Ga naar inhoud

Thuis blijven de eerste dagen of niet?


Jessa&Joey

Aanbevolen berichten

Hallo mede nijnengekken!

 

Wij krijgen binnenkort ons eerste konijntje, Gizmo, uit het onverwachte nestje van mijn nicht. Gaan overigens meteen op zoek naar een vriendinnetje dus alleen komt ie niet lang te wonen. Maar we hadden wel een vraag.

 

Adviseren jullie om een paar dagen vrij thuis te blijven bij het nieuwe konijntje zodat ie aan je kan wennen of ga je gewoon door in je eigen tempo zodat het beestje daar meteen aan kan wennen en op zijn eigen tempo en alle rust kan wennen aan de nieuwe omgeving? (onze konijntjes wonen binnen en gaan zoveel mogelijk free roamen en hebben verder een mooie hoek waar een grote ren staat met huisjes, speeltjes, alles wat een konijntje maar wensen kan. Ongeveer 8 á 9 uur per dag zullen vrij rondlopen en dit willen wij meteen bij thuiskomst al realiseren)

 

Hoor graag jullie input! Liefs Jessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jessa, welkom bij de konijnenclub! Zo te horen hebben jullie je al goed voorbereid. 

 

Ik heb zelf geen binnenkonijnen, mijne wonen buiten, maar ik geloof dat vaak geadviseerd wordt om een binnenkonijntje, dat al snel een nieuw maatje krijgt, niet meteen overal in huis te laten rondlopen, zodat je nog wat neutraal terrein (ruimte waar beide konijnen nog nooit eerder zijn geweest) overhoudt om de twee konijntjes te koppelen. Gaan jullie de koppeling zelf doen of laten jullie het doen bij een konijnenopvang? 

 

Ik laat nieuwe konijntjes, na een geslaagde koppeling, meestal eerst op hun gemak de omgeving verkennen, al zou ik het liefst natuurlijk meteen de hele dag bij ze in de ren zitten, haha. Mijn laatste aanwinst was bij thuiskomst bijvoorbeeld nog vrij paniekerig en heeft wel tijd nodig gehad om zich op zijn gemak te voelen. Maar dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen. 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je een konijntje krijgt.

Ik zou denk ik zorgen dat je de eerste dagen regelmatig even bij hem kunt kijken. En ik zou beginnen met alleen de ren. Dat is overzichtelijker voor het diertje, en je houdt inderdaad neutraal terrein over om de koppeling op te laten plaatsvinden.

Is Gizmo een rammetje? Weet dan dat hij als hij rond de 12 weken oud is, en zijn ballen zijn zichtbaar, gecastreerd moet worden. Pas twee weken later is hij niet meer vruchtbaar en kun je hem koppelen aan een vriendinnetje. Je kunt dus beter nog even wachten met een tweede konijn. Het makkelijkst is om hem minimaal 2 weken na castratie mee te nemen naar een opvang, zo dat ze daar kunnen kijken met welke voedster het klikt.

Hier vind je heel veel informatie over konijnen, misschien zitten er nog interessante dingen voor je bij. Ook de lijst met opvangen kun je daar vinden. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, wat lief dat je het hebt over "overal in huis" 😂 Wij hebben een klein appartement waar ze in een gebunnyproofde woonkamer rondhupsen met hun ren als thuisbasis. Het voor de eerste keer thuis zijn kunnen wij wel in onze voor hun neutrale slaapkamer doen en voordat ze in de ren gaan alles een keertje wassen zodat het voor hen beide wat neutraler is.

 

Het liefste wil ik een meisje uit het asiel halen, ook voor het koppelen maar het voornaamste vind ik dat de twee bunnies met elkaar moeten klikken dus we gaan net zolang door totdat we die hebben gevonden en bij een asiel kun je ze vaak "op date" laten gaan dus dat sprak me aan. 

 

Ik zou ook zeker niet bij ze in de ruimte gaan zitten maar wel in dezelfde ruimte leven zodat ze wennen aan je aanwezigheid ofzo...

 

Ja, ik heb ooit een keer een diertje gekocht zonder te informeren en daar heb ik veel van geleerd! Doe ik dus ook niet meer, en daarbij. Het voorbereiden en bijna net zo leuk. Welke ren, wat voor speeltjes, welke kattenbak is goed geschikt, welke eten/hooi en ga zo maar door. Kan er zo de hele dag mee bezig zijn. 😁

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Marjoleink:

Leuk dat je een konijntje krijgt.

Ik zou denk ik zorgen dat je de eerste dagen regelmatig even bij hem kunt kijken. En ik zou beginnen met alleen de ren. Dat is overzichtelijker voor het diertje, en je houdt inderdaad neutraal terrein over om de koppeling op te laten plaatsvinden.

Is Gizmo een rammetje? Weet dan dat hij als hij rond de 12 weken oud is, en zijn ballen zijn zichtbaar, gecastreerd moet worden. Pas twee weken later is hij niet meer vruchtbaar en kun je hem koppelen aan een vriendinnetje. Je kunt dus beter nog even wachten met een tweede konijn. Het makkelijkst is om hem minimaal 2 weken na castratie mee te nemen naar een opvang, zo dat ze daar kunnen kijken met welke voedster het klikt.

Hier vind je heel veel informatie over konijnen, misschien zitten er nog interessante dingen voor je bij. Ook de lijst met opvangen kun je daar vinden. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/

 

Dank voor je bericht! Ja, Gizmo is een rammetje die wij zodra het kan gaan laten castreren. Daarom willen wij ook heel graag een meisje uit het asiel, deze zijn al vaak geholpen dus dat scheelt weer. Geen oepsies zoals bij mijn nicht..

 

Heb bijna elke pagina van de site al doorgespit maar kon het antwoord niet echt vinden vandaar de vraag, ingelezen heb ik me inmiddels behoorlijk😁 Maar dank voor je input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat veel uitleg over het tam maken van een nieuw konijn, ik denk dat je daar wel al wat antwoorden kan vinden:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

Verdere tips over een nieuw konijn lees je in dit artikel, dat gaat van voeding tot kosten en alles er tussenin:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

De eerste dag is het wel lekker om thuis te zijn, maar houd er rekening mee dat een verhuizing naar een nieuw huis, weg bij broertjes en zusjes een hele verandering is voor zo een klein konijn. Hoewel het fijn is om thuis te zijn, is het niet fijn voor het konijn om je aanwezigheid die eerste dagen tot in het extreme op te dringen. Regelmatig eventjes kijken is prima. Het konijntje zal de eerste dagen moeten wennen aan het nieuwe verblijf en jouw ritme qua voeren enz.  

 

Ik zou adviseren om hem in eerste instantie in het basisverblijf ren of hok+ren te laten, dat moet voldoende groot zijn. En hem de eerste week daar gewoon in te laten, nog niet los te laten. Zo kan hij eerst een veilig gevoel krijgen op z'n eigen stekkie.  Dat is ook handig voor als hij straks nog een vriendin krijgt want dan hou je plek voor neutrale koppelruimte over. Ook kun je in de ren makkelijker bij je konijn gaan zitten en hem op een fijne manier tam maken. Ook al lopen ze veel los, het loslopen telt niet mee voor de permanente leefruimte. Voor een koppel moet je dus echt 2 vierkante meter leefruimte vrij maken. Konijnen zijn schemerdieren die overdag veel dutjes doen. Ze zijn vooral in de avond en vroege ochtend actief. En dat zijn juist de tijden dat veel mensen ze opsluiten. Het is daarom erg belangrijk dat die ruimte niet te klein is. 

 

Tips voor de huisvesting van konijnen in huis lees je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .