Spring naar bijdragen
Evee

Konijnen en vuurwerk - algemeen 2019 topic

Recommended Posts

Bah, één van mijn buitenkonijnen is nu toch wel heel bang voor al het vuurwerk hier in de buurt. Ik zie hem weinig hooi eten en maak me daarom best wel zorgen. Hij eet wel z'n groente en z'n biks, maar neemt niet echt meer de tijd om uitgebreid hooi te eten (ik heb hem wel wat hooi zien eten, maar niet zoveel als hij normaliter eet). Het hooi ligt op verschillende plekken, ook achterin de ren waar ze zich kunnen verstoppen. Vreemd genoeg verstopt hij zich met al die knallen vaak niet en hij maakte net ook nog doodleuk drie bunnyflops toen ik bij ze in de ren zat, alsof hij blij was dat ik er was. Iemand tips? Of gewoon maar laten gaan en afwachten tot het nieuwe jaar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het lastig. Ik kan me voorstellen dat hij wat meer op zijn hoede is met al het vuurwerk,  maar ik wil ook niet alles afdoen als "komt van het vuurwerk". 

Ik denk dat ik het aan zou kijken, maar ook wel alert zou zijn op bijvoorbeeld gebitsproblemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met buitenkonijnen, maar is het een optie voor je om hem vanavond binnen te houden dat hij wat meer beschutting heeft? Misschien je andere buitenkonijnen ook?

Die twee van mij hebben er gelukkig niet zo'n last van, maar dat zijn binnenkonijnen. En vanavond doe ik de gordijnen dicht, radio en licht aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Radio adviseer ik ook niet meteen. Vaak spelen ze daar om middernacht ook buurwerk af. Muziek wel, maar dan eerder een playlist oid

Verhuizen vandaag ook niet. Geeft ook veel stress. Zou eerder zorgen dat ze zich lekker kunnen verstoppen, kijken of je een buitenlamp kan aanzetten om de flitsen te beperken, zorgen voor een veilige goed afgesloten ren en veder niet te veel

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei KruimeltjeAngela:

Ik heb geen ervaring met buitenkonijnen, maar is het een optie voor je om hem vanavond binnen te houden dat hij wat meer beschutting heeft? Misschien je andere buitenkonijnen ook?

Die twee van mij hebben er gelukkig niet zo'n last van, maar dat zijn binnenkonijnen. En vanavond doe ik de gordijnen dicht, radio en licht aan.

Bij Pluisje letten wij er eigenlijk alleen maar op dat we de deur niet te lang open laten staan ivm het geluid. Maar mijn moeder blijft binnen en als Pluisje het echt heel eng vind dan gaan we proberen het haar naar haar zin te maken. Maar ik vind het lastig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het echt zo met ze te doen, die arme beestjes. Ik zal even kijken of ik nog grote dozen in de schuur heb staan waar ik nóg meer schuilmogelijkheden van kan creëren. Ze willen trouwens ook heel graag de tuin in (als wij thuis zijn, staat de ren vaak open), maar dat ga ik nu maar even niet doen, want dan krijg ik hem denk ik nooit meer naar binnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe denken jullie over die speciale opvangen voor oud en nieuw in die vuurwerkstiltegebieden?? Ik heb Rakker (een hond) er 1 keer heengebracht omdat hij spierverslappers kreeg ivm een blessure en dat is heel zielig als hij bang is dus die heb ik daar heen gebracht. Maar voor konijnen denk ik dat het te stressvol is... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jasper zit al enkele jaren buiten dus die heeft 0.0 last van stress. Noor en Jorge heb ik pas sinds de zomer dus geen idee. Ze lijken me niet al te gestresst maar zitten wel iets meer in het hondenhok. Maar er ligt ook een berg aan lekkers dus misschien is dat het wel, veelvraten! 

Maar ik regel verder niet echt iets speciaals. Ze komen er wel doorheen, net als Jasper. Moeten ze maar tegen hem aan kruipen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Laniboekje:

Jasper zit al enkele jaren buiten dus die heeft 0.0 last van stress. Noor en Jorge heb ik pas sinds de zomer dus geen idee. Ze lijken me niet al te gestresst maar zitten wel iets meer in het hondenhok. Maar er ligt ook een berg aan lekkers dus misschien is dat het wel, veelvraten! 

Maar ik regel verder niet echt iets speciaals. Ze komen er wel doorheen, net als Jasper. Moeten ze maar tegen hem aan kruipen. 

Heb je een konijn dat Jasper heet? Mijn zoon heet Jasper, die moet daar erg om lachen.

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Marjoleink:

Heb je een konijn dat Jasper heet? Mijn zoon heet Jasper, die moet daar erg om lachen.

Jep. Jasper het konijn. Was eigenlijk een grapje voor een vriend van ons, maar de naam pastte wel erg goed bij hem dus we hebben hem opgedoopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijnen Guus en Pip reageren heel af en toe op het geknal van vuurwerk.

Ik zie dan ook erg tegen vannacht op als ze het jaarwisseling is.

Wat waren ze vorig jaar bang en nu weer.

Vooral Pip is nu al door de kooi heen aan het stuiteren en moet zeggen dat ik het erg met haar te doen heb.

Guus daarentegen is de rust zelfe.

Ik heb bij de dieren speciaalzaak na gevraagt hoe ik het het beste kan doen met Guus en Pip en moet zorgen voor voldoende stro en hooi, en ook moet ik ze proberen af te leiden met wat lekkers en evt. wat extra eten geven.

Verder ga ik regelmatig kijken bij Guus en Pip en ze staan veilig in het tuinhuisje met de deur dicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Monster zat gisteravond vuurwerk te kijken. Ik wist helemaal niet dat ze uit het raam boven hun ren konden kijken, maar blijkbaar dus wel. :') Hij leek not amused, eerder nogal verstoord en in de war. Maar goed geen dikke paniek in elk geval. Muffin heeft schijt aan de wereld zoals altijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier is ook alles er klaar voor, zeil over de ren,  nog wat extra schuilplekjes gemaakt en ze al wat vroeger hun avondmaaltje gegeven. Dan hebben ze dat in ieder geval al naar binnen. Verder zijn ze wat onrustiger, en ze schrikken we van de knallen, maar dan is het meer even verstijven dan echt wegvluchten, dus ik ben benieuwd hoe ze het vannacht gaan doen. 

We blijven in ieder geval gewoon thuis, dus ik kan ze in de gaten blijven houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ze zijn hier al een aantal dagen aan het knallen.. niet zo erg als vorig jaar, maar de konijnen konden er dus al wel aan wennen. Vandaag uiteraard een stuk meer geknal en zeker nu het donker is. Miffie vindt het echter belangrijker om een stukje witlof van onderuit de groente bak te vissen, dan om te schrikken van een enorme knal met lichtflits. Nijntje zit alleen maar gespannen te kijken wanneer zij aan de beurt is om te eten 😂. Hopen dat het zo blijft! In ieder geval een goede jaarwisseling voor jullie allemaal (mens en al onze dierenvrienden!)!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier hebben we voor het eerst  ooit 2 konijnen ze zitten binnen. Beide ongeveer 7 maanden oud dit word dus hun eerste oud en nieuw. Hier is het de hele dag al wel een beetje knallen niet al te veel. Tot nu toe zijn ze al erg bang. Schikken overal van. Zelfs als ik net als anders opsta vanuit de bank. Eten doen ze bijna niet tot niet. Alleen als ik ze groenvoer geef en brokken komen ze naar me t o e om het te eten en dat doen ze dan wel. Hooi hebben ze al sinds vanochtend niet meer op. Zitten erg stil, in elkaar gedoken achter elkaar. Ik hoop dat het straks ook goed gaat. Zeker omdat er straks een grote groep mensen komen wat ze ook al niet gewend zijn. 

Pff al met al hopen en duimen dat t goed gaat 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Laniboekje:

Jep. Jasper het konijn. Was eigenlijk een grapje voor een vriend van ons, maar de naam pastte wel erg goed bij hem dus we hebben hem opgedoopt.

Totaal offtopic, sorry daarvoor, maar ik heb jou al super lang niet meer gelezen hier en heel toevallig hadden mijn vriend en ik het vandaag nog over je! Omdat we het over border collies en konijnen hadden 😁 Ben benieuwd hoe het met je is.

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pelle is vooral bang voor de lichtflitsen en ikzelf schrik nogal van harde knallen. Dus ik laat al jaren altijd licht aan op oudjaarsavond en ook een radio. Maar dat ballonnetje ging net een uur lang niet op, want stroomuitval in Obbicht en omgeving. 😖

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei paniekvogeltje:

Pelle is vooral bang voor de lichtflitsen en ikzelf schrik nogal van harde knallen. Dus ik laat al jaren altijd licht aan op oudjaarsavond en ook een radio. Maar dat ballonnetje ging net een uur lang niet op, want stroomuitval in Obbicht en omgeving. 😖

Oh dat is vervelend, maar gelukkig is het hier te mistig voor felle flitsen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net weer gaan kijken bij Guus en Pip en Guus zit helemaal in elkaar gedoken boven in de kooi en Pip is tot nu toe rustig onder in de kooi.

Wel hebben ze allebei hun oren plat liggen.

Ik hou toch mijn hart nog steeds vast, ik heb het zelf namelijk ook niet op die knallen en vuurwerk, maar dat laat ik ze niet merken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Elke, Guus en Pip:

Net weer gaan kijken bij Guus en Pip en Guus zit helemaal in elkaar gedoken boven in de kooi en Pip is tot nu toe rustig onder in de kooi.

Wel hebben ze allebei hun oren plat liggen.

Ik hou toch mijn hart nog steeds vast, ik heb het zelf namelijk ook niet op die knallen en vuurwerk, maar dat laat ik ze niet merken.

Heb je een schuur?? 

Ik zat er sterk aan te denken om Pluisje in de zomer buiten te doen vanwege de extra ruimte, maar dat vuurwerk... Dat word afwegen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hallo Hoi:

Heb je een schuur?? 

Ik zat er sterk aan te denken om Pluisje in de zomer buiten te doen vanwege de extra ruimte, maar dat vuurwerk... Dat word afwegen. 

Ja, Guus en Pip zitten binnen in een ruime tuinhuisje, hier heb ik ze het hele jaar door staan en in de zomer gaan ze regelmatig in de ren, wat ze geweldig vinden.

Maar voor nu ben ik blij dat ze binnen in het tuinhuisje staan.

Ook heb ik daar het licht aan gelaten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Elke, Guus en Pip:

Ja, Guus en Pip zitten binnen in een ruime tuinhuisje, hier heb ik ze het hele jaar door staan en in de zomer gaan ze regelmatig in de ren, wat ze geweldig vinden.

Maar voor nu ben ik blij dat ze binnen in het tuinhuisje staan.

Ook heb ik daar het licht aan gelaten.

Wel vervelend dat ze dan alsnog zo bang zijn... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Mississippi:

Totaal offtopic, sorry daarvoor, maar ik heb jou al super lang niet meer gelezen hier en heel toevallig hadden mijn vriend en ik het vandaag nog over je! Omdat we het over border collies en konijnen hadden 😁 Ben benieuwd hoe het met je is.

Haha! Hooooiii! 

Ja, mijn goede voornemen is om weer meer op het forum te posten. Ik las nog wel regelmatig mee. 

Alles wel hier! Hectisch leven maar o zo gezellig met de bende hierzo. 

Met jullie alles goed? En de monsters? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vannacht bij Guus en Pip gaan kijken en ze wat lekkers gegeven .

Ik dacht dat ze wel heel de kooi door zouden rennen, maar dat viel reuze mee.

Vorig jaar waren ze o zo bang en nu deze jaarwisseling is stiekem toch alles goed gegaan.

Ik ben dan ook super trots op Guus en Pip!

Verder wil ik iedereen hier een heel fijn en gelukkig nieuwjaar wensen!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .