Ga naar inhoud

Overstappen van voer


Newport

Aanbevolen berichten

Op dit moment krijgt mijn konijn Supreme Science Selective Junior. Volgens de verpakking is dit te voeren tot twintig weken. Deze leeftijd heeft hij bereikt en de zak is bijna leeg. Ik wil graag overstappen van voer door zijn leeftijd en omdat ik het huidige merk toch wel erg prijzig vind. Ik heb de ingrediënten er bij gepakt en ik ben het momenteel aan het vergelijken met voer van andere merken. Aangezien dit zo'n klus is ben ik benieuwd of er leden zijn, welke hier meer vanaf weten dan ik en mij een merk aan kunnen raden.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

De science selective brokken zijn prijzig maar volgens mij zijn de betere merken allemaal rond die prijst of duurder.

vroeger waren de hopefarm trio de best-budget-buy maar die zijn vervangen voor hobby first, daarmee is het ook duurder geworden en ik ken deze nieuwe brokken niet dus geen idee of het wat is.
 

ik weet dat Evee in de winkel alleen “goed” konijnenvoer verkoopt, je weet dus zeker dat alles wat aangeboden wordt voldoet aan de behoefte van een konijn en je kan prijzen van de verschillende merken vergelijken: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer/konijnenvoer-droogvoer/voer-voor-volwassen-konijnen.html


Als je meer wilt weten over hoe je “goed” voer kiest raad ik je aan de info pagina hierover te lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vroeger Hopefarms was en een goede kwaliteit brokken voor een mooie prijs, is nu Hobbyfirst geworden. Er zijn 2 varianten, een graanloze harde brok die een stuk goedkoper is dan Science Selective en een niet-graan vrije zachte brok (zoals Science Selective) die een klein beetje goedkoper is, maar het scheelt echt weinig (te weinig vind ik om over te stappen). Ik ben op dit moment Science Selective met Hobbyfirst graanvrije brok aan het mengen omdat ik er op over wil stappen, maar die van mij zijn er niet gek op. Ze eten eerst de Science Selective er tussen uit, lopen dan demonstratief weg en na een minuut of 5-10 draait Muffin dan toch maar weer terug naar het bakje om verder te eten. Monster die blijft echt lang weg en gaat dan nog eerder hooi eten dan die brokken, maar ik heb hem er ook op zien knabbelen uiteindelijk. Niet echt een succes dus.

 

Verder heb je Beaphar Care+ maar die is nog iets duurder dan Science Selective zelfs en verder heb ik geen ervaring met andere brokken die goedkoper zijn dan Science Selective. Ik heb wat geprobeerd van het graanvrije assortiment, maar die zijn niet goedkoper en bovendien echt veel moeilijker te krijgen dan Hopefarms/Hobbyfirst, Science Selective of Beapher.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Rifca:

vroeger waren de hopefarm trio de best-budget-buy maar die zijn vervangen voor hobby first, daarmee is het ook duurder geworden en ik ken deze nieuwe brokken niet dus geen idee of het wat is.

 

Ik heb ze zelf niet getest op mijn konijnen, maar wat ik er aan reacties van klanten uit de webwinkel op terug krijg is helaas niet heel hoopgevend. De omloopsnelheid is ook een stuk lager geworden. Ik twijfel zelfs of ik ze op termijn in het assortiment hou. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd lastig om één merk of soort brok aan te raden. Er spelen namelijk meerdere factoren mee in de keuze voor een bepaalde brok. 

 

Je hebt simpel gezegd een aantal keuzes:
Spelen er gezondheidsklachten mee waardoor je bepaalde eisen hebt, bijv. mbt calcium of eiwit? 
Eet het konijn voldoende hooi naast de brok? ( met andere woorden, hoe belangrijk is het (ruw)vezelgehalte)
Zoek je geperste of geextrudeerde brokken?
Heb je voorkeur voor graanvrij en/of soja vrij? 
Is er een bepaalde prijsklasse waar je in zoekt?

 

De meest logische keuze als je supreme selective junior voerde is overgaan op de gewone volwassen variant van de supreme selective. Dat is de kleinste overstap voor het konijn en een veel gevoerde brok onder de forumleden hier. Het is een brok die prima voldoet aan de voedingswaardes die een konijn nodig heeft, wordt vaak goed geaccepteerd, makkelijk gegeten en is overal goed verkrijgbaar. Dat zou dus zeker geen verkeerde keuze zijn. Maar als je bepaalde andere eisen hebt aan een brok, of als jouw konijn de supreme brok niet lekker zou vinden, dan zijn er nog genoeg andere opties 🙂 

 

 

Hier staat veel uitleg over konijnenvoer en hulp bij het lezen van verpakkingen van konijnenvoer: 

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .