Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Evee

Welk kattenvoer geven jullie aan de katten?

Recommended Posts

Er zijn heel veel discussies over konijnenvoer hier op het forum, maar over kattenvoer veel minder. Ik ben wel eens benieuwd welk merk /  soort brok jullie voeren aan de katten. Er is in kattenvoer zoveel keuze, zo lastig! En katten zijn ontzettend kieskeurig. Daarom ben ik wel eens benieuwd! Welke brok geven jullie? En waarom is de keuze op die brok gevallen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef brokken van het merk orijen op het moment.

Daarbij krijgen ze af en toe een beetje natvoer als verwennerij van gourmet, van die zakjes. Dat doe ik vooral zodat ik Hiro makkelijk op kan sluiten als ik zelf het avondeten kook, hij is namelijk een verschrikkelijke schooier 😂 Ze krijgen dan 1 zakje verdeeld over 3 katten, dus veel is het niet.

Toen de katten kitten waren ben ik begonnen met Hills kittenbrokken, lang geleden alweer. Toen ze van kitten over gingen op volwassen voeding begon echter het gedoe, één kat ging van veel dingen spugen, één had aanleg voor overgewicht en één was gevoelig voor blaasontsteking. Na veel proberen ben ik toen uiteindelijk bij ecostyle care voer beland. Daar zaten kruiden in ter ondersteuning van de gezondheid en dat leek goed te werken bij mijn katten. Na een paar jaar ben ik naar de normale ecostyle brokken over gegaan en dat hebben ze echt jaren gegeten. Maar een paar jaar terug kreeg ik daar problemen mee, ze aten het niet meer. Gemaild naar ecostyle, die dachten dat het door de warmte kwam van die zomer (maar ze aten er in het voorjaar al slecht van toen), uiteindelijk kreeg ik nieuwe zakken opgestuurd, maar heb ik alles van dat merk aan het dierenasiel gestuurd, ze aten het echt niet meer. 

Dus weer verder zoeken, van alles besteld en getest. Zelfs carnibest versvlees voeding (wat ze dus ook niet willen eten, rare katten!). Maar uiteindelijk is het orijen geworden. Dat houden ze alle drie binnen en eten ze redelijk met smaak op. Ze drinken er wel veel bij. Dat houd in dat het of meer vlees bevat (wat ook wel zo is) of zouter is dan het voer wat ik gaf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel drinken is goed toch? Omdat katten dat uit zichzelf niet echt doen wat weer slecht is voor hun nieren. 

Ik moet zelf opbiechten dat ik niet let op merk want ze lusten alles. En het is vooral uit gemak dat ik ze geef wat er op het moment in de aanbieding is. Wel probeer ik zo weinig mogelijk troep zoals graan in hun voer. Maar dit lukt me niet altijd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De moeder van mijn vriend gaf altijd het goedkoopste budget merk kattenvoer. Storm at het echt slecht, en ging dan maar ergens anders haar eten zoeken. Ze schooide ontzettend, en die moeder maar lachen tegen vrienden dat het zo'n grappig beestje was dat allerlei mensenvoer lustte. Toen mijn vriend op kamers ging, is hij Whiskas gaan voeren, niet al te duur en vooral makkelijk in de supermarkt verkrijgbaar. En inderdaad, ze at haar bakje steeds leeg en haar gedrag verbeterde stukken. 

Toen we samen zijn gaan wonen ben ik me er wat meer in gaan verdiepen, maar ik vind het echt lastig. Er is zo veel keus, en net zo veel meningen over wat goed en slecht voer is. Op advies van de dierenarts een tijdje terug overgestapt op Prins, maar ik ben er niet echt tevreden over, de brokjes zijn veel kleiner en ze lijkt ze minder lekker te vinden. Ze is wel een stuk actiever.

Ik kwam laatst bij Zooplus Wild Freedom tegen, dat is graanvrij en daar zit relatief veel vlees in, dus als deze zak Prins leeg is, dan wil ik dat gaan proberen.

Natvoer krijgt ze af en toe als lekkernij, vaak in het weekend een kuipje paté. 

Wij hebben trouwens ook van de zomer zo'n drinkfontein gekocht, want ik had het gevoel dat ze niet genoeg dronk. Met de warmte van de zomer vond ik het toch het proberen waard, maar ik merk geen verschil moet ik zeggen. Ik zou ook graag boven een bakje water voor haar weg willen zetten, zodat ze niet helemaal naar beneden hoeft, maar dat gooit ze steeds omver.  Hebben jullie nog tips om haar meer te laten drinken? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier drinken ze het liefst uit een glas water op het keukeneiland. Daar staat dus ook altijd een glas water voor de katten haha. Ze drinken hier wel goed, veel zelfs vind ik, voor katten. Er staat boven een waterbak, beneden dus een glas op het keukeneiland en ze drinken ook vaak uit de waterbak van de hond. Genoeg keuzes dus. Maar het glas is wel het meest populair. Ik heb er een plastic ikea glas voor in gebruik, dat breekt niet als ze het omgooien haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mimi (volwassen kat) krijgt Royal Canin Fit 32. Dit kreeg ze in het asiel al en het bevalt prima. Daarnaast krijg ze elke dag een paar brokjes Hills t/d, dat zijn extra grote brokken tegen tandplak.

Nat voer krijgt mimi niet meer want daarvan vind ze bijna niks lekker. Kipfilet en tonijn van Greenwood’s at ze wel maar echt een plezier doe ik haar daar niet mee en natvoer is niet nodig dus ik ben er maar mee gestopt.

De kittens krijgen royal canin second age kitten brokjes, ook volgend op wat ze in het gastgezin gewend waren. 
Puck wordt woensdag gecastreerd en is al wel een beetje een dikkerdje dus die gaat dan over op light kitten brokjes. Dat wordt een uitdaging drie katten elk uit een eigen bakje laten eten 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gaf eerst Applaws, maar mijn katten kregen overgewicht. Eentje was wel echt te zwaar, dus op aanraden van de dierenarts een 'indoor' variant genomen. Heb toen gekozen voor Royal Canin Indoor. Nu is een op goed gewicht en de ander bijna. 

Ze krijgen ook 2x per dag een koffielepeltje met natvoer. Heb daar niet een specifiek merk voor, kijk gewoon welke in de aanbieding zijn bij Zooplus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het waterdrinken, Hiro drinkt altijd water via z'n poot 😂 Zijn er meer katten die dat doen? Hij steekt zijn poot dus in het waterglas of de waterbak en likt het water dan van zijn poot af. De andere twee drinken gewoon direct. Maar Hiro dus altijd via z'n poot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef momenteel Royal Canin Fit 32. Wat kattenvoer betreft zie ik door de bomen het bos niet meer. Heb me er best al veel in verdiept maar kom er niet aan uit. Aan de ene kant wil ik graanvrij gaan voeren maar daar zitten blijkbaar ook weer nadelen aan.

Dizzy neigt naar overgewicht (ondanks dat hij heel actief is) dus dat wil ik in de gaten houden. Misschien toch overstappen op dieetbrokjes.

Ook krijgt hij 2x per dag een beetje blikvoer (Almo Nature) maar dat is enkel omdat hij L-Lysine krijgt tegen chronische niesziekte.

Drinken doet hij hoofdzakelijk uit de zwemvijver (= dus schoon water) maar uiteraard heeft hij ook bakjes water in huis maar hier zie ik hem niet veel uit drinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben dus niet de enige die bij kattenvoer echt totaal verloren raakt wat nou goed is en wat niet. 😂 Zoo lastig!

Ik ben uiteindelijk wel blij met het orijen kattenvoer, hoewel het wel ongeveer de duurste optie is die er is. Ook logisch, als je ziet hoeveel vlees er daadwerkelijk in zit. Maar ze eten het goed, het is biologisch, wat ik ook wel zo fijn vind (als je dan toch vlees eet, of je nou mens of dier bent, kies dan in ieder geval de meest verantwoorde optie is mijn mening), het is ook graanvrij, er zitten wel erwten in volgens mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-11-2019 at 08:36 zei Evee:

Over het waterdrinken, Hiro drinkt altijd water via z'n poot 😂 Zijn er meer katten die dat doen? Hij steekt zijn poot dus in het waterglas of de waterbak en likt het water dan van zijn poot af. De andere twee drinken gewoon direct. Maar Hiro dus altijd via z'n poot.

Een van de katten van mijn zus drinks soms ook met haar pootje!

Kayla zat laatst wel met haar pootje in mijn glas water te spetteren maar uit haar eigen bakje drinkt ze normaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb na puck zijn castratie een proefzakje Hills vet essentials mee gekregen (toevallig gekeken door m’n support en zit maïsmeel en erwten in maar geen graan). Aangezien het voer is wat niet in de winkels verkocht wordt zal het wel rete duur zijn.
Het asiel adviseerde sterilised kitten van royal canin. Ik heb werkelijk geen idee wat nu echt goed is. Ofwel Puck eet nog lekker door van de standaard kitten brokjes. Maar dat is eigenlijk niet handig want Puck heeft een kleine handicap aan zijn pootjes waardoor te dik worden voor hem echt een probleem zou zijn en dus voorkomen moet worden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik al wel heb gezien is dat voer voor actieve katten vaak op basis van rund is, en voor binnenkatten of gecastreerde katten vaak op basis van gevogelte. 

Vis wordt vaak als alternatief op het standaard voer gebruikt, niet voor een specifieke doelgroep.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites