Ga naar inhoud

Kerstboom giftig voor konijnen


Evee

Aanbevolen berichten

Zijn kerstbomen nou wel of niet giftig voor konijnen?

 

Elk jaar komt de vraag wel weer voorbij, dus bij deze ben ik hem voor. Het is namelijk wel handig dat je dit weet voor je de kerstboom in huis hebt gehaald. Het antwoord is niet zo simpel: Niet allemaal, maar ze zijn ook niet veilig. Dat komt door de hars en de middelen die er vaak op gebruikt worden om te voorkomen dat ze naalden verliezen en om ze brandwerend te maken. Ook de snoertjes van de lichtjes zijn gevaarlijk voor konijnen. Heb je konijnen in huis, en wil je toch een kerstboom? Zet hem dan buiten bereik van de konijnen. Dat kan zijn door een panelenren er omheen te zetten, hem op een plek te zetten waar de konijnen niet komen of een kleine boom te kiezen en die veilig hoog weg te zetten, bijvoorbeeld op een kast. Of kies voor een kunstboom, dat is ook niet gezond als ze er van eten (plastic), en dan zit je ook nog steeds met snoertjes van lampjes, maar je hebt geen vallende naalden of hars. Pas ook op met glazen / breekbare kerstdecoratie, dat kan flink splinteren als het kapot gaat, en je wil niet dat de konijnen daar dan vervolgens doorheen huppen! 

 

 

Dat staat uitgelegd in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

Hier de tekst voor wie niet wil klikken 😉 

 

Citaat

 

Een vraag die wij vaak krijgen is of kerstbomen, naaldbomen, sparrenbomen en/of dennenbomen giftig zijn. Het antwoord is niet simpel ja of nee. Het is ook per boomsoort verschillend. De reden dat er veel voor gewaarschuwd wordt is omdat er in sommige naaldbomen een olie zit, die giftig kan zijn voor bepaalde diersoorten. Maar dit is vooral bekend over honden en katten, niet over konijnen. Ook als een hond of kat water drinkt waar naalden in gelegen hebben, kunnen ze daar last van krijgen.

Konijnen in de natuur eten echter wel dennenappels en sparappels. En in tijden van schaarste ook schors van sommige naaldbomen, zonder daar last van te krijgen. In onze webwinkel verkopen wij zelfs wel eens dennen- en sparappels als speelgoed voor konijnen. Zolang je dit met mate geeft, is er niets aan de hand.

Waar je wel voor moet oppassen is grote hoeveelheden hars. Hars bevat etherische oliën,  en die zijn in grote hoeveelheden giftig, zeker als ze onverdund worden ingenomen.

 

Zoals eerder gezegd zijn er wel verschillende naaldbomensoorten, die niet allemaal even giftig zijn. Hieronder een aantal soorten met de giftigheid er bij;

 

  • Sparren - de piceasoorten, bijvoorbeeld de fijnspar en blauwspar : niet giftig, maar de etherische olien uit de hars kunnen wel problemen geven.
  • Dennen - de Pirussoorten: De naalden veroorzaken abortus bij mens en dier
  • Icea abies = Noorse spar :  Vooral de naalden zijn giftig voor dieren (met name voor honden en katten).
  • Taxus baccata  = Gewone taxus :  Giftig, met name voor paarden, koeien, geiten en schapen maar er zijn ook gevallen van problemen bij konijnen bekend, en dan met name door het eten van de takken, naalden en zaden. De dodelijke dosis voor een paard wordt geschat op 0,5 tot 2 gram naalden per kg lichaamsgewicht.
  • Ook de mistletoe en dan met name de bessen daarvan, zijn zeer giftig voor dieren, ook voor konijnen!
  • Zet de kerstster (Euphorbia) ook veilig buiten bereik van de konijnen en andere huisdieren! Ook deze is erg giftig, niet alleen voor konijnen, maar ook voor honden en katten!

 

Om terug te komen op de kerstbomen is er echter nog een punt; veel kerstbomen worden behandeld met chemische middelen die er voor zorgen dat ze de naalden minder snel verliezen en dat ze vlamvertragend worden, minder brandbaar dus. Neem het zekere voor het onzekere, en zorg er voor dat jouw konijnen niet bij de kerstboom kunnen komen. Zet er bijvoorbeeld een panelenren om de kerstboom heen of kies voor een kunstboom. Nog een tip: werk ook het snoer van de lampjes veilig weg!

 

 

 

Het is nog vroeg, maar als de kerstbomen bij jullie staan, ben ik wel benieuwd hoe ze er uit zien 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een "schopje" om dit topic onder de aandacht te brengen!

 

Sinterklaas is weer naar Spanje. Voor veel mensen het moment om de kerstboom in huis te halen. Maar kerstbomen en konijnen zijn om verschillende redenen geen goede combinatie. Ook kerststerren zijn giftig. Denk dus wel goed na over een veilige oplossing!

Tips lees je in dit artikel, het laatste stuk gaat over kerstbomen, het eerste stuk over vuurwerk (ook actueel op dit moment, dus zeker ook even lezen!).

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-en-vuurwerk/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie kerstbomen! Wij hebben de konijnen buiten, maar wel een kerstboom binnen in huis (kunstkerstboom ivm hond en katten). Maar bij ons hangen er wel konijntjes in 🙂 Ik zal er binnenkort een foto van plaatsen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weer een kunstboom met witte/transparante/parelmoer decoratie. Een beetje winterwonderland. Mijn vriend en ik hebben dit jaar onze eerste ornamenten gekocht, allebei 1. Het is het idee dat we elk jaar 1 of allebei 1 kopen, zodat we uiteindelijk een boom hebben met versiering die voor ons een bijzondere herinnering heeft. 

 

Ik zal morgen met goed daglicht foto maken. 


We hadden  met 6 januari al neergezet. Was eigenlijk de bedoeling dat we hem ook meteen zouden optuigen, maar dat liep even anders. Toen ik net de lichtjes er in had gedaan, nog voor ik het snoer heb kunnen weg werken was er een of anders monster die met 1 hap de lampjes uit deed. 

 

🙄 Nog gevraag of Iris garantie geeft , maar helaas, alleen tot aan de deur🤔

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .