Ga naar inhoud

Abces weggehaald


Okki

Aanbevolen berichten

Vanmiddag ben ik met mijn voedstertje naar de dierenarts geweest omdat ze niet wilde eten. Tijdens het onderzoek moest ik haar vasthouden en toen voelde ik ineens een rare, losse bult in haar zij, net onder haar oksel zeg maar. De dierenarts heeft deze aangeprikt en cellen eruit bekeken en het was een abces. Abcessen zijn nogal  lastig te behandelen bij konijnen, begreep ik. Omdat het pus heel dik is en de boel ingekapseld zit. De dierenarts wilde liever niet onder narcose dat abces weg gaan halen, maar het eerst proberen met een sneetje erin maken en antibiotica en dan hopen dat het dan toch weg zou gaan. Vond ik prima! Na een kwartiertje kwam de dierenarts vol verbazing terug. Ze had een sneetje erin gemaakt, voorzichtig geprobeerd het toch wat leeg te drukken en toen kwam het hele ingekapselde abces naar buiten! Dat had ze bij een konijn nog nooit meegemaakt!

 

Fijn voor mijn konijn, het hele abces weg! Maar ze zit nu wel binnen, met antibiotica, pijnstilling en cisaral en emeprid tegen de gasbuik waardoor ze niet at. En met een rompertje aan. Hopelijk knapt ze gauw op, ik heb haar al wat dwangvoer gegeven en net zag ik dat ze wat basilicum had gegeten. Dus dat komt hopelijk wel goed. Eind volgende week nog wel de hechtingen eruit.

 

Nu heb ik twee vragen:

-Hebben jullie dat al eens meegemaakt dat een abces er zo makkelijk uit kwam bij een konijn? Het ding zat ook echt heel los onder de huid, heel apart om te voelen.

-Mijn konijn is een buitenkonijn, maar nu zit ze binnen in een onverwarmde kamer, met een rompertje aan. Hoelang kan ze binnen blijven zonder dat ze haar wintervacht verliest? Ik hoop dat ze morgen of donderdag weer bij haar vriendje in de tuin kan.

 

De romper vond ze eerst echt vreselijk, ze ging er raar mee liggen. Nu is ze er gelukkig al iets meer aan gewend.

IMG_20191112_152623750~2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Nee nooit meegemaakt. De ervaringen die ik met abcessen heb zijn niet zo "positief". 
2. Ze kan een week / 10 dagen max binnen blijven in een onverwarmde ruimte. Hopelijk knapt ze snel op en kan ze straks weer fijn bij haar vriendje terug. 


Beterschap in ieder geval. Als ze de romper echt verschrikkelijk vind kun je hem ook uit doen en kijken of ze netjes er vanaf blijft. Soms geeft een romper zoveel stress dat ze niet lekker herstellen. Maar ja, aan de wond mag ze ook niet zitten. Het is dus even aankijken en zien wat in dit geval beter werkt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een verhaal, je schrikt toch wel even flink, zeg. Gelukkig dat het abces weg is nu. De arme patiënt heeft wel een heel sjiek rompertje aan. Natuurlijk hoort een konijn niet aangekleed te worden, maar als het in noodgevallen moet dan loopt ze er in dit geval toch erg deftig bij. 🙂  Sterkte met haar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! Ben heel benieuwd of er toch meer abcessen zo makkelijk weg zijn gegaan. Fijn dat ze toch wel een tijdje binnen kan blijven als dat nodig is. Hopelijk niet, bij haar vriendje is toch veel fijner!

 

Ja, ik schrok echt wel, ik kwam daar omdat ze niet at en dan heeft ze ineens een abces en een kwartier later is dat alweer weg. Zo raar! Maar wel fijn dat het weg is. Die gasbuik hing volgens de dierenarts waarschijnlijk wel samen met het abces. 

 

En inderdaad, ik hou er ook niet van om dieren aan te kleden, maar dit is noodzakelijk. Ze begon namelijk al direct aan de hechtingen te plukken nadat die dingen erin zaten. Ze was alleen plaatselijk verdoofd. Ik hou het in de gaten of dat ding het herstellen van de gasbuik niet tegengaat inderdaad, de dierenarts waarschuwde daar ook al voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen had ze zich deels uit de romper gewurmd, het kraagje zat achter haar voorpoten en daardoor ook niet meer over het wondje heen. Het wondje zag er schoon en rustig uit, met volgens mij alle hechtingen er nog in. Ik heb het weer goed aangedaan en tot nu toe laat ze het zitten.

 

Gisteravond en vanmorgen had ze wel vieze, stinkende diarree, maar dat lijkt gelukkig alweer minder te worden, nu zijn het kleine, wat nattige keutels ipv flatsen.

 

Ze eet nog niet echt zelf, maar daarnet heb ik haar zitten pesten door een takje peterselie tegen haar snoet te duwen en dat takje heeft ze toen toch opgegeten! Dus dat ga ik af en toe herhalen, tussen het dwangvoederen door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: ze had eergisteren de romper uitgewurmd en één hechting losgetrokken (van de drie). Maar het wondje ziet er mooi uit, van die andere hechtingen blijft ze af. Ze keutelt weer goed maar eet nog niet super. Wel soms wat brokjes, soms wat hooi, soms wat groenvoer. Maar dan ook weer een hele nacht niks. Dus ik ben haar wel steeds wat dwangvoer blijven geven, niet te veel en te vaak zodat ze hopelijk ook zelf wat at. Verder doet ze helemaal normaal, lekker wassen, hok verbouwen. En ze wordt steeds feller als ik haar medicijnen geef.

 

Daarnet heb ik haar weer buiten bij haar vriendje gezet en ze was zó blij! Ze maakte meteen een paar binkies! Haar vriendje zat al vrij snel haar oor te wassen, ik hoop wel dat hij ook van het wondje afblijft. Hopelijk gaat ze nu beter eten, want ik vermoed dat ze niet goed at omdat ze haar vriendje en haar eigen 'woning' miste. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt zo'n medical pet shirt voor mijn konijn. Maar daar wurmde ze zich dus ook uit. Ze weegt bijna twee kilo en de dierenarts had als kleinste maat 2 kilo. Maar volgens mij zijn er ook voor konijnen van anderhalve kilo, misschien dat die beter zou passen. Deze was eigenlijk iets te lang en misschien te wijd bij hals en voorpootjes.

 

In ieder geval gaat het goed zonder pakje! En samen met haar vriendje gaat ook goed. Ik was bang dat ik ze zou moeten herkoppelen, maar tot nu toe gaat het prima samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei JokeC:

Hihi, ik zie je al helemaal blij staan kijken naar die binkies van haar. Ik duim dat je gelijk hebt nu ze weer samen met haar liefje is dat ze beter gaat eten. 

Het gaat goed! Ik was net in de schuur bezig voor iets anders, maar hun eten staat ook daar. Dus ze waren allebei al enthousiast aan het kijken en rondrennen omdat ze dachten dat ze eten kregen. Ik heb het ze dus ook maar gegeven en mijn voedstertje viel er op aan! Het was dus echt de hele situatie waardoor ze niet goed at.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder rompertje, in eigen huisje en met vriendje is natuurlijk altijd het fijnste! Fijn dat ze opknapt 🙂 

Wel opletten dat het wondje schoon blijft en ze er niet te veel aan zitten, ook het vriendje niet. Ik zeg het liever een keer te veel dan te weinig maar verwacht dat je daar eigenlijk al wel op let 😉 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei Rifca:

Zonder rompertje, in eigen huisje en met vriendje is natuurlijk altijd het fijnste! Fijn dat ze opknapt 🙂 

Wel opletten dat het wondje schoon blijft en ze er niet te veel aan zitten, ook het vriendje niet. Ik zeg het liever een keer te veel dan te weinig maar verwacht dat je daar eigenlijk al wel op let 😉 

Dat heb je goed verwacht hoor, haha! We hebben net even gekeken, er is nóg een hechting uit, er zit er nu nog één. Maar het wondje ziet er netjes uit. Niks raars, alleen een korstje. Ik check het iedere keer als ze medicijnen moet, drie keer per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan echt door van alles, en heel kleins, komen een van mijn konijnen heeft ooit een abces gekregen door een ingegroeide grashaar. 
 

Ik denk niet dat het mogelijk is altijd elk wondje te zien. gelukkig heb je wel gemerkt dat je konijn niet lekker was en daar actie op ondernomen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, dank je. Zeker met zo'n dikke wintervacht is denk ik lastig om kleine wondjes op te merken. 

 

Als er hier een konijn niet enthousiast op de brokjes af komt rennen probeer ik altijd of ze dan wel iets anders willen eten. Zo niet, dan bel ik direct de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook niet gek dat je het in eerste instantie niet had opgemerkt. De meeste konijnen laten zich niet vrijwillig geheel inspecteren. Zolang ik geen signalen zie dat er mogelijk iets aan de hand is mogen ze van mij gewoon lekker konijn zijn en aai (en voel) ik ze alleen als ze dat willen en waar ze dat willen. De langharige konijnen die ik heb gehad lieten zich liever niet aanraken, maar die moest ik een paar keer per jaar wel even vangen om een klit weg te halen en hier en daar wat te knippen. Het voordeel daarvan was dat ik ze dan meteen even kon voelen en bekijken, maar bij de andere konijnen doe/deed ik dat niet. Ik ga ze er niet speciaal voor pakken als er geen reden voor is. En bij die dikke wintervacht zie je inderdaad sowieso eerder wat over het hoofd.

 

Fijn dat het nu beter met haar gaat!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .