Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Hallo Hoi

Zoveel mogelijk argumenten voor een 2e konijn

Recommended Posts

Ik denk dat we je in je andere topics voldoende argumenten hebben gegeven. Kijk even bij de goedbedoelde adviezen waar je niet op zat te wachten. Ik ga hier in elk geval verder geen tijd in steken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn was behoorlijk bang toen ik haar net had, van elk geluidje schrok ze en ze vond mij ook best eng. Ik was alleen interessant als ik haar eten bracht, verder verschool ze zich veel in het nachthok. 

Hetzelfde gold voor de ram die ik later uit de opvang haalde. Daar was hij erg rustig, en bewoog weinig. Vaak zat hij maar de hele dag in een hoekje in zijn ren. Hij at ook heel slecht, alleen als ze zijn ren even openzetten en hem wat bij de andere konijnen lieten snuffelen, dan at hij zijn bakje leeg.

Toen ze samen bij ons waren, merkte ik het eerst de verbetering aan mijn voedster, ze werd levendiger en was vaak lekker actief in de ren aan het rondhuppen. De ram was eerst terughoudender, zeker ook naar mij toe, maar ook dat was na een paar weken samen helemaal over. Nu komen ze om aandacht vragen (en eten natuurlijk) als ik in de ren kom, en kan ik ze rustig een tijdje zitten aaien. 

Ook eet mijn ram een stuk beter, hij wilde eerst niets van groente weten, at alleen brokken en hooi, maar intussen heeft zijn vriendinnetje hem al appel en wortel leren eten.

Als je geen konijnenkenner bent, is het vaak lastig te zien dat je konijn ongelukkig is (als ze eten en gezond zijn denken mensen vaak dat het wel goed zit). Daarom zitten er ook zo veel konijnen nog alleen in een hokje van 1 m2. Maar als ze eenmaal gekoppeld zijn aan een partner en voldoende ruimte hebben samen, dan zul je echt het verschil merken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij staat alle informatie hierover op de website. Bijvoorbeeld hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/konijn-samen-alleen/

Hopelijk lukt het hiermee je ouders te overtuigen en pluisje het geluk van een maatje te geven.

Let wel dat ze voldoende ruimte moeten hebben om samen gelukkig te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil er wel een kleine waarschuwing bij zetten: het koppelproces van konijnen is vrij lastig. Absoluut geen reden om het niet te doen, maar het moet wel goed gebeuren, anders zit je straks met twee ongelukkige konijnen. 

Konijnen kiezen hun partner echt op karakter, dus zomaar twee willekeurige konijnen bij elkaar zetten geeft geen garantie dat je een leuk koppel krijgt uiteindelijk. 

Het makkelijkste is om naar een opvang te gaan, daar kennen ze de karakters van hun konijnen en kunnen ze je helpen om potentiële partners te kiezen. Zij kunnen dan ook het koppelen overnemen. Soms kan het er hard aan toe gaan als het geen match is, en zij hebben de ervaring om dat goed op te lossen. Zo weet je ook dat het konijn dat je uiteindelijk mee naar huis neemt, echt een goede match is en de rangorde al deels bepaald is.

Verder spelen hormonen en territorium ook nog een rol, vandaar dat er vaak een koppel gemaakt wordt van een gecastreerde ram met een voedster en wordt er gekoppeld op neutraal terrein.

Als je het koppelen aan de opvang overlaat, let er dan wel op dat je ook thuis het hok goed schoonmaakt, zodat het niet meer gezien wordt als het territorium van jouw eerste konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

En zoals @Rifca hierboven beschrijft, zorg wel dat ze samen uiteindelijk genoeg ruimte hebben, vaak wordt er gezegd 1m2 vaste leefruimte per konijn maar meer is eigenlijk wel beter. Zo voorkom je dat je alle stappen maakt voor een goed koppel, maar dat ze uiteindelijk alsnog gaan vechten, gewoon omdat ze niet genoeg leefruimte hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil Pluisje laten koppelen bij k'nijn en Co. Ze heeft een ren van 4 m2 maar ze gaat in de zomer naar buiten. We hebben alleen wel klimop in de tuin dus ze zal niet los kunnen lopen maar daar kunnen we ook wel een grote ren neerzetten. Ik denk ongeveer 7 m2. Ze is gecastreerd maar nog steeds een pittige tante dus was sowieso niet van plan het zelf te doen. Pluisje is niet gezond dus mijn ouders denken ook dat we dan bezig blijven, dan is Pluis over een half jaar dood en dan zijn we gehecht aan de andere en dan kunnen we die niet terugbrengen dus dan gaan we daar weer een maatje voor zoeken en zo door. Ik heb vloerbedekking dus schoonmaken zal moeilijk worden. Maar ik had ergens al de tip gekregen om de vloerbedekking in te spuiten met tapijt reiniger of iig een geurtje wat ze niet kent. Pluisje valt mij al grommen aan als ik in de ren zit om haar toiletbak te verschonen of haar voer bij te vullen, ik ebn niet bang voor haar maar vind het wel lastig. Dus of ze het thuis ook nog goed kunnen vinden weet ik niet, we hebben thuis ook geen ruimte waar Pluisje nog niet is geweest. Dus ik ga het proberen ik zal de website ook nog even doorlezen. Maar ik denk dat als je dit leest dat je dan wel snapt dat iemand zonder verstand van konijnen denkt laat maar zitten. Ook vinden mijn ouders het onzin dat bijna mijn hele kamer naar Pluisje gaat omdat ze toch alleen maar in een hoekje zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Evee:

In dit artikel staan verschillende argumenten waarom konijnen samen horen te leven:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijn-samen-alleen/

Die had @Rifcaook al gestuurd☺️ ik heb het gelezen. Mijn ouders overtuigen zal lastig worden maar heb aan mijn moeder gevraagd of ze het met Suzanna (daar is ze nu mee aan het shoppen, en die hebben zelf ook een alleen konijn gehad, een Vlaamse reus in een kooi van 100 bij 50 Bij 80) even door wilt lezen en dan kijken wat ze ervan vinden. Weet dat ik het heel graag wil, maar als ik mijn ouders niet kan overhalen houdt het op. Die hond is immers heel belangrijk voor mij en hoeveel pijn het ook doet moet ik die hond dan voor Pluis laten gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap eerlijk niet hoe je kan zeggen aan een dier gehecht te zijn maar het dan niet de zorg geeft die het nodig heeft. Of de consequentie accepteert als je die zorg niet wil of kan geven en het diertje se kans geeft deze zorg elders wel te krijgen (lees konijn naar de opvangen brengen)

Een dier juiste zorg onthouden omdat je “er aan gehecht bent” is ronduit egoïstisch en harteloos 😢

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Rifca:

Ik snap eerlijk niet hoe je kan zeggen aan een dier gehecht te zijn maar het dan niet de zorg geeft die het nodig heeft. Of de consequentie accepteert als je die zorg niet wil of kan geven en het diertje se kans geeft deze zorg elders wel te krijgen (lees konijn naar de opvangen brengen)

Een dier juiste zorg onthouden omdat je “er aan gehecht bent” is ronduit egoïstisch en harteloos 😢

Ik zou ook willen dat ik het kon veranderen... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Deeskuh88:

Dat kun je ook, door te zeggen dat je het beste voor haar wilt en dan een ander baasje voor haar zoeken, al dan niet met behulp van een opvang. Hier is ze welkom. 

Dit heb ik al zovaak gedaan... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hildebrand en Poek:

Dat een konijn met geen maatje sneller dood gaat omdat ze simpelweg gewoon ongelukkig zijn!

Ik heb het gezegd, maar dan zeggen mijn ouders : ze is niet ongelukkig, en ze gaat toch niet zo oud worden want ze is gewoon niet gezond. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het echt ontzettend sneu voor het konijn dit.  Je doet je best, maar bent beperkt door je leeftijd en de regels van je ouders. En daar is het konijn de dupe van. Je schreef zelf ook al eerder dat het een "miskoop" is geweest om aan een konijn te beginnen, dat het niet is wat je er van verwacht.

In mijn ogen is herplaatsen in dit geval voor het konijn wel de betere optie. Vasthouden aan het diertje dat duidelijk ongelukkig is en wat je niet kan bieden dat het nodig is, is in mijn ogen heel erg egoïstisch, en niet de beste keuze voor het konijn zelf.

Is het aanbod dat @Deeskuh88 je doet niets, dat je het konijntje bij haar zou mogen brengen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is natuurlijk goed dat je een dier niet zomaar weg doet. Maar jullie geven zelf aan dat je Pluisje niet kunnen/willen bieden wat een konijn nodig heeft. En zodra de hond er is zal het er niet beter op worden voor Pluisje. 

Ik vind het heel gul dat Pluisje naar @Deeskuh88 mag. Deeskuh heeft heel veel ervaring met konijnen, en daar zal Pluisje met een vriendje samenleven en in een heel grote ren. Sla dat aanbod niet zomaar af! 

Een konijn doe je niet zomaar weg, maar bij Deeskuh zal Pluisje het fantastisch hebben. Dan is er geen enkele reden om Pluisje zelf te houden “omdat eenmaal een konijn genomen je hem niet meer wegdoet”. 

Bespreek dit goede aanbod met je ouders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap de reactie van de forumleden hier heel goed: soms is het inderdaad beter om afstand van een konijn te doen als je er niet goed voor kunt zorgen. Maar persoonlijk denk ik dat het daar nog te vroeg voor is.

Je leest je in en probeert ook iets te doen met de adviezen die je krijgt. In een ander topic heb je al laten zien dat je toch een manier hebt kunnen vinden om een grotere ren te maken voor Pluisje en je doet ook echt je best om aan je ouders te vertellen wat een konijn nodig heeft. Verder zorgde je goed voor Pluisje toen ze naar de dierenarts moest. 

Ik denk dat heel veel mensen zijn begonnen zoals jij, konijnen hebben nu eenmaal het imago om makkelijke en knuffelbare huisdieren te zijn. Alleen kun je door je leeftijd en het gedrag van je ouders je niet meteen alle adviezen opvolgen, kost het gewoon wat meer tijd. Maar ik denk oprecht dat je het beste met Pluisje voor hebt en je best doet om haar te geven wat ze nodig heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei konijnzwitty:

ja een vriendje anders is het zo zielig, ik heb ook een konijn alleen (de ander is overleden). Wij zitten er over te denken om ook weer een maatje te nemen

Ik had al gereageerd op je topic. Wellicht vormen die van ons een match en kan mijn moeder zien hoe belangrijk het is voor Pluisje. Als mijn moeder het ziet kunnen ze misschien mee naar huis. En anders breng ik haar gewoon naar een opvang. Ongeacht wat mijn ouders ervan vinden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hallo Hoi:

Ik had al gereageerd op je topic. Wellicht vormen die van ons een match en kan mijn moeder zien hoe belangrijk het is voor Pluisje. Als mijn moeder het ziet kunnen ze misschien mee naar huis. En anders breng ik haar gewoon naar een opvang. Ongeacht wat mijn ouders ervan vinden. 

Ik denk dat het in deze situatie, met hoe jij pluisje omschrijft, en hoe lastig alles tot nu toe gaat, verstandiger is om te koppelen met begeleiding van iemand die er kennis van heeft. Ik zou je aanraden dat als je een maatje mag voor Pluisje, dus echt naar een goede konijnenopvang te gaan waar ze daar bij kunnen helpen. Anders heb je straks twee eenzame konijnen zitten die niet samen kunnen, en willen je ouders ze allebei niet afstaan omdat `als je er aan begint, je ze niet weg mag doen`. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites