laten grenzen, maar niet bij elkaar om daadwerkelijk een rangorde te bepalen. Als je ze gaat scheiden met gaas komt dat er dan uit op het moment dat je ze echt gaat koppelen en is de kans zeer groot dat ze flink gaan vechten en dan dus niet meer samen kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf geen voorstander van de ‘split cage’ methode, maar wou het toch proberen in dit geval aangezien koppelen in een neutrale ruimte geen optie was (het ene konijn viel het andere direct aan) en ze voordien wel overeen kwamen. De eerste dag probeerde hij continu het andere te bijten doorheen de tralies. Dit stopte ongeveer na twee dagen en ze lagen bij elkaar. Nu hebben we ze net samen gezet en voorlopig alles goed! Fingers crossed! Ik zou dus deze methode niet per definitie afschrijven, maar niet als eerste keuze voor een standaard koppeling.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ze nu niet naar elkaar bijten door de tralies is helaas absoluut geen garantie dat ze niet gaan vechten op het moment dat je ze samen zet op neutraal terrein. 

Ik snap wel dat je het een kans wil geven. Persoonlijk zou ik ze, net als Marjolein, tot de koppelpoging volledig uit elkaars zicht en geur scheiden. Dan gaan ze vrij blanco de koppeling in zodra je ze samen zet op neutraal terrein. 

Op 18-11-2019 at 18:22 zei Deveryna:

Als ik ze samen zet ga ik er eerst een vasthouden denk ik, gwn om de reactie te zien.

Dat zou ik zeker niet doen! Ik snap dat het heel erg spannend is, maar door er 1 vast te houden werk je het juist in de hand dat het mis gaat. Ze zijn dan niet gelijkwaardig en het konijn dat je vast hebt heeft niet de mogelijkheid om weg te rennen, dus zal dan ook eerder geneigd zijn om dan maar aan te vallen. En voor het loslopende konijn is het konijn dat je vasthoudt een makkelijk target. Het is dan dus geen eerlijke koppeling. 

Als je een poging wilt wagen, zet ze dan samen op neutraal terrein. (Het liefst dus nadat ze een elkaar een week of 2 niet gezien hebben). En zorg inderdaad dat je stevige handschoenen aan hebt zodat je in kan grijpen als ze meteen op elkaar afvliegen en door de ruimte rollen als 1 bol konijnen. Dan is het ook meteen klaar en stop je direct. Dan wordt het nooit wat tussen die twee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites