Ga naar inhoud

Roekie niet in orde


josti

Aanbevolen berichten

Sinds vorige week donderdag is Roekie niet in orde, wil niet eten. Met met mijn "normale" ritueel van pijnstiller en primperan kreeg ik m niet lekker aan de gang.

Bij de DA foto gemaakt en daarop zien we een goed zichtbare enigzins grote maag, geen gas. Maag en buikje voelen mooi soepel.

Door met pijnstillers primperan en Zitac (maagbescermer). Na geen noemenswaardige verbetering, hij eet wel weer zo hier en daar wat groen en een stukje brood ed duplo erbij tegen evt een geirriteerde maag/ maagzweer (???).

Afgelopen woensdag kreeg meneertje ook nog EC bij met wat wankel zijn en 2x omvallen. Dus panacur erbij.

De EC symptomen verergeren gelukkig niet maar hij blijft halfbakken eten en vindt mij ondertussen ook eng.

Al met al is het een frustrerende toestand.

Ik wil nog een 2e foto laten maken om te zien of zijn maag verbeterd maar moet nog overleggen wanneer we dat moeten doen, hoewel bij verbetering ervan hij beter zou moeten gaan eten.

Nu heb ik hem toc 2x per dag in mijn handen voor zijn medicijnen en geef ik hem ook 6 ml dwangvoer erbij omdat hij zo weinig eet.

Iemand de gouden tip? of ervaring met een maagzweer?

 

ik hoor het graag...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ter aanvulling:

 

Hij heeft geen strak pijnsnuitje en ligt ook niet meer in een pijnhouding. Na op schoot gezeten te hebben voor zijn behandeling gaat hij wassen en wel weer liggen. Soms eet hij direct ook nog iets. 

 

En alsof het nog niet genoeg was heeft de poes ook nog een keelontsteking, afgelopen donderdag wéér bij de DA, en een kast vol medicijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik heb echt geen idee. Mijn konijn heeft altijd wat maar tot nu toe gelukkig niks ernstigs... Ahoewel haar leverwaarden nu wel te hoog zijn dus daar ben ik wel een beetje zenuwwachtig over. Maar zou je dus niet kunnen helpen. Misschien om hem wat comfortabeler te laten voelen een kruik en een ice pod Er in leggen. Kan hij/zij zelf kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een icepod zou ik zeker niet doen. Een ziek konijn kan moeite hebben om zich warm te houden, die moet je niet verder gaan afkoelen. Was zijn temperatuur wel goed, of aan de lage kant? In dat geval zou je inderdaad een snugglesafe zo neer kunnen leggen dat hij zelf kan kiezen of hij er gebruik van maakt.

Ik zou geen brood geven, dat is niet goed voor konijnen. Voor konijnen geldt dat na 24 uur zonder eten de darmen kunnen stilvallen, dus het is belangrijk dat hij eet, ook al is het maar weinig. Wat je kunt doen is vaak eten aanbieden, geef hem lekkere hapjes, hou bijvoorbeeld takjes peterselie tegen zijn bekje aan tot hij hapt. 

Dwangvoer kan goed zijn als een konijn niet eet, maar het vult ook erg waardoor hij minder geneigd zal zijn om zelf te eten. Je zou het kunnen afbouwen en kijken wat hij zelf doet. Misschien vindt hij het lekker om het zelf uit een bakje of van een lepeltje te likken.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties meiden...

Hij heeft ondertussen weer voorzichtig een brokje gegeten, moge dat er snel meer worden.

Temp was prima.

Ik ga tot dinsdag zo door en overleg dan weer met DA over hoe nu verder.

 

grijze haren krijg je er van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorzichtig goed nieuws dus, ik duim mee dat Roeki blijft eten en steeds iets meer. (op z'n Engels met fingers crossed, maar het idee blijft hetzelfde). 🤞Ik denk dat ik meer grijze haren heb door de zorgen om de moppies dan om de kinderen en rest van de beestjes bij elkaar. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .