Ga naar inhoud

Gaat mijn konijn dood?


konijnzwitty

Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem, want ik heb 2 konijnen. Ze zitten in een best groot hok met ren. Maar het probleem is een konijn zit heel erg stil in een hoekje met haar ogen dicht. Ook wilt ze niet meer eten alleen appel. Ze is nu ongeveer 5 of 6 jaar. Voor de rest verschonen wij het hok elke week 1 keer. 

Ze heeft ook al heel haar leven bij één oog dat er af en toe wit spul uitkomt. We hebben het konijn uit een asiel en ze mevrouw die daar werkte zei dat dat geen kwaad kon. Ook heeft ze heel lang af en toe z'n 20 keer achter elkaar lopen niezen,(dit is nu volgens mij over) de dierenarts  had voor het niezen antibiotica gegeven. Dit had helaas niks geholpen.

Naar mijn idee ademt ze ook lastig, want voorheen was ze tijdens het eten wat moeilijker aan het ademen. Ook zit ze nu in het hoekje kleine schokbewegingen te maken (ze gaat een soort van op en neer maar op een rare  manier) dit deed ze eerder al, maar dan in een hele lichte vorm. Ik heb het idee dat ze dat doet omdat ze moeilijk kan ademen maar ik weet dat niet zeker.

Voorheen kwam ze konijn altijd vrolijk naar me toe gehuppeld, nu blijft ze stil in het hoekje zitten met haar ogen dicht. Dit doet ze sinds ongeveer 1 dag geleden, maar toen at ze nog een paar kleine hapjes. Maar ik zie dat het met het uur slechter gaat.  Het grootste probleem is dat het nu zondag is en dat we dus moeten wachten tot morgen want dan is de dierenarts pas open. 

 

Heeft iemand misschien tips? Heeft het niezen en het oogje met dit rare gedrag te maken En gaat ze misschien dood? 

 

ps: Het andere konijn heeft nergens last van, maar die was een half  jaar geleden ziek geweest en die is uit zichzelf weer hersteld. Maar die lijkt nu kerngezond. Ook is het andere konijn een man en het zieke konijn een vrouw. 

Ook kan ik haar botten voelen en reageert ze niet als ik aan kom lopen.

 

ik hoop dat jullie misschien dit ook wel is hebben gezien, of dat iemand tips heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou meteen naar een dierenarts gaan die wel konijnkundig is. Doorsturen kost alleen maar extra tijd.

 

Er is altijd een dierenarts met weekend dienst. Op het antwoordapparaat van je eigen dierenarts moet een verwijzing staan naar de spoeddienst.

 

Dit klinkt echt niet goed, dit kan niet wachten! Voor de volgende keer: een konijn dat niet eet moet onmiddellijk naar de dierenarts. Omdat konijnen prooidieren zijn, zullen ze niet snel laten zien dat ze ziek zijn. Maar als ze 24 uur niet eten, vallen de darmen stil en is het einde verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vanavond naar de dierenarts. 

Gisteren heeft ze wat blaadjes gegeten en wat paardebloem bladeren, nog niks van haar eten. Vandaag gaat het wel wat minder met eten, ze wilt zelf geen stukje appel eten, maar ik ga haar zo weer paardebloembladeren geven, dat is het enige dat ze eet. Ze huppelde daarnet wel weer door de ren, maar misschien laat ze ook niks blijken dat ze ziek is. 

 

Wat ze wel sinds 2 dagen terug heeft is doordat ze weinig heeft gegeten hangt er een stuk vel aan de onderkant van haar lichaam te bungelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze nog paardenbloem blaadjes eet kan haar redding zijn, dan blijven de darmen in beweging (als de darmen 24 uur stil liggen kan je konijn hieraan overlijden).

Maar slecht eten (en ook de passiviteit die je eerder beschreef) is echt een heel duidelijk signaal van een konijn dat ze ziek is en snel door een dierenarts gezien moet worden. Ik hoop echt voor je dat vanavond op tijd is.. ik zou niet zo lang wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu?

 

Ik hoop ook maar dat vanavond naar de dierenarts gaan nog op tijd is. Zelf had ik er toch meer op aangedrongen dat ik eerder terecht zou kunnen dan dat. Er zijn altijd dierenartsen die weekend dienst hebben, daar kun je gewoon een afspraak maken als je een ziek dier hebt. Beterschap in ieder geval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn zondag avond naar de dierenarts geweest, we hebben haar helaas daar laten inslapen. We waren 2 maanden daarvoor er ook al geweest omdat ze aan het niezen was, toen hadden ze niks gevonden. Nu kwam ze weer en was ze 300 gram afgevallen, ook had een 2 bobbels, waarschijnlijk zat er een tumor in haar eierstokken, waardoor die haar longen verdrukten. De dierenarts zei wel dat als we eerder waren geweest dat ze het waarschijnlijk ook niet hadden kunnen oplossen, tenzij ze een hele operatie, en onderzoek werd gedaan, maar ze was al zo oud, en misschien hielp dat wel niet. We hebben haar ook daar gelaten. 

 

Ik heb nu alleen een konijn dat alleen in het hok zit (dit heeft hij overgens al een keer eerder meegemaakt), maar die zit er heel zielig bij. Iemand een idee wat we daarmee moeten doen. Want het word ook koud en om nou zielig in dat hokje (buiten) te laten zitten. We willen eigenlijk stoppen met konijnen nemen. 

Iemand nog een idee?

 

ps. bedankt voor alle reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar voor je, veel sterkte! Jullie hebben denk ik een goed besluit genomen.

Ik kan me voorstellen dat je niet goed weet wat je nu met het overgebleven konijn moet doen, als je met konijnen wil stoppen. Eigenlijk zijn er twee opties: herkoppelen aan een voedster (maar dan verwacht ik dat je nog even aan konijnen 'vast' zit) of besluiten om de ram naar een opvang brengen, zodat hij een nieuw huisje kan krijgen en een maatje. Ik weet niet of dat is wat je wil hoor, maar het zou een optie voor je kunnen zijn als je zou willen stoppen met het houden van konijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte met je verlies!

Bij de meeste opvangen moet je een konijn terugbrengen als het alleen overblijft of als je er niet meer voor kunt zorgen. Dus het zou een optie kunnen zijn om je ram opnieuw te koppelen, en als hij zou komen te overlijden de nieuwe voedster terugbrengen naar de opvang. Met uiteraard het risico dat je dan aan haar gehecht bent en haar wilt houden.

Alleen buiten laten vind ik niet echt een optie. Hoe oud is je ram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei konijnzwitty:

bedankt voor de reacties, de ram is ongeveer 6 jaar oud, maar we hebben hem al 6 jaar, dus terugbrengen is niet echt een optie. We hadden het vorige (net overleden) konijn gekocht omdat er daarvoor een was overleden en anders zou de ram alleen zitten. Dus dat hebben al een keer gedaan. 

6 jaar is nog niet zo oud... Ik zou wel voor een nieuw maatje gaan óf hem afstaan aan een opvang zodat hij door iemand anders geadopteerd kan worden als maatje voor een ander konijn. 

 

Sterkte met je verlies ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .