Ga naar inhoud

Castratie buitenkonijn met zus


Mayte

Aanbevolen berichten

Hoi konijnenkenners!

 

Sinds 4 weken zijn wij de gelukkige eigenaars van een leuke broer en zus konijn. Ze zijn inmiddels 12 weken oud en zitten nog bij elkaar. Dat gaat prima, en ze tonen nog geen interesse in elkaar die ik vertaal als 'klaar om voort te planten'. Broer wordt a.s. dinsdag gecastreerd. Nu is het advies om hem dan even binnen te houden omdat hij zich na de operatie nog niet goed warm kan houden. Snap ik en we hebben een binnenhok kunnen lenen. Mijn zorg is alleen: hoe lang kan dat bij een buitenkonijn zonder dat hij zijn wintervacht verliest? We willen hem even op een zolderkamer zetten, ik schat dat het daar zo'n 17 graden is. Is dat warm genoeg of te warm of te koud? En hoeveel tijd mag ertussen zitten dat hij zijn zusje niet ziet zonder dat er een serieuze koppeling moet plaatsvinden? Eigenlijk wil ik dus graag weten: hoe weet ik wanneer mijn konijn weer veilig naar buiten kan in deze temperaturen na een castratie. Daarnaast mochten ze volgens de DA-assistente na de castratie 8 weken niet samen, maar volgens mij is dat op deze leeftijd nog niet zo (en is 8 weken sowieso wel heel lang)?

 

Hoor heel graag jullie ideeën en ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Helaas kan het binnen een seconde gebeurd zijn en zijn veel konijnen met tien weken echt al vruchtbaar. Ik adviseer je om ze zo snel mogelijk uit elkaar te halen voordat je met een nestje zit (als het niet al te laat is..) Je ziet niet perse aan konijnen dat ze klaar zijn om voort te planten namelijk, dit gebeurt gewoon en je kan er niet altijd bovenop zitten. 

 

Je ram zal na castratie even binnen in de gaten gehouden moeten worden, of hij eet drinkt en keutelt. Mijn ervaring is dat een ram snel opknapt en waarschijnlijk binnen twee dagen weer naar buiten zou kunnen maar dat verschilt per konijn. Het is handig dat je een onverwarmde kamer hebt inderdaad, dan is het temperatuurverschil niet al te groot.

 

Omdat het een pril koppel is wat nog niet super lang samen is, raad ik aan om ze gewoon twee weken uit elkaar te houden en dan opnieuw koppelen in een neutrale ruimte. Hoe heb je dat voor het eerst aangepakt met koppelen en hoe ging dat? Wellicht hebben andere mensen hier andere ervaringen mee, ik zelf niet. 

 

Het advies voor samen zetten na castratie is twee weken als ik het goed heb en geen acht, gelukkig! 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/ ik zou deze link even doorlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze  mogen inderdaad na 2 weken weer samen.

Ik heb wel een beetje twijfels over de konijnkundigheid van je dierenarts, als ze dit al niet goed weten. Mocht je overwegen om een andere te zoeken, dan vind je hier een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de info! De link met info heb ik inderdaad gelezen. Daar las ik ook over de vroegcastratie, waarbij de ram direct na de castratie weer bij de voedster terug kan, zodra hij voldoende hersteld is. Ze zijn hun hele (prille) leven al bij elkaar (broer en zus uit hetzelfde nest), dus er is geen actieve koppeling geweest. Ik had gehoopt dat dit op deze manier ook niet nodig zou zijn, maar jullie adviseren dus om ze toch wel uit elkaar te halen? Een nestje is natuurlijk niet de bedoeling.

 

Toen ik de afspraak maakte had ik een assistente aan de lijn die volgens mij idd niet heel konijnkundig was, de keer daarvoor sprak ik een andere assistente, daar had ik een beter gevoel bij. Dierenarts zelf heb ik nog niet gesproken, staat niet op de lijst op deze site maar wel op de lijst van konijnen.nl, dus daar vertrouw ik maar op 😉  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies wat je bedoelt met vroegcastratie. Een ram is vruchtbaar zodra zijn ballen ingedaald zijn, dat kan al vanaf 10 weken gebeuren. Daarom is het belangrijk om ze meteen uit elkaar te halen, om te voorkomen dat je over 5 weken ineens heel veel konijnen hebt . Na de castratie zijn ze nog 2 weken vruchtbaar, dus zou ik ze daarna pas weer bij elkaar zetten.

Na 2 weken zijn ze weer (deels) vreemden voor elkaar, plus dat de voedster het verblijf dan waarschijnlijk als haar terrein ziet. Daarom zou ik ze eerst bij elkaar zetten op neutraal terrein, en ze pas als dat goed gaat terugzetten in hun (schoongemaakte) verblijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Ik heb maar 1 konijn dus ik heb geen recht van spreken, maar is het niet zo dat je beter geen 2 konijnen uit hetzelfde nest kan nemen? Aangezien dat uiteindelijk toch niet altijd goed gaat? 

Konijnen kennen geen familieverbanden, dus er is geen garantie dat broers en zussen samen goed blijft gaan. De kans dat het fout gaat is echter ook niet groter dan bij twee willekeurige konijnen die op jonge leeftijd zijn gekoppeld. In allebei de situaties loop je een risico dat ze elkaar niet meer leuk vinden als ze volwassen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Ik weet niet precies wat je bedoelt met vroegcastratie. Een ram is vruchtbaar zodra zijn ballen ingedaald zijn, dat kan al vanaf 10 weken gebeuren. Daarom is het belangrijk om ze meteen uit elkaar te halen, om te voorkomen dat je over 5 weken ineens heel veel konijnen hebt . Na de castratie zijn ze nog 2 weken vruchtbaar, dus zou ik ze daarna pas weer bij elkaar zetten.

Na 2 weken zijn ze weer (deels) vreemden voor elkaar, plus dat de voedster het verblijf dan waarschijnlijk als haar terrein ziet. Daarom zou ik ze eerst bij elkaar zetten op neutraal terrein, en ze pas als dat goed gaat terugzetten in hun (schoongemaakte) verblijf.

Zou je het vrouwtje niet tijdelijk ergens anders neer kunnen zetten zodat dit niet gebeurt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Zou je het vrouwtje niet tijdelijk ergens anders neer kunnen zetten zodat dit niet gebeurt? 

Dan nog steeds zul je ze moeten 'herkoppelen'. Al helemaal omdat ze tijdens hun puberteit het karakter gaan ontwikkelen, dus daarna is pas te bepalen of een koppel goed blijft gaan of niet. Jong samen kan goed gaan als je mazzel hebt, maar gaat net zo vaak fout na de puberteit. Blijken ze elkaar helemaal niet meer zo leuk te vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat is wel een goede tip! Dan kan ik het vrouwtje even uit de grote ren houden (ze hebben een hok met kleine ren eraan vast van 120x120, en daaraan vast nog een grote ren), zodat ze daarna in de grote ren weer bij elkaar gezet kunnen worden. 

 

De info over vroegcastratie rond 12 weken komt van deze site. Daar staat ook expliciet dat ze dan weer snel bij elkaar kunnen omdat de voedster dan nog niet vruchtbaar is. Na nog wat meer zoeken lees ik dat dat heel af en toe toch voorkomt, en dat dit geen 100% veilige optie is. 

 

image.png.356b0e6bfa05a202fc1923cac33c42a9.pngimage.png.7183b013f6cf2a9bf38e92d7dfd27186.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 12 weken oud zijn de konijnen vruchtbaar. Je had ze dus nu al uit elkaar moeten halen, er is dus zelfs al kans op zwangerschap.  Ik zou ze dus vandaag nog uit elkaar halen om een "tienerzwangerschap" te voorkomen. Ze zijn veel te jong daarvoor, daarbij ook nog eens broer en zus, dus flink inteelt. Echt uit elkaar halen, direct.

 

De verdere info die je vraagt is eigenlijk allemaal in dit artikel te vinden: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Mbt de wintervacht staat in de laatste alinea van het artikel.

 

Hoe langer tussen zit? Dat ligt er aan. Zet ze  in ieder geval nu apart, ivm mogelijke bevruchting. Dan is het even de vraag wanneer de balletjes indalen / ingedaald zijn, wanneer dus de afspraak voor castratie is. En dan apart houden tot ruim na de castratie, pas in de derde week na castratie kun je gaan koppelen, de eerste 14 dagen is de ram nog vruchtbaar.  Het is het best om ze die periode ook echt helemaal uit elkaar te houden, zodat ze geen negatieve ervaringen opdoen met elkaar en je niet per ongeluk toch met een zwangerschap komt te zitten. 

 

Als de castratie geweest is, en de wachtperiode voorbij is kun je dus in de 3e week na de castratie koppelen. Dat doe je wel als echte koppelpoging op neutraal terrein. Bij jonge konijntjes gaat dat meestal nog wel vrij goed, weet alleen wel dat er totaal geen garantie is dat als ze gaan puberen en opgroeien, ze elkaar nog steeds lief vinden. Dat is het risico van starten met jonge konijnen. Zorg dus ook dat je nu al nadenkt over een plan B als ze het komende jaar / 1,5 jaar alsnog uit elkaar vallen omdat de karakters niet matchen. 

 

Ik heb het stukje over vroegcastratie aangepast, ik denk dat het er nu wat beter uitgelegd staat. Eigenlijk zijn er tegenwoordig heel erg veel dierenartsen die met de leeftijd van 12-16 weken castreren, dus de leeftijd van een half jaar is niet meer zo van deze tijd. Vroegcastratie is tegenwoordig dus meer "normale castratie" geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nichtje heeft 2 vrouwtjes. Ze zijn steeds schijnzwanger en rijden op elkaar. Ook op elkaars hoofd. Ik vind het zielig om te zien. Maar zij zegt steeds: 'ze komen uit hetzelfde nest en dat gaat altijd goed' ook gaan ze naar alles en iedereen Grommen, en komt er regelmatig een wild konijn buurten. Ik heb ook wel eens gezegd, zijn ze niet echt zwanger? En dan zeggen ze nee er zit toch een ren tussen. Daar kan ik mij zo aan irriteren. En dan gaat ze over mijn konijn zitten zeuren... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor de info, duidelijk! Ze zijn vandaag exact 12 weken. Nu alleen even bedenken hoe we dat praktisch kunnen gaan doen... 🙂  't is een erg leuk duo, dus hopelijk blijft dat goed gaan! We hadden wel bewust een ram en een voedster gekozen omdat dat de grootste kans van slagen zou hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook de best keus met de meeste kans maar het blijft een Kwestie van karakters*. Dat zul je helaas pas tzt merken, mocht het niet klikken moet je dan maatregelen nemen maar voorlopig eerst castreren en herkoppelen. Ik hoop voor je dat ze elkaar wel leuk vinden!

 

*Net als mensen accepteert een konijnen dame njet zomaar elke man in haar huis 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .