Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Frommel en Hopper

Met spoed advies gevraagd bij gevecht

Recommended Posts

Kunnen jullie ons alsjeblieft helpen?

Zojuist hebben we onze ram (gecas, 3 jaar) en voedster (gecas, 4 jaar) uit elkaar gehaald.

Ze lagen over elkaar heel rollend en bijtend in het nachthok.

Op het eerste gezicht geen verwondingen.

Ze zijn 2 weken geleden in opvang gekoppeld en het ging steeds beter.

In het begin leek hij nog bang, maar zij wachtte rustig af en afgelopen week waren ze superklef.

Eerder vandaag merkte ik wat spanningen op; ze zaten de hele dag bij elkaar vandaan en af en toe achter elkaar aan te jagen. Toen ze ook gingen vlinderen, ben ik rustig tussenbeide gekomen en heb wat voer en wat knaagdozen ter extra afleiding neergezet. Vanavond zaten ze weer achter elkaar aan en dit keer ook met de koppen tegen elkaar als 2 stiertjes. Veel plukken haar in de rondte en Leitje had zich vastgebeten in vacht van Hopper. Toen wat wilgentakken gegeven en het werd weer rustig. Helaas vielen ze elkaar daarna weer recht van voren aan (oren naar voren, koppen tegen elkaar) en begonnen te rollen en bijten. Met heel veel moeite uit elkaar gehaald en apart gezet.

De vraag is nu: wat doen we vannacht (wat ons betreft uit elkaar houden) en hoe gaan we verder?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het echt een rollende, vastbijtende bol konijnen was, zou ik ze vannacht zeker uit elkaar halen. Even een time-out, even rustig bij komen.

Heb je een idee wat er veranderd kan zijn? Ziekte? Ergens van geschrokken? iets veranderd in de omgeving?

Hoe was de koppeling bij de opvang? Moeizaam? Of ging dat vrij makkelijk? Heb je neutraal terrein om een stap terug te kunnen doen eventueel (dat zou ik vandaag niet meer doen hoor!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Evee, pfjieuw, dank voor je reactie.

Ja, het was een rollende bol konijnen, vastgebeten in elkaar.

Er is niet specifiek iets gebeurd, wel merk ik dat Hopper steeds meer zelfvertrouwen kreeg.

De koppeling in de opvang ging inderdaad niet heel soepel, in die zin dat ze geen interesse in elkaar toonden. 

Ze zijn daar van dinsdag tot zaterdag geweest en ons is verteld dat ze donderdag hebben getwijfeld om ze uit elkaar te halen, maar dat het toen toch beter ging.

Bij ons thuis was hij in eerste instantie heel bang en zat grootste deel van de dag in z'n schuilhuisje. Zij bleef vriendelijk wachten en af en toe checken hoe het met hem ging (in mensentaal ;-)). Daarna ging het elke dag beter, veel wassen, naast elkaar liggen. De laatste dagen werden ze steeds feller met eten. Tot vandaag dus ook overdag wat gespannen gedrag.

We maken nu reserve hok klaar zodat ze vannacht apart zijn en bellen morgenochtend met de opvang.

Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om zelf te proberen helaas 😞

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het zo lees was de koppeling eigenlijk nog steeds bezig. 

Waren het twee van jouw eigen konijnen of een koppel samengesteld door de opvang? Als het dat laatste was, zou ik toch een "partnerruil" voorstellen, er zou wel een betere match te vinden moeten zijn dan dit koppel.

Als het twee konijnen van jezelf waren, kun je nog een nieuwe poging doen afhankelijk van hoe het verleden was, maar ik denk niet dat het echt een supergoede match is. Het kan misschien wel tot acceptatie komen, maar voor de konijnen vind ik het zelf toch altijd wel fijner als het meer is dan dat.  Dan zou ik dus nadenken over een plan B. Heb je bijvoorbeeld plek voor 2 koppels, dat je ze beiden een eigen partner zou geven waar wel een klik mee is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie reactie!

Hopper is ons eigen konijn en Frommel is overleden, vandaar dat we op zoek waren naar nieuwe voedster voor hem.

Hij is in de opvang gekoppeld aan Leitje. Daar zijn ze 4 dagen gebleven en nu vandaag precies 2 weken bij ons.

M'n man en ik hebben gisteravond heel lang gepraat. We twijfelen ontzettend of we wel verder willen met konijnen. 

Het is niet in twee regels te beschrijven hoeveel liefde en ellende we hebben meegemaakt met de 4 konijnen die we gehad hebben. We zouden zo graag 'ns redelijk onbezorgd een paar jaar van ze willen genieten, maar het zit er steeds niet in.

Van de opvang en de dierenarts weten we dat we steeds botte pech hebben, maar mijn energievaatje is leeg.

We hopen dat de opvang vandaag contact opneemt (ze zijn officieel dicht en niet bereikbaar) en gaan overleggen hoe verder. Ik kan niet uitleggenhoe verdrietig ik daar over ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap het gevoel helemaal, ik denk dat elk konijnenbaasje wel op het punt beland waar jij nu zit. Je kan zoveel verdriet, ellende en dikke pech hebben met konijnen. Weet dat het inderdaad niet altijd zo is, dat na een pech periode er ook altijd weer de tijd zal komen dat je volop kan genieten. Hopelijk komt die tijd voor jullie snel. Sterkte voor nu er mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach wat sneu, nu jullie er zo aan toe zijn om gewoon lekker van een verliefd koppeltje te genieten. 

Ze zaten nog in de koppelfase, maar zoals je het beschrijft klinkt het niet als een match. Het klinkt wel als echt vechten. En zeker als ze in de opvang ook al getwijfeld hebben denk ik dat het voor de konijnen en voor jullie zelf uiteindelijk beter en fijner is om Hopper in de opvang aan een andere voedster te laten koppelen waar hij wel gelukkig mee wordt. 

Dat is vanaf het forum natuurlijk heel makkelijk gezegd. Ik besef me heel goed dat het voor jullie verdrietig zal zijn om Leitje weer terug naar de opvang te brengen nadat ze 2 weken bij jullie heeft gewoond. Maar door met de koppeling van deze twee door te gaan bezorg je zowel de konijnen als jullie zelf ook heel veel stress, met heel onzeker perspectief. 

Ik denk dat het het beste is als jullie Hopper opnieuw in de opvang een voedster uit laten kiezen en dat ze in de opvang blijven tot het duidelijk is dat het goed zit. Uiteraard in overleg met de opvang. Een verliefd koppeltje is echt fantastisch! Ik hoop dat jullie hem nog een kans willen geven. Met een bijpassende partner voor hem zal het je ook juist weer energie geven om ze samen gelukkig te zien.

Bij welke opvang ben je geweest als ik vragen mag?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een fijne reacties, dank jullie!

Net lekker in de weer geweest bij de nijnen en het is ook goed konijnenweer vandaag. 

Ze hebben de nacht goed doorstaan en een ontzettende eetlust. 

Wij denken zelf dat "het probleem" bij Hopper zit. Hij is 2,5 jaar geleden uit de opvang in Warmond bij ons gekomen. Hij had bij een vrouw op een kamer gezeten in een hok van 1x1. Heel energiek maar bang mannetje. Hij is toen bij de opvang gekoppeld aan Frommel en daar 1 week samen met haar gebleven. Dat is niet makkelijk gegaan. Hij bleek erg onstuimig en we hebben ze na 2 weken (!) bij ons thuis teruggebracht voor nog eens 2 weken verblijf bij hen omdat we zelf twijfels hadden of dit nu een goede match was. Ze vochten toen niet, maar waren heel veel aan het jagen en rijden. Dat is na het 2e verblijf bij dd opvang rustiger geworden. Hopper leek meer zelfvertrouwen te krijgen van Frommel.

Helaas bleken ze na 1 maand besmet te zijn met snot. Precies toen wij Frommel wilden laten castreren.

Na 2 tevergeefse behandelingen zijn we de 3e keer op aanwijzing van Wilhelminapark/Evert-Jan met een zeer intensieve behandeling van 6x per dag neus en oog druppelen + 1x p.w. Draxin injecties gedurende 2 maanden begonnen en is de snot helemaal verdwenen! Toen waren we bijna 1 jaar verder. Frommel kon eindelijk op voor castratie maar helaas was het al te laat; bij de operatie bleek ze al vergevorderde baarmoederkanker te hebben.  Toch heeft ze daarna nog 1 jaar geleefd en we hebben haar 2 maanden geleden laten inslapen vanwege uitzaaiingen. Helaas ging het na de operatie niet meer goed met Hopper. Ze begonnen te vechten. Hernieuwe koppeling in de opvang is ook niet gelukt. Beide nijnen zijn door de opvang toen wel beoordeeld als moeilijk koppelbaar.

Mijn man zag het niet zitten om voor allebei een nieuwe partner uit te zoeken. De opvang zat enorm omhoog dus hebben wij onze tuin aangepast en beide nijnen een eigen ruimte gegeven. 

Na de dood van Frommel zag ik het niet zitten om de winter in te gaan met een nijn alleen. Manlief was eindelijk overtuigd en daarom zijn we naar Hillegom gegaan. Daar hebben ze gecastreerde voedsters en zo omzeilen we alvast 1 hobbel.

Leitje is een heel rustig konijn naar Hopper toe, dus het leek ons de ideale match. Opvang Hillegom gaf dus al aan dat koppeling niet heel makkelijk ging vanwege aanvankelijke desinteresse. Hier thuis leek het elke dag beter te gaan. Hopper eerst weer heel bang, maar Leitje ging gewoon haar eigen gang en ging af en toe bij hem kijken. Langzaam kroop Hopper uit schulp en na 1 week zaten ze uren tegen elkaar aan geplakt te soezen. De laatste 2 dagen vond ik wel dat ze fel naar elkaar waren met eten. En gisteren zag ik dat ze elkaar ontweken met als finale 's avonds 2x een gevecht. Dat had ik niet verwacht.

Mijn man wil graag Leitje houden omdat ze meer een 'mensenkonijn' is en voor haar een nieuwe ram zoeken bij de opvang in Hillegom. Ik heb er moeite mee om dan afstand te doen van Hopper, ons eigen konijn, ondanks al zijn streken. 

Ik vermoed dat we tot dinsdag moeten wachten voor overleg tot de opvang weer open is.

Maar het is fijn om hier iets van me af te kunnen schrijven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een vraag van mijn kant: wat is een redelijke termijn voor een koppeling? Dus hoe lang adviseren jullie om een koppel bij de opvang te laten voordat we ze ophalen?

Ik begreep van Hillegom dat koppeling ong. 1 maand duurt, waarvan zij de eerste dagen voor hun rekening nemen en de rest thuis vervolg krijgt. Opvang Warmond houdt koppels 1 à 2 weken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik koppel eigenlijk altijd zelf, dus ik heb niet zo veel ervaring met het uitbesteden van koppelingen en hoe lang dat dan moet zijn. Als ik het even vergelijk met thuis koppelen, daar begin je namelijk ook op neutraal terrein - in jouw geval is de koppelvakantie dan het neutrale terrein - kan het per koppel ontzettend verschillend zijn hoe lang dat nodig is. Van 2 a 3 dagen, tot 2 a 3 weken. Ik denk dat het lastig is daar een standaard termijn aan te zetten. Het ene koppel kan veel eerder naar het uiteindelijke verblijf dan het andere koppel. Het ligt er aan hoe snel ze op elkaar afgestemd raken, hoe snel ze hun plekje ten opzichte van elkaar weten te vinden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hangt van het koppel af, ik neem aan dat de opvang dat ook heel goed weet en de duur van het verblijf -als je de koppeling uitbesteed- dus flexibel is.

Als de opvang een paar dagen voor hun rekening neemt moet je er rekening mee houden dat de koppeling zich thuis kan voortzetten en het nog te vroeg kan zijn direct intrek te nemen in het uiteindelijke verblijf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen gaan altijd op date en huwelijksreis bij een opvang. Zo'n koppelvakantie duurt vaak wel minimaal een week, soms langer, maar tot nu toe zijn er altijd geslaagde koppels zonder echtscheidingen uit voort gekomen. 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Pablo&Lola:

Mijn konijnen gaan altijd op date en huwelijksreis bij een opvang. Zo'n koppelvakantie duurt vaak wel minimaal een week, soms langer, maar tot nu toe zijn er altijd geslaagde koppels zonder echtscheidingen uit voort gekomen. 😊

Bij K’nijn & Ko hadden/hebben ze een heuse honeymoon suite 😄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lienappelsien:

Dat nog net niet (of ze waren al opgegeten), maar wel met een romantische openhaard.

In dat verblijf zat Charlie toen ik haar voor het eerst zag! In de open haard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites