Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
nik20

Plotselinge dood dwerghamster

Recommended Posts

Hoi, De laatste dagen is mijn dwerghamster heel actief geweest. (De hele over de tralies van de kooi klimmen en rennen in zijn rad) Gisteravond lag hij op zijn rug en bewoog hij nog en later op zijn zij en hij bewoog ook nog. Helaas heb ik mijn dwerghamster vanochtend dood gevonden op de zelfde plek waar hij gisteravond als laatste lag. Weet iemand hoe dit kan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is ie tijdens het klimmen een erge verwonding opgelopen. Dat die daaraan overleden is. Ik heb weleens gehoord dat als een hamsterkooi te klein is, dat de hamster uit stress heel veel gaat bewegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei nik20:

Dankjullie voor de reacties, ik had wel het gevoel dat een groot hok had maar een aquarium is inderdaad ook een optie.

Hey, misschien een tip. Ikzelf verkoop via marktplaats kant en klare verblijven voor hamsters volgens de richtlijnen van hamsterscaping. Je kunt ze ook zelf maken, zoekterm hamsterscaping of Duitse stijl. Ook kan je je aanmelden op het hamster forum. Hier zitten veel mensen die verstand hebben van hamsters en die je graag hun goedbedoelde advies willen geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@nik20 wat vervelend dat je hamster overleden is, sterkte.

Het is erg lastig te beoordelen waaraan een dier overleden is, een dierenarts kan dit onderzoeken maar de vraag of je er veel wijzer van wordt.

Ik heb zelf vroeger hamsters in kooien gehad en nooit problemen gehad. Toen werdt een aquarium juist afgeraden. Maar dat is lang geleden en ik heb weinig kennis van hamsters. Het is altijd een goed idee je in de huisvesting te verdiepen mocht je een nieuwe hamster willen aanschaffen.

ps ik heb je topic verplaats naar de knaagdieren zodat hij makkelijker te vinden is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterkte met het verlies.

Aan de hand van jouw verhaal heb ik geen idee wat de oorzaak kan zijn. Ook ik heb ook lange tijd hamsters gehad, ook in traliekooien, vind het zelf prettiger ivm ventilatie dan een aquarium. Hamsterscaping is meer de laatste jaren een trend geworden. Ik denk niet dat je verkeerd zat met een traliekooi. Als de ruimte groot genoeg is en het verblijf prettig en veilig is ingedeeld voor de soort hamster die je hebt, is dat prima. Het nadeel van dit soort kleine knagertjes is dat je meestal niet achter de oorzaak komt. Er is ook zo weinig bij te laten onderzoeken. Er zal ergens iets mis geweest zijn, maar wat, dat blijft gissen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je niet welk voer je je hamster gaf? Qua knagen, hij was gewoon gestresst. Waarschijnlijk was de kooi te klein, (ik heb ook 3 jaar lang hamsters gehad in een te kleine kooi) en meestal zeg ik er is ook maar iemand die dat heeft bedacht, maar het is bewezen dat dat knagen bij hamsters stress is wat dus meestal komt door een te kleine kooi. Dan gaan ze zoeken naar uitgangen. Als je een traliekooi hebt kan hij idd van boven naar beneden zijn gevallen. Als je een beetje een hoge kooi hebt en/of te weinig bodembedekking kan hij zijn ruggetje breken. Al helemaal als hij ook een te klein radje had. Dan is de rug heel kwetsbaar door het krom lopen in het radje en als hij dan ook nog valt... Maar je hebt het niet expres gedaan en volgensmij wist je dit niet. Dus ik zou het gewoon meenemen mocht je ooit een nieuwe hamster nemen. (zou dan ook bij een fokker gaan kijken, dierenwinkel hamsters gaan sowieso sneller dood (lekker tegendraads heb zelf ook een dierenwinkel hamster maar ja)) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Koop nooit een hamster uit de dierenwinkel. Ik heb altijd mijn hamsters van marktplaats gehaald. Ik had vroeger wel eens hamsters, maar in september heb ik een hamster gekregen van mijn vriendin. Die heeft de hamster uit pets place gehaald en na 4 weken was ie plots dood. Oorzaak: broodfokkers. Ik heb vroeger ook tralies gehad, Maar nu heb ik een aquarium. Ik vind dat zo veel beter. Ze kunnen zichzelf niet verwonden en ik heb een obstakel voor ze gebouwd zodat ze alsnog kunnen klimmen. Ventilatie is gewoon prima. Ik merkte wel dat een kooi met tralies duurder zijn, het roest, al het zaagsel valt buiten het hok en de hele woonkamer stinkt sneller naar hamsterpis. Op marktplaats vind je veel oude aquaria die niet meer waterdicht zijn, maar wel perfect voor je hamster (het is dan ook nog eens goedkoper ;). Ik hoop dat deze informatie nog nuttig voor je is. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi! Wat vervelend! Zelf heb ik ook een enorm groot tralieshok met verschillende verdiepingen èn een Russische dwerghamster. Het kan pech zijn geweest, dat ze gevallen is. Die van mij houd er van om te klimmen en gekke kapriolen uit te halen en zij heeft, net zoals mijn vorige hamster, geen enkel probleem ermee gehad. Daarnaast kan het ook aan andere factoren gelegen kunnen hebben, bijvoorbeeld een ziekte of gewoon een hartstilstand (ik weet niet hoe dat precies bij hamsters verder werkt). 

@Nikki15 geeft aan een hamster niet uit de dierenwinkel te kopen. Ik kan me er ergens wel in vinden, maar ben het er niet helemaal mee eens. Het is namelijk zo, dat hamsters heel kort leven. Je kunt zo een kat in de zak kopen op marktplaats met een tamelijk oude hamster, aangezien het schatten van een hamsters leeftijd vrij moeilijk is. 

In principe zijn tralieskooien dus geen probleem. Stel, je hamster wordt ouder, dan heb ik gelezen dat je het best een andere kooi aan kan schaffen, aangezien de oudere hamsters minder flexibel/voorzichtig zijn.

Heb je toevallig een foto van de kooi?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Allereerst heel veel sterkte. Is zo naar als je je huisdier verliest.

Ik vind het hok niet geschikt als verblijf voor een dwerghamster. Het ziet er erg klein uit en omdat het zo hoog is heb je een groot risico met vallen. Je kunt soms hangmatjes ophangen tussen verdiepingen om te voorkomen dat ze van boven naar beneden kunnen vallen, maar ik zou gewoon een ander hok aanraden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jullie hebben wel gelijk. Ik heb zelf een slechte ervaring gehad met dieren uit dierenwinkels.Maar als hamsters nog heel klein zijn en nog samen met hun moeder, broertjes en zusjes zitten, dan ga ik er vanuit dat ze nog jong zijn. Mijn vraag is wel

ben je van plan om in de toekomst nog een hamstertje te nemen?

zowel, dan zou ik een andere kooi aanschaffen. Je kunt veel advies over hamstertjes vinden op YouTube en allerlei forums.( Ik vind soms wel dat ze op YouTube soms een beetje overdrijven).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het aan de kooi ligt idd, niet genoeg ruimte voor een grote laag bodembedekking. Eigenlijk diep triest dat ze die dingen nog verkopen. Je kan er iig niks aan doen. Voel je niet schuldig. Hopelijk heb je nu genoeg informatie voor je volgende hamsters. Want het zijn gewoon intens leuke beestjes. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites