Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Hallo Hoi

Konijnenren inrichten

Recommended Posts

Hallo allemaal, 

Pluisje heeft een ren van 4m2 (2x2) binnen. hierin staan een kartonnen doos waar fanatiek aan geknaagd wordt, een buigbaar ding van hout (weet niet hoe het heet) waar ze lekker onder kan schuilen en waar ze ook lekker aan knaagt, de onderkant van de duna fun hamsterkooi gevuld met houtgeperste kattenbakkorrels en hooi op de bodem (anders eet ze het niet) zit nog wel te denken aan een staande hooiruif (zie afbeelding) maar die neemt zoveel ruimte in beslag dus weet het nog niet zeker. En een voer en Waterbakje. En een balletje van iets stro achtigs waar ze ook lekker aan knabbelt. Wat kan ik er verder nog inzetten. Ik wil wel dat ze genoeg loopruimte over houdt want daar is een grote ren immers voor, maar heb ook het idee dat ze nog schuilplekjes wilt. En iets educatiefs zou ook wel leuk zijn. Ze heeft voernijd dus niet al het eten zal daarin gaan want dan zal ze niet te genieten zijn maar wellicht een gedeelte. Gezien ze te veel eet zal ze dan 20 gram in haar bakje krijgen en 10 gram in het educatieve ding ipv 40 a 50 gram in haar bakje. Alle tips zijn welkom! 

9200000098508845.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een tunnel, die van mij zijn daar helemaal gek op. Tip: Action verkoopt kattentunnels voor maat 1 of 2 euro. Die zijn wel van plastic, dus let goed op dat ze het niet op eet. Dozen en huisjes zijn ook favoriet, helemaal als ze er op kunnen zitten. Die van mij willen altijd persé samen op het dak liggen in plaats van er in.😅

Verder een voerballetje zoals deze hieronder, daar kun je kleine brokjes in doen en dan moet ze er mee rollen om het er uit te krijgen.

390980.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een fotootje van je ren? voor de beeldvorming.

En begrijp ik nu goed dat je een nieuwe ren voor Pluisje hebt? Want eerst had je toch een veel kleinere?

In de ren van mijn nijnen staat:

- een graafbak (dichte kattenbak met zand)

- een houten schuilhuisje 

- een wilgen tunnel (zo’n buigbaar bruggetje)

- een palet op pootjes (spring en zit mogelijkheden zonder dat dit ten koste gaat van de ren-ruimte)

- telefoonboek (let op dat ze het papier niet echt op eten!)

- uiterwaard wc-bakken, voer- en drinkbakjes en asorti knaag en gooi speeltjes

verder heb ik nog een Ikea poppenbedje maar die staat er niet in omdat er op geplast werd door de nieuwe aanwinst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De afbeelding is de ren zonder het wilgenbruggetje, de kartonnen doos en het voer en Waterbakje. Maar een telefoonboek hebben we helaas niet meer Pluisje springt wel graag op dingen dus ga zoiets er dus ook zeker in zetten. En die graafbak is ook een leuk idee! Welk zand doe je erin? 

IMG-20191116-WA0000.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Marjoleink:

Gewoon speelzand. Of als dat teveel rommel geeft Puik Sizzle, dat zijn sliertjes karton.

Puik sizzle eet ze op en vind ze verder niet zo interresant. Zal binnenkort even op zoek gaan naar zo'n afgesloten kattenbak waar het luikje uitkan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is een mooie ruimte, daar is wel wat leuks van te maken. Let wel op dat je opstapjes in de hoek zet anders springt Pluisje zo de ren uit.

Ik heb er inderdaad speelzand in.

Maar je kunt ook propjes papier zelf maken (er zitten altijd hele mooie stukken verpakkingsmateriaal bij m’n bestellingen van de bunnybunch winkel 😉). Bij papier wel altijd op letten dat ze het niet echt op gaan eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jamesthebunnybutler:

Even tussendoor, geen advies, maar ik vind dat je al goed bezig bent! De ruimte ziet er mooi uit voor Pluis :). 

Nu hopen dat je haar leker aan een maatje kan koppelen, dan zal je echt veel meer plezier van haar hebben!

Dat maatje gaat hem niet worden... Het word er hier thuis ook niet gezelliger op. Of Pluisje gaat met een vriendje naar buiten, of ze blijft alleen en dan komt er een hond. Mijn moeder word ook boos van deze ren gezien Pluis altijd maar in een hoekje zit. Ik hoop dat de ren wel mag blijven staan... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kleine balletje hebben ze is een keer helemaal stuk gesmeten, omdat ze het zo leuk vonden, haha, heb toen nieuwe gekocht 🙂

De grote bal is hun voetbal, mag alleen in de ren gebruikt worden anders neemt het teveel ruimte in.

De takken zijn wilgentakken. Vinden ze heerlijk om aan te knagen. Ik heb eerst opgezocht of ze het wel mogen hebben. Ze mogen het alleen als ze ingeent zijn! Je kan die takken kopen maar het best kan je ze zelf snoeien.

E7FEAABF-5EAF-444E-9670-A4C25CDEAAAE.jpeg

04E26399-9CF6-45D2-B006-B872D8F1DF98.jpeg

FD031E71-0A84-4C6F-9868-C5CC19DCBAAB.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n klein balletje heb ik ook gehad. Ze zat er echt naar te kijken van wat moet ik hier mee. Pluis is tegen alles ingeënt waartegen een konijn ingeënt kan worden volgens mij en verder vind ze ballen niet zo leuk. Ze heeft nogal terretoriumdrift dus ze gooit vooral met dingen omdat ze het niet in haar territorium wilt hebben. Heb ook een gat in mijn voet. Ik gaf haar een rollini aan vitacraft toen ik in de ren srond

Maar dat ding kwam er niet binnen 3 seconden uit. Dus toen hing ze grommen in mijn voet... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten inenten hoop ik dan toch?

Er zijn 2 vaccinaties: een tegen myxomatose en RHD/VHS en een tegen RHD2. Afhankelijk van de werkzame stof zijn ze een half jaar tot een jaar geldig. Meeste dierenartsen sturen een oproep als het tijd is voor de volgende vaccinatie en gezondheidscheck. Een konijn dat ziek is, mag niet gevaccineerd worden, vandaar dat de controle wel belangrijk is.

Voor meer informatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hildebrand en Poek:

Omdat er myxomatose (ik weet niet hoe je het schrijft) op kan zitten en dan worden ze ziek

Myxomatose word door stekende en bijtende insecten versprijd, voornamelijk door muggen en vlooien. De kans dat ze dat via knaaghout krijgen is dus niet enorm groot, of er moet net een mug/vlo/teek op zitten die het bij zich heeft.  Of je moet takken van de grond rapen waar wilde konijnen over geplast hebben, maar dat is nou niet heel aannemelijk.  In Europa is het vooral de vlo die myxomatose overbrengt (hoewel de meeste mensen denken dat de mug dat zou zijn). 

VHS/RHD is meer kans op via knaaghout, dat kan via urine / uitwerpselen / water en via schoenen, kleding, handen enz. overgedragen worden (en ook door stekende/bijtende insecten).

Maar de ziektes kun je ook dus ook gewoon aan je schoenen en kleding meenemen als je buiten bent geweest, dus het is niet specifiek een probleem met knaaghout. Het is altijd verstandig te zorgen dat de vaccinaties op orde zijn. 

Bij knaaghout moet je over het algemeen meer op letten dat er geen vogelpoep op zit (wormbesmettingen). En dat het onbespoten is (zeker bij fruitbomen!) 

Hier staat verder veel info over de soorten en hoe je het handig kan bewaren enz: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/knaaghout-voor-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-11-2019 at 17:18 zei Hallo Hoi:

De afbeelding is de ren zonder het wilgenbruggetje, de kartonnen doos en het voer en Waterbakje. Maar een telefoonboek hebben we helaas niet meer Pluisje springt wel graag op dingen dus ga zoiets er dus ook zeker in zetten. En die graafbak is ook een leuk idee! Welk zand doe je erin? 

IMG-20191116-WA0000.jpeg

Ff een vraagje, waar koop je die 'hekjes'? 🙃

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .