Spring naar bijdragen
Snoewoesje

bodembedekking

Recommended Posts

Er zijn hier zoveel berichten dat ik niet direct tegen kom wat ik precies zoek.

Ik vroeg me af wat voor bodenbedekking je kan gebruiken in het toilethoekje?

In boeken zag ik dat het niks te fijn mocht zijn of dat het niet mag blijven plakken aan de pootjes. Ook klontvormig mag niet, dus kattenzand is buitengesloten dan?

Maar toch las ik al dat iemand zand gebruikte.

nu leg ik er voorlopig nog houtvezel tot ik weet wat echt mag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klontvormend kattengrind is inderdaad geen goed idee, als ze daar iets van eten dan geeft dat grote problemen in hun buik.

Houtvezel wordt ook vaak afgeraden, omdat het erg stoffig is en kan leiden tot ademhalingsproblemen.

Houtkorrels (ook een soort kattenbak vulling) zijn een goede optie, best goedkoop en overal te verkrijgen.  Maar let wel op dat ze er niet te veel van eten, het moet er niet voor zorgen dat ze minder hooi of (groen)voer eten. 

Zelf gebruik ik op het moment hennepvezel en dat bevalt me prima, maar je kunt het wel alleen in dierenspeciaalzaken vinden. 

Geperste papierkorrels (van het merk back2nature) zijn hier op het forum ook erg populair, maar ze zijn wel wat duurder dan de andere opties.

Verder staat hier ook nog veel info: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/bodembedekking-voor-konijnen/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn eet de kattenbakkorrels ook op maar daar krijgen ze niks van. Je kan ook beukensnippers gebruiken maar die absorberen niet zo goed. 

Dus: 

Kattenbakkorrels van geperst hout (natuurlijk) 

Back 2 nature bedding 

Beukensnippers. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Mijn konijn eet de kattenbakkorrels ook op maar daar krijgen ze niks van. Je kan ook beukensnippers gebruiken maar die absorberen niet zo goed. 

Dus: 

Kattenbakkorrels van geperst hout (natuurlijk) 

Back 2 nature bedding 

Beukensnippers. 

Of hennepvezel 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook fan van houtkorrels. Houden geur langer tegen dan Back 2 Nature vind ik, maar Back 2 Nature was ook fijn omdat dat geen stof /zand wordt zoals houtkorrels.

Er bestaan ook maïs based korrels. Ben altijd wel benieuwd of dat wat is maar heb nog niet durven proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kattenbakvulling kleikorrels of het nou klontvormend of niet is, is giftig voor konijnen. Dat mag je dus niet gebruiken.

De enige kattenbakvulling die voor konijnen kan, zijn de geperste houtkorrels. 

Voor konijnen worden de back 2 nature papierkorrels ook veel gebruikt. 

De houtvezels die je gebruikt zijn niet goed voor de luchtwegen, dus ook niet aan te raden. 

Maar er zijn heel wat soorten die mogen: hennepvezel, katoenbedding, houtkorrels, beukensnippers en papierbedding / geperste papierkorrels. De ene soort absorbeert wat beter dan de andere soort, maar ik merk dat het vaak ook wel van de persoonlijke voorkeur afhangt. 

De maiskorrels die hierboven genoemd worden (corbo) zijn niet prettig voor konijnen omdat die heel los zijn en overal belanden behalve waar je ze wil hebben en omdat er van gegeten word. Voor vogels vind ik het wel een fijne bodembedekking, beter dan dat irritante zand wat ze daar standaard voor hebben. Maar voor konijnen vind ik dat niets. 

Wat extra leesvoer over dit onderwerp:

Informatie over de verschillende soorten bodembedekking die er zijn:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/bodembedekking-voor-konijnen/

Informatie over zindelijkheid:
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic is al iets ouder, maar ik ga het toch even gebruiken om jullie nog iets te vragen (vind het zonde om weer een heel nieuw topic te openen). Voor mijn binnenkoppel gebruik ik een onderbak van een traliekooi als toilet. Eerst vulde ik deze met back2nature, maar gexien de kosten met vier konijnen ben ik overgestapt op hennepvezel. Buiten werkt dat helemaal super, maar binnen merk ik dat het sneller en heftiger gaat ruiken dan met back2nature. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat mijn voedster een behoorlijke graver is. Toen ze gecastreerd werd heb ik haar een klein en laag toiletje gegeven, maar omdat zij wat groter is plast zij daar vaak nest naast of net achter. Beetje jammer dus en dat werkt dus niet (dat zou ik elke dag verschonen waardoor het ook niet gaat stinken). Is het een idee om hennepvezel in de onderbak te doen en dan een of twee losse toiletjes met andere vulling erin te zetten, zodat ze daar zo veel mogelijk op plassen en de bak minder snel gaat stinken? Of verwachten jullie dat dit niet gaat werken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat kan hoor, soms werkt dat, als ze bijv. in de hoeken van de bak plassen.

Anders is de houtkorrel kattenbakvulling misschien ook nog een alternatief? Ook iets zwaarder, blijft daardoor beter liggen, maar absorbeert wel beter geurtjes dan hennepvezel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo heel oud is dit topic trouwens ook niet hoor, tot een jaar terug vind ik het prima dat je in topics reageert (behalve bij gezondheid), maar voor algemene onderwerpen zoals bodembedekking, kan dat prima 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Evee:

Dat kan hoor, soms werkt dat, als ze bijv. in de hoeken van de bak plassen.

Anders is de houtkorrel kattenbakvulling misschien ook nog een alternatief? Ook iets zwaarder, blijft daardoor beter liggen, maar absorbeert wel beter geurtjes dan hennepvezel.

Houtvezel is idd ook een goede. En voordeel dat het in de groene bak mag... Eerst eens even proberen of dat met een toilet in toilet werkt en anders ga ik kijken hoe het gaat als ik de hele bak ermee vul. Ben benieuwd! Het is wel wat harder voor de voetjes, maar ze hebben tot nu toe nog geen last van zere hakjes of iets, dus zou prima moeten zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Houtkorrel he? Geen houtvezel. Houtvezel is "zaagsel". Houtkorrel is kattenbakvulling, geperste houtkorrels.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Evee:

Houtkorrel he? Geen houtvezel. Houtvezel is "zaagsel". Houtkorrel is kattenbakvulling, geperste houtkorrels.

Koekkoek, ik bedoel houtkorrel natuurlijk. Ik dacht aan hennepvezel en maakte er daardoor houtvezel van😅

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb al jaren houtkorrels in het toilet, ik leg er ook geen zachte laag overheen. Nog nooit iets aan de pootjes gehad. Betsy ligt zelfs vaak in de wc, ze vindt het fijn blijkbaar 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb houtkorrels ook eerst geprobeerd (leek me handig om voor de kat en konijnen hetzelfde te gebruiken), maar Artemis at er vrij veel van, dus ben overgestapt op hennepvezel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites