Ga naar inhoud

Konijnen in de bak laten poepen


Michiel Berkheij

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

We hebben nu 2 DH-tjes van 14 weken. Ze wonen in een hok met vaste ren er aan vast van 3m2. Die ren heb ik voor het grootste gedeelte gevuld met grof zand. Het zand vinden ze geweldig. Graven en rollen met de rug er in.  Helemaal happy!  Alleen ze poepen en plassen ook overal in de ren. Elke dag ruim ik alles op en gooi het in de konijnen wc.

 

Heb van alles geprobeerd.

 

- Zand schoonmaken met azijn

- de wc verplaatsen

- 2 wc s plaatsen

Etc

 

Het werkt niet en ik heb geen zin om dit te blijven volhouden zo. T zand is zo leuk voor ze, maar t gaat zo echt heel vies worden als ik niet opruim.

 

Ik bedacht me: misschien als ik ze 2 dagen in het onderhoud opsluit met een wc potj  en zonder bodembedekking. En ze o p die manier dwing om op de pot tw gaan. En anders ga ik vrees ik het zand betegelen. Wat ze echt heel jammer zullen vinden.

 

Tips? Komt dit nog goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet opsluiten en het gedeelte van de ren waar het zand nu ligt ook niet afzetten, aangezien ze dan niet veel permanente leefruimte overhouden. Misschien is een losse zandbak een idee? Die zou je dan af en toe in de ren kunnen zetten. Watvoor bodembedekking heb je in de toiletjes? En heb je verder nog bodembedekking in de ren liggen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ren is nu bijna helemaal zand. Er liggen een paar tegels in.In het onderhok liggen ook tegels. in het bovenhok ligt stro.

 

Ik las ergens dat iemand hun konijnen eerst 3 dagen in het hok heeft leren keutelen in de bak om daarna hun leefruimte langzaam groter te maken. Een zandbakje kan natuurlijk altijd als de rest betegeld is, maar dan nog zullen ze overal keutelen in de ren. Het maakt wel makkelijker schoon, maar zou fijn zijn als ze het zand konden houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien zou kunnen helpen is een pluk hooi in de toiletjes leggen of een hooiruif boven het toilet hangen. Konijnen knabbelen graag tijdens het keutelen. Daarnaast zou je de toiletbakken op de meest favoriete plasplekken kunnen zetten. Dat heb ik hier ook gedaan en werkt ontzettend goed. Verder geldt voor mijn konijnen: hoe minder bodembedekking in de ren, hoe beter ze hun behoefte op de bak doen. Daarom ligt hier enkel bodembedekking in de schuilhokken en toiletbakken. Natuurlijk moet ik elke dag wel vegen, maar de meeste keutels belanden gelukkig op de bak. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pluisje at nooit hooi, maar nu ik de onderkant van de duna fun hamsterkooi gebruik en het hooi er gewoon inleg ipv een hooiruif of hooiballetje weet ze niet hoeveel hooi ze naar binnen moet stouwen. Misschien een grotere toiletbak. Pluisje vind dit veel fijner dan een hoekbak. Ook belanden er minder naast bij het uitspringen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel aan te raden om toiletjes te gebruiken waar de konijnen makkelijk in en uit kunnen en hun kont in kunnen keren.

 

Ik zie trouwens dat de konijntjes nog vrij jong zijn en misschien nog niet zo lang bij jou wonen? Wellicht zijn ze hun territorium nog aan het afbakenen. Dit kan best wel even duren. Met bovenstaande tips, veel geduld en consequent elk plasje en keuteltje opvegen en in de toiletjes doen zou je denk ik toch een heel eind moeten komen. Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 14 weken zijn de konijntjes nog erg jong en zijn jouw verwachtingen van volledig zindelijke konijnen denk ik wat onrealistisch. 

Wat voor koppel is het? Zijn het voedsters? Gecastreerde ram & voedster? Hoe lang heb je ze al, hoe lang wonen ze in deze ren? 

 

Lang niet alle konijnen worden zindelijk, ga er dus in de basis ook nooit van uit. Dan kan het ook niet tegen vallen. Je bent begonnen aan een jarenlange carriere als konijnenkeutelschepper met de aanschaf van jouw twee keutelfabriekjes. Leg je daar maar bij neer 😉

 

Opsluiten is geen hulp bij zindelijkheidstraining, van ruimte veranderen zorgt er over het algemeen alleen maar voor dat ze nog meer gaan keutelen om hun terrein af te bakenen. Konijnen die net verhuisd zijn leggen de eerste weken ook wel meer keutels overal om hun verblijf eigen te maken. Dat heeft dus niet te maken met onzindelijkheid maar met territoriumafbakening. Daarnaast denk ik dat je je misschien nog niet realiseert hoe koppig en eigenwijs konijnen kunnen zijn. Juist als je ze wil sturen om iets te doen, kun je er op rekenen dat ze het tegenovergestelde doen 😉 

 

Meer toiletbakken, blijven vegen en opruimen, toiletbakken verzetten naar plekken waar ze keutelen en/of extra toiletbakken op die plekken zetten. Uitproberen welke bodembedekking beter werkt. Een toiletbak in de zandbak zetten. De zandbak afsluiten voor nu tot ze zindelijker zijn. Je kan heel wat proberen. 

 

In dit artikel staan veel tips die helpen bij de zindelijkheidstraining: 
https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Pablo&Lola:

Ik zou ze niet opsluiten en het gedeelte van de ren waar het zand nu ligt ook niet afzetten, aangezien ze dan niet veel permanente leefruimte overhouden. Misschien is een losse zandbak een idee? Die zou je dan af en toe in de ren kunnen zetten. Watvoor bodembedekking heb je in de toiletjes? En heb je verder nog bodembedekking in de ren liggen? 

De ren is 90% Zand en 10% tegels. In de toiletjes ligt een oude krant, keutels en hooi. De keuze is tegelen of het zand kunnen houden. Ik hoop het.laatste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kranten absorberen amper. Het is daarom aan te raden om een laagje houtkorrels (kattenbakkorrels) of back2nature (papierkorrels) in de toiletbak(ken) te doen. Misschien vinden ze het dan ook een fijnere keutelplek. Je kan het hooi dan in een hooiruif boven de toiletbak aanbieden of een grote pluk in een hoek van de bak doen.

 

Kies in ieder geval niet voor kattenbakkorrels van klei, daar mogen ze niks van binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het volgende gedaan. De ren is gewoon beschikbaar voor ze, maar ik heb door een beetje creatief met zand heuveltjes en blokjes hout het zo ingericht dat er nergens echt een lekker vlak keutel plekje anders dan in de konijnenbak over is gebleven. Ze doen nog wel hun best om een plekje te maken, maar ik zie ook dat er veel meer gekeuteld wordt op de 2 plekken waar ik de bakken heb neergezet. Overigens t vrouwtje neemt mij dat overduidelijk niet in dank af, maar ik wil echt heel graag dat ze hun zand grond kunnen houden om in te spelen. 

 

Er is veel minder vervuiling in de ren en ik zie ze nu allebei toch wel meer op het bakje zitten. Daarnaast heb ik iets meer beschutting bij de bakjes aangebracht.

 

Dit houd ik voorlopig zo 3 dagen en daarna ga ik langzaam de ren weer vlak maken. 

Kijken of dit gaat werken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het lijkt te werken. Ik heb een zandbak in de ren staan, en daar wordt ook veel in gekeuteld. Ik probeer regelmatig de keutels weg te halen met een kattenschepje, en af en toe gast er een nieuwe zak zand in.

 

1 uur geleden zei Michiel Berkheij:

uiteraard 🙂

 

Gelukkig, je zou ze de kost moeten geven die daar niet over hebben nagedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .