Ga naar inhoud

Beetje hopeloos door agressief gedrag


Hallo Hoi

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Mijn konijn Pluisje probeert handen aan te vallen. Ik word er helemaal gek van. Ik word er boos van. Ik geef haar eten en 9 van de 10 keer valt het doordat ze me bijt of het voer uit mijn handen tikt. Soms gromt ze er ook bij. Wel vraagt ze gewoon voor aandacht. Door te duwen of uitdagend te kijken en vervolgens aan dingen gaan knagen. Maar als mijn handen naar haar toe gaan om haar te aaien gaan haar oren naar achteren, gromt ze zacht maakt ze zich klein en dan bijten of krabben. Ik word er helemaal gek van en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. 

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

 

Iris en Pluisje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Iris,

 

Even een paar vragen om wat meer informatie over de situatie te krijgen. Hoe oud is Pluis? Is ze gecastreerd? Welke ruimte heeft ze 24 uur per dag ter beschikking (dan bedoel ik dus hoe groot haar verblijf de hele dag inclusief de nacht is)? Is ze aan een vriendje gekoppeld of leeft ze alleen?

Er zijn verschillende oorzaken voor dit soort gedrag. Het kan bijvoorbeeld verveling/eenzaamheid zijn (konijnen zijn groepsdieren, één konijn is geen konijn wordt vaak gezegd). Ze hebben een konijnenmaatje nodig om zich veilig te voelen en niet te vervelen. Ook een te kleine huisvesting kan een oorzaak zijn dat er hoknijd of voernijd ontstaat. Angst kan trouwens ook een oorzaak zijn, bijvoorbeeld als ze vaak opgepakt wordt of is geweest (oppakken vinden konijnen heel eng en doe je beter niet). Zo zijn er nog wel wat oorzaken te bedenken, maar om een advies te geven hebben we wat meer informatie nodig. Het feit dat ze zich klein maakt zou te maken kunnen hebben met dat ze bang is, voor je hand bijvoorbeeld. Hopelijk is het voor jou en Pluisje op te lossen, zodat jullie van elkaar kunnen genieten. Overigens hoop ik niet dat je verwacht dat je lekker kan knuffelen met Pluisje. Over het algemeen zijn konijnen echt geen knuffeldieren. Sommige konijnen vinden het prima om af en toe geaaid te worden, maar er zijn ook veel konijnen die dat absoluut niet kunnen waarderen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is van 23 mei 2018, ze is gecastreerd, ze heeft denk ik nu 1,5 vierkante meter tot haar beschikking maar meestal is dat een 1 meter kooi van ferplast. en zodra we thuis zijn mag ze het hele huis door. Ze is alleen, en ze word redelijk vaak opgepakt. Soms een paar dagen niet en anders weer 4x op een dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info. Ik weet niet of het is wat je zou willen horen, maar ik denk dat het bij Pluisje een combinatie van dingen zou kunnen zijn. Het wisselen van de hoeveelheid ruimte die ze heeft, kan voor territoriaal gedrag zorgen. Ter info: een konijn heeft 24 uur per dag minimaal 1 vierkante meter oppervlak nodig. Dat is echt minimaal, beter zou zijn 2 vierkante meter per konijn (dus ook als je niet thuis bent en 's nachts). De ferplast hokken zijn fijn als toiletbak, maar echt te klein als huisvesting (ondanks wat dierenwinkels je vertellen helaas). Je kan het vergelijken met het opsluiten van een mens in een kleine badkamer. Dat ze gecastreerd is, is trouwens wel een voordeel! 

Is het een optie voor je om haar 24 uur per dag los te laten in de ren (eventueel overdekt met een plaat o.i.d.) en haar te koppelen aan een maatje? Er zijn veel konijnenopvangen waar je haar aan een vriendje kan koppelen. Wat betreft het oppakken: dat zou ik alleen doen als het echt nodig is, niet om haar lekker te knuffelen. Ze kan daar zo bang van worden dat ze uiteindelijk besluit dat ze je moet gaan bijten. Dat zou zonde zijn.

Ik hoop dat je hier iets mee kan en ook wat mogelijkheden hebt. Bijna iedere konijnenliefhebber begint hetzelfde als jij hoor (ik ook)! Helaas wordt er vaak nog te veel verkeerde informatie door fokkers of dierenwinkels verspreid, waardoor regelmatig dit soort dingen gebeuren. Erg jammer voor het konijn en ook voor het baasje.

Succes! Hopelijk kan je iets met het advies 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar niet veel aan toe te voegen.

Konijnen zijn prooidieren, en als een wild konijn opgetild wordt is het door een roofvogel en is het konijn de pineut. Dis iedere keer als je een konijn oppakt denkt het "help hij gaat me opeten".

 

Weet je ook waarom je geen tweede konijn mag van je ouders? Konijnen zijn groepsdieren, een konijn alleen houden is echt heel zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag geen 2e konijn omdat mijn ouders dan nog meer ruimte kwijt zijn. Misschien gaat ze volgende zomer naar buiten. Ik krijg namelijk een hond. Dan hoeft Pluisje niet meer opgepakt te worden, heeft ze lekker veel ruimte, althans zolang wij niet buiten zitten en mag ze waarschijnlijk ook een vriendje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende zomer duurt nog wel lang. Ze mag pas over 7 maanden weer naar buiten, dan zit ze al die tijd alleen. Kun je niet tijdelijk de ren met een meter uitbreiden zodat er twee konijnen inpassen, met de afspraak dat ze eind mei naar buiten gaan?

En misschien een rare vraag, maar waarom wordt ze nu wel opgepakt, en hoeft dat niet meer als ze buiten zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, ik vind het eerlijk gezegd best sneu voor je beestje als ze geen aandacht meer krijgt en 'vervangen' wordt voor een hond. Mag ik je vragen of je wel blij bent dat je een konijn hebt aangeschaft? Dat bedoel ik echt niet vervelend, maar als je er wellicht een beetje spijt van hebt en haar niet kan bieden wat ze nodig heeft (ruimte en een maatje), is het dan een optie om te overwegen om haar af te staan bij een opvang? Dan wordt er daar gezorgd voor een fijn thuis en een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi @Hallo Hoi, als ik het me goed herinner gaf je in een ander topic aan dat je zelf het idee had dat een konijn toch niet echt iets voor je is en dat je liever een beestje zou willen hebben waarmee je goed kan knuffelen, zoals een hond. Nu heb je vast het beste met je konijntje voor en ik weet dat dit misschien een beetje l****g klinkt, maar is het in dat opzicht niet een idee om een ander huisje voor Pluisje te zoeken waar ze met een vriendje in een grote ren kan wonen? 

aangepast door Evee
*** ingevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Pluisje doet dan misschien niet altijd zo lief tegen mij en ik niet tegen haar, maar het is en blijft Pluisje. Ik heb haar laten steriliseren, laten vaccineren, bloedonderzoek laten doen, ik geef zoveel om haar. Alleen is het gewoon niet wat ik verwacht had van een konijn. Maar ik heb haar en ik kan haar echt niet wegdoen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je reactie heel goed, ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik ben alleen wel van mening dat als je een dier hebt, je het moet geven wat het nodig heeft. Op dit moment kan je haar niet bieden wat ze nodig is, dus er zal mijn inziens wel iets moeten veranderen. Is het een optie om dit topic aan je ouders te laten lezen, zodat je wellicht toch een ingang kan krijgen om wat dingen te verbeteren? Ik kan me helemaal voorstellen hoe lastig het is natuurlijk, maar als je een dier hebt zou je in de eerste plaats moeten kiezen voor zijn/haar welzijn en niet jouw eigen plezier/gevoel. Hoe moeilijk dat natuurlijk ook is, dat begrijpen we allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij @Jamesthebunnybutler en @Marjoleink. Ik snap dat het een lastige situatie is. Aan de ene kant heb je inmiddels een band met Pluisje opgebouwd en heb je heel veel voor haar over, maar aan de andere kant kan je haar helaas niet alles bieden wat ze nodig heeft en ben je, zoals je aangeeft, ook afhankelijk van de wensen van je ouders. Ik hoop dat je, samen met je ouders, de juiste beslissing voor Pluisje kunt maken. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat gaat echt niet werken. Ik mag een hond, en als ik nu ook nog ga beginnen over Pluis dan kan ik het wel schudden. Ik zal haar zo veel mogelijk met rust laten en ze gaat volgende zomer naar buiten. Stel er komt iets op ons pad qua een beter huisje tot de zomer dan zullen wij dat uiteraard aanvaarden, maar aangezien mijn ouders altijd zeggen dat Pluisje wel gelukkig is, er is immers ook ooit maar iemand geweest die ooit heeft bedacht dat konijnen 1 m2 nodig hebben, acht ik de kans vrij klein dat zij in iemand een beter baasje zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hallo Hoi:

er is immers ook ooit maar iemand geweest die ooit heeft bedacht dat konijnen 1 m2 nodig hebben

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar die norm vandaan komt. Misschien is er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en dan is het niet "zomaar een mening". Maar eerlijk gezegd vind ik 1 m2 nog heel weinig. Als je ooit konijnen lekker hebt zien rennen en springen in een grotere ruimte dan zul je denk ik geen konijnen meer houden op 1m2.

Maar het punt van discussie was hier volgens mij niet de grootte van de ren, maar het feit dat Pluisje alleen zit, terwijl konijnen groepsdieren zijn. In de natuur leven konijnen altijd in groepen, nooit alleen. En ook tamme konijnen hebben een maatje nodig mee te slapen, om de plekjes te wassen waar ze zelf niet bij kunnen, om samen de omgeving in de gaten te houden (prooidieren!). 

Aangezien het jouw konijn is, rust op jou de taak om te voldoen aan haar eerste levensbehoeften, en zul je dus je ouders moeten overtuigen. Aangezien je konijn ongewenst gedrag vertoont, heb je sterke argumenten om je ouders ervan te overtuigen dat Pluisje allesbehalve gelukkig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Hallo Hoi:

Mijn ouders zien niet in dat Pluisje ongelukkig is, en trouwens, Pluisje rent nooit echt gelukkig rond hoe groot de ruimte ook is dus kan het moeilijk bewijzen. 

 

Naar mijn idee is dat pas te bewijzen wanneer ze een vriendje heeft. Ik heb altijd konijnen in koppels gehad, maar helaas ging er weleens een vriendje dood en zat het andere konijn een aantal weken alleen. Eén keer duurde het wat langer voor er een nieuw vriendje kwam (3 maanden). In die periode merkte ik dat het overblijvende konijn zichtbaar veranderde en ongelukkiger werd. Het konijn werd minder actief en leek zich meer en meer te vervelen. Ze probeerde zelfs interactie met de katten te zoeken, maar die begrepen haar niet en renden weg. Ik kijk weleens foto's terug van toen en zie dan gewoon echt een eenzaam konijn.

 

Momenteel heb ik weer een koppel buiten in de ren en zie ik elke dag wat twee konijnen aan elkaar hebben. Ze doen alles samen, eten samen, wassen elkaar, en, nu het weer wat kouder wordt, liggen ze vaak lekker tegen elkaar aan te slapen. 

 

Ik zou nooit een konijn alleen (kunnen) houden, juist omdat ik het verschil gezien heb tussen één en twee. Samen zijn ze echt veel gelukkiger, mits ze een geschikt vriendje hebben natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hallo Hoi Klopt het dat je konijn nu alleen in een Ferplast kooi zit, behalve als je haar in huis los laat lopen?

Wat ook erg zou kunnen helpen is om in plaats van die kooi een ren te maken. Dan heeft ze misschien minder het gevoel dat ze ingesloten zit, en dan zal ze misschien minder naar je hand bijten. Dan hoeft ze ook niet opgepakt te worden om los te kunnen lopen, dan kan je gewoon de ren loshalen en ze kan naar buiten lopen. 

Als je de ren groot genoeg maakt zodat je er zelf ook in kunt zitten, dan kun je ook langzaam beginnen om de band met je konijntje terug op te bouwen. Je geeft aan dat jij al erg aan haar gehecht bent, maar je konijntje vind jou nu gewoon best eng. Ga gewoon rustig bij haar zitten en een boek lezen bijvoorbeeld. Dit kan ook als ze losloopt. Laat haar naar jou toekomen in plaats van andersom, en je zult zien dat je haar vertrouwen terugwint. 

 

Het is jammer dat je al zo snel hebt besloten om je konijn te vervangen voor een hond waarmee je wel kan kroelen. Het klopt dat je met konijnen niet kan kroelen, maar het kunnen zeker goede maatjes voor je zijn als je ze de kans geeft. Ik vind het heerlijk om bij mijn konijnen te zitten en ze af en toe een aai te geven. Meestal blijven ze lekker een tijdje zo bij mij zitten, tot ze het beu zijn en weer verder huppen. We zouden niet zo'n groot actief forum zijn, als konijnen geen lieve maatjes zouden zijn. Mijn advies: wacht nog even met het nemen van een hond, en probeer met onze tips eerst wat meer de band met je konijntje terug op te bouwen. 

Je konijntje kan toch op z'n vroegst in het voorjaar pas naar buiten, dus wacht in ieder geval tot dan. 

 

Nog een laatste tip: je geeft aan dat je ouders het niet fijn vinden als Pluisje te veel van hun ruimte inneemt. Zou je haar niet naar je slaapkamer kunnen verplaatsen, en dan je slaapkamer bunny-proof maken (zorgen dat ze nergens aan kan knagen en dat ze een lekkere mat heeft om op te lopen)? Dan heeft ze toch meer ruimte zonder dat je ouders daar last van hebben, en zal ze er ook sneller aan wennen om jou in de buurt te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft een ren. Ze zit nu niet in een kooi. Maar als ik erin ga zitten gaat ze bijten. Eerst zacht maar als ik haar negeer heel hard, maar ik mag haar ook niet aaien dus snap gewoon niet zo goed wat ze bedoelt. En dat ik Pluisje inruil voor een hond is niet waar. Het enige wat ik zeg is dat ik misschien dat Pluisje dan misschien gelukkiger zal zijn omdat ik haar niet oppak. Ik heb dan immers een hond om mee te knuffelen. En ze heeft op mijn kamer gezeten. Maar mijn kamer konijn prove maken is met Pluisje geen doen. Eerst begint ze aan het behang, dan aan mijn bed, de plinten steeds zoekt ze wel weer iets anders. Er zitten nu zelfs gaten middenin mijn vloerbedekking. Dat was dus ook geen succes. Maar misschien moet je ook niet te snel oordelen over die hond, ik neem die hond niet omdat ik niet blij ben met Pluis. Daar heb ik zo mijn redenen voor. En bij Pluisje in de ren zitten zal niet gaan. Ik ben geopereerd en er is iets mis gegaan waardoor ik altijd last heb van mijn stuitje, en mijn zenuwen worden heel snel afgekneld waardoor ik niet langer dan 10 minuten op de grond kan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar om Pluisje niet meer op te pakken heb je niet per se een hond nodig toch? Je hebt nu gelezen dat konijnen dat niet fijn vinden, dan kun je daar toch per direct mee stoppen?

 

Een hond neemt wel meer ruimte in dan een konijn, die loopt gewoon in je hele woonkamer en keuken, besef je dat wel? Overal zullen ook hondenharen liggen, vaker stofzuigen is dus ook nodig. Hij moet ook regelmatig worden uitgelaten. Ik zou er nog even goed over nadenken voor je een hond aanschaft. Pluis klinkt ook een beetje als een impulsaankoop en aangezien je haar ook niet kunt geven wat ze nodig heeft op dit moment (meer permanente ruimte en een maatje), zou ik eerst zorgen dat dat voor elkaar is voordat ik aan een hond zou beginnen...

 

Het is misschien niet wat je wilt horen, maar ik lees hierboven dat iedereen zulke goede adviezen geeft en het kwartje lijkt nog niet echt te vallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Hallo Hoi:

Sorry, maar dat kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Pluisje doet dan misschien niet altijd zo lief tegen mij en ik niet tegen haar, maar het is en blijft Pluisje. Ik heb haar laten steriliseren, laten vaccineren, bloedonderzoek laten doen, ik geef zoveel om haar. Alleen is het gewoon niet wat ik verwacht had van een konijn. Maar ik heb haar en ik kan haar echt niet wegdoen. 

 

Zelfs niet als je konijn er gelukkiger van wordt? Je konijn is nog zo ontzettend jong... wil je haar dan de komende (misschien wel) 12 jaar zo laten zitten? Dat kan toch niet? Als je echt om haar geeft kun je er toch beter over nadenken... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Hallo Hoi:

Sorry dat gaat echt niet werken. Ik mag een hond, en als ik nu ook nog ga beginnen over Pluis dan kan ik het wel schudden. Ik zal haar zo veel mogelijk met rust laten en ze gaat volgende zomer naar buiten. Stel er komt iets op ons pad qua een beter huisje tot de zomer dan zullen wij dat uiteraard aanvaarden, maar aangezien mijn ouders altijd zeggen dat Pluisje wel gelukkig is, er is immers ook ooit maar iemand geweest die ooit heeft bedacht dat konijnen 1 m2 nodig hebben, acht ik de kans vrij klein dat zij in iemand een beter baasje zien. 

 

Ik zou toch alles op alles zetten om het in orde te maken voor Pluis en pas als zij een maatje heeft gaan nadenken over een hond... Ik ben namelijk bang dat wanneer die hond er eenmaal is je al snel geen aandacht meer zult hebben voor Pluis. Als je kunt knuffelen met je hond en Pluis geeft jou niet de knuffels waar je blijkbaar behoefte aan hebt, vraag ik me af of je op dat moment nog probeert een maatje voor haar te vinden...

 

Sorry als ik misschien wat fel reageer, maar ik kan er gewoon niet zo goed tegen dat iemand vraagt om advies, advies krijgt en vervolgens al die adviezen van tafel veegt en toch verder gaat op dezelfde manier. Ik ken je verder niet en misschien zit er wel iets achter waardoor je zo eigenwijs reageert maar ik verplaats me nu puur even in jouw konijn en haar welzijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .