Spring naar bijdragen
Evee

Konijnen en vuurwerk - algemeen 2019 topic

Recommended Posts

Nog iets minder dan 2 maanden, dan is het weer de tijd van het jaar: vuurwerk. In sommige plaatsen word er nu al volop geknald, op andere plekken is het nog rustig. 

Toch is het wel belangrijk nu al na te denken over wat je met de konijnen doet tijdens de jaarwisseling. Het is namelijk alleen maar extra stress als je last minute allerlei veranderingen moet doorvoeren om ze veilig en prettig te houden. Per locatie waar je woont kan het heel verschillend zijn hoeveel vuurwerkoverlast er is. Ook verschilt het per konijn hoe eng ze het vinden. Sommige konijnen trekken zich er niets van aan, terwijl andere konijnen volledig in de stress schieten. Het is beter om er nu al goed over na te denken, en ze eventueel een aantal dagen voor de daadwerkelijke jaarwisseling te verhuizen als dat nodig is, of de ren en het verblijf zo aan te passen dat ze daar goed veilig en prettig zitten. 

In dit artikel staat uitgebreide uitleg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-en-vuurwerk/

Hier een aantal punten kort op een rijtje:

vuurwerk-2019-forumformaat.jpg

Heb je zelf nog vragen over konijnen en vuurwerk, dan mag je ze in dit topic plaatsen. 

Ook ben ik wel benieuwd hoe jullie konijnen het vuurwerk vonden / vinden? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het geluk dat in het dorp waar wij wonen nauwelijks vuurwerk word afgestoken. En mijn konijnen zijn gelukkig ook niet heel angstig. Meestal begint het vrij rustig en wennen ze er al wel wat aan. Nou hoor je hier wel vaker knallen van hagelkanonnen, jacht en ganzen verjagen. Van een keer een knal kijken ze meestal alleen eventjes alert op. 

Als het echt net na 12 uur losbarst, kruipen ze meestal tegen elkaar aan in het nachthok, hoor je wel eens een stamp, maar gelukkig hebben ze dan een veilig plekje en elkaar. Ik heb dus nooit gehad dat er echt problemen waren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel heel erg. Wij gaan normaal altijd naar vrienden tijdens oud en nieuw, dat is vaak een van de weinige keren in het jaar dat de hele groep samenkomt, dan zijn we met zo'n 30 man, super gezellig.

Maar omdat we net verhuisd zijn, weet ik niet hoe hard het zal knallen. Het is echt een mix van oudere mensen en gezinnen met kinderen in de wijk, dus ik kan niet goed inschatten hoe hard het er aan toe zal gaan.

Mijn konijnen zijn wat ouder, dus hebben allebei oud en nieuw al een paar keer meegemaakt, maar nog niet bij mij. Ik heb dus ook geen idee hoe ze hierop reageren. 

Veel kun je toch niet voor ze doen op de avond zelf, maar ik vind het toch wel een groot verschil als ik thuis ben in geval van nood, of 20km verderop. 

Onze kat heeft trouwens nergens last van, die kruipt lekker onder de dekens. Vorig jaar zelfs dat niet eens, ze zat lekker op haar plekje op de kast, en daar zat ze nog steeds toen wij terugkwamen. Dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik twijfel, netals @happy211, ook. Er wordt hier in de buurt al redelijk wat geknald, dus de konijnen zijn al wat gewend en schrikken er niet heel erg meer van (ze zitten buiten). Maar het is geknal met Oud & Nieuw is natuurlijk wel extremer.

Vorig jaar zaten ze in de opvang, dus ook ik heb geen idee hoe ze er bij ons op gaan reageren als het echt losbarst. Normaal gesproken gaan wij ook naar vrienden en zijn wij rond middernacht dus niet thuis. De ren is wel overdekt en er zou geen vuurwerk in moeten kunnen komen. Ik zal nog voor wat extra schuilplekken zorgen en misschien fiets ik 's nachts nog even heen en weer om te kijken (maar ik vind fietsen door straten waar vuurwerk afgestoken wordt echt doodeng). In de ren hangt overigens ook permanent een camera met night vision, dus ik kan ze in ieder geval altijd zien (I know I'm obsessed, haha). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Pablo&Lola:

In de ren hangt overigens ook permanent een camera met night vision, dus ik kan ze in ieder geval altijd zien (I know I'm obsessed, haha). 

Wij hebben ook een bunnycam in de ren hangen hoor 😉 Je bent dus niet de enige haha.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij is het eigenlijk elk jaar gedonder. Bushokjes worden opgeblazen en echt heel zwaar vuurwerk. Ik blijf zelf thuis en ze zitten gelukkig binnen, maar ik zie er tegenop. Ik zal in elk geval zorgen voor genoeg schuilplekjes en bij ze in de ren gaan zitten. Ze zijn gelukkig gewend aan de tv dus ik hoop dat ze niet al te erg in de stress schieten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben vorig jaar thuis gebleven om te kijken of ze oké waren, want ik woon pal naast "het plein" midden in de stad waar alle festiviteiten altijd plaats vinden, en ook een door de gemeente georganiseerd vuurwerk spektakel. Verder bleken mensen in het complex naast mij fervente vuurwerk afstekers (dat hele grote dure spul). Nou die van mij keken op noch om. :') Of ze zijn doof of mijn metal muzieksmaak die ik geregeld op aardig volume ten gehore breng heeft ze dermate afgestompt dat het ze niets meer boeit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die van mij boeit het ook niks. Hier word altijd vuurwerk afgestoken rond sinterklaas. Dan vaart Sinterklaas de vijver op en word er door de gemeente vuurwerk afgestoken. Maar Pluisje ondanks dat ze er dan nog niet aan gewend is omdat er hier nog niet zoveel geknald word kijkt echt niet op of om. Die laat ik dus gerust alleen. Rolgordijn naar beneden, lekker muziekje op de radio, een paar dozen extra, een beetje extra voer. Nou die vermaakt zich wel. Ze is alleen niet zindelijk op dat soort avonden. Toch haar terretorium willen afbakenen denk ik dan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag dat je bij de dierenbescherming een poster en sticker kan bestellen om duidelijk te maken dat er dieren zijn in jouw huis die niet van vuurwerk houden. Wat denken jullie, zou dat helpen? Geen verschil maken? Of juist averechts werken?

Raamsticker_vuurwerkactie_2.png?w=360&fi

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Evee:

Ik zag dat je bij de dierenbescherming een poster en sticker kan bestellen om duidelijk te maken dat er dieren zijn in jouw huis die niet van vuurwerk houden. Wat denken jullie, zou dat helpen? Geen verschil maken? Of juist averechts werken?

Raamsticker_vuurwerkactie_2.png?w=360&fi

Ik zou zelf zo'n poster niet ophangen. Ik ben veel te bang dat het averechts werkt. Ik hoor en zie elk jaar berichten over bepaalde personen die het leuk vinden om dieren met vuurwerk te pesten (nogal zacht uitgedrukt), dat ik mijn huisdieren liever 'geheim' houd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat dit werkt helaas. Alleen mensen met dieren zullen misschien op die posters letten, maar ik heb het idee dat de meesten die vuurwerk afsteken helemaal niet nadenken bij de gevolgen voor anderen (en ook niet voor henzelf, als je hoort hoe vaak het toch misgaat). 

Ik heb laatst een artikel gelezen over de impact van vuurwerk op (blinde)geleidehonden, dat die er soms zulke trauma's aan overhouden dat ze hun werk niet meer kunnen doen 😥.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn buren hadden die sticker vorig jaar uitgeprobeerd. Ze zijn politieagenten en er waren jongeren die rotjes door de brievenbus gingen gooien, toen werden ze opgepakt, dus nee het werkt denk ik niet. Pluisje vind het nu blijkbaar wel enigsinds spannend maar het is maar 1 dag, en ik houd zelf ook wel een beetje van vuurwerk😬

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Floppyears:

Hier knalt het al behoorlijk, hoe is dat bij jullie? 
Ik ben trouwens blij met mijn buurman. Hij heeft ze zojuist gezegd waar ze dat rotspul kunnen laten 😁 

Ik snap em effe niet?? Qua knallen is het hier nog wel te doen. Af en toe een hele harde maar daar blijft het bij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Floppyears:

Hier knalt het al behoorlijk, hoe is dat bij jullie? 
Ik ben trouwens blij met mijn buurman. Hij heeft ze zojuist gezegd waar ze dat rotspul kunnen laten 😁 

Ergens waar de zon niet schijnt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dilemma: ik heb nu een zeil over de ren liggen wat in principe groot genoeg is om ook over het hok te leggen. Voordeel: ze zullen minder last hebben van de lichtflitsen. Nadeel: dan kan ik ze niet meer in de gaten houden. 

Wat zouden jullie doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei happy211:

Dilemma: ik heb nu een zeil over de ren liggen wat in principe groot genoeg is om ook over het hok te leggen. Voordeel: ze zullen minder last hebben van de lichtflitsen. Nadeel: dan kan ik ze niet meer in de gaten houden. 

Wat zouden jullie doen?

Eroverheen leggen. En dan af en toe gewoon gaan kijken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei happy211:

Wat zouden jullie doen?

Ik heb hier tot halverwege de ren een zeil hangen, maar kan deze eventueel de 31e helemaal naar beneden doen. Aan de andere kant heb ik het idee dat ze bij mij meer last hebben van het geluid dan van lichtflitsen (ze kunnen het vuurwerk nu niet zien), dus ik heb geen idee of het echt uitmaakt als ik het zeil helemaal naar beneden doe. Ik zou gewoon zorgen dat er geen vuurwerk in de ren kan komen en dat er voldoende plekken zijn om te schuilen. Verder is het natuurlijk ook wel fijn als je ze een beetje in de gaten kan houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites