Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Welke wintermaatregelen nemen jullie voor je buitenkonijnen?

Konijnen buiten in de winter  

92 stemmen

1. 1. Welke wintermaatregelen nemen jullie voor je buitenkonijnen?

• Drinkwater extra vaak controleren bij vorst
      51
    • Extra waterbakken plaatsen bij vorst
      16
    • Snugglesafe heatpad bij erge vorst
      16
    • Ren extra water- & winddicht maken
      30
    • Stro in het schuilhok
      51
    • Verplaatsen ivm vuurwerk
      5
    • Mijn konijnen leven altijd binnen in huis
      41

Recommended Posts

Nog even en het is weer winter. Ik heb de eerste bevroren waterbakken alweer ijs-vrij mogen maken. Vrijdag geven ze de eerste sneeuw af in Limburg.

Welke maatregelen neem jij om jouw buitenkonijnen zo comfortabel mogelijk de winter door te krijgen? Je kan meerdere opties aanvinken.

Als ik opties mis in de poll, laat ze dan even in het topic hier weten, dan zet ik ze er bij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier zit er al stro in de nachthokken. Als het vriest controleer ik het drinkwater vaker, geef ik soms ook een extra groenvoerportie. Bij erge vorst krijgen zwakke / oude nijntjes een heatpad, aangezien ik één koppel bejaarden heb, en een koppel met een ex-EC konijn, zal ik die de komende winter ook wel weer gaan gebruiken. Ook leg ik wel eens een heatpad onder de waterbak zodat het water langer te drinken is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het vriest controleer ik de waterbak inderdaad ook vaker, en heb nu weer meer stro in het hok dan in de zomer. Als er echt een heel koude wind staat dan maak ik 's nachts wel eens het hok winddicht, maar dat hoeft eigenlijk alleen als de wind van 1 bepaalde richting komt, aan de andere kanten is de ren best goed beschermd.

Het doet mij nu wel denken of ik misschien een heatpad zal aanschaffen. Eén konijn heeft artrose, misschien vind ze dat wel fijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe extra stro in het nachthok ('s nachts zitten ze toch niet in het nachthok maar alleen in de ren. Het nachthok is voor hun middagdutje :-)

Ik heb (nou ja, m'n man dan) plexiglas op maat besteld voor de oostkant en de noordkant van de ren zodat ze minder last van regen en wind hebben. Aan de westkant van de ren staat een schutting van klimplanten en aan de zuidkant is hun hok. Voornamelijk die oostkant zat me nooit lekker omdat die open en bloot was maar gelukkig zit hier nu dus eindelijk plexiglas voor.

De waterbak wordt vaker gecontroleerd en ik leg er een heatpad onder. En het eerste wat ik doe als ik 's ochtends opsta ik gelijk bij de konijnen kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er ligt hier het hele jaar door stro in het hok (dat staat 24/7 open in de ren) maar ik doe er in de winter wel meer in dan in de zomer. 
verder heb ik het huisje dat ze als schuilhut in de ren gebruiken vervangen voor zo’n Elmato buitenhuis van betonplex ipv één van de vele andere huisjes die we hebben staan hier. Daar ligt nu ook een dikke laag stro in. Plexiglas staat ook weer om de ren heen aan de onderkant waar de wind op staat en wordt het écht koud heb ik nog een stukje liggen om tegen het hok te hangen zodat daar geen koude wind in waait. Ik heb sinds kort ook een ruifje met afdakje, zo wordt het hooi niet steeds zeiknat. Want ondanks dat het onder het afdak hing stond daar net de regen op en was hun favoriete hooi- plek vaak nat. Nu niet meer gelukkig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze hebben al weer een poosje (extra) stro in de schuilhokken. Pas geleden zijn de houten vloervlonders (2 cm van de vloer) weer in het binnenverblijf van de pleegjes gelegd. Zij zitten zomers deels op beton, wat lekker koel blijft, ook bij 30+ graden. Maar in de winter vind ik het te koud voor ze (hoewel ze ook kunnen kiezen voor zand, twee hogere houten vlonders die er het hele jaar in liggen en twee plasbakken/slaapbakken met vlas en stro. Ook is het dak op de buitenren vernieuwd en weer waterdicht.
Mijn eigen konijnen hebben het tuinhuisje weer lekker vol stro. Op dit moment zitten alle konijnen trouwens nog lekker veel buiten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites